Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

Mona: Vad häftigt! Skönt att du har kommit in på en efterlängtad plats med honom! Det där låter ju perfekt!

☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • Teskedsmamman

Alfred har blivit så där odrägligt tyken.... när man säger till honom så flinar han bara upp sig och säger nej....

• Teskedsmamman

Jag är med i allt om barns föräldraråd

www.alltombarn.se/foraldraliv/foraldraradet-1.26510

Skarpa, känner igen det där som du skriver.... Alfred kastar mest leksaker men han kastar dem helst på sina bröder... Först när jag tar tag i hans överarmar och är riktigt barsk fattar han att han ska lägga av....

• Teskedsmamman
    Pasadena skrev 2009-07-01 15:18:06 följande:
    Hihi kul att läsa! Du är en bra person att ge råd tycker jag !
    Åh *tokrodnar* jag tycker det är kul att kanske kan få människor att vinkla om sitt synsätt...

Jag hade "terapijobb" med en tjej här på FL om hennes återkommande drömmar, till slut visade det sig att hon  fick många "slantar" på plats och med hjälp att ändra sitt synsätt så fick hon tom kontroll över sin panikångest. Att kunna hjälpa så är ashäftigt!
  • Teskedsmamman
    Pasadena skrev 2009-07-02 09:20:59 följande:
    Du kanske skulle sadla om till terapeft
    Tanken har funnits, så som jag håller på att boosta kompisar som gått ner sig så borde jag ta betalt för det {#lang_emotions_cool}
  • Teskedsmamman

Pas: Jag låter mina lösa sina konflikter om leksaker själva, jag lägger mig inte i. Det kan gå vilt till ibland och jag sätter på plåster om det skulle behövas men i övrigt försöker jag hålla mig utanför konflikterna. Ser jag att Alfred blir för jäklig på sina bröder så ingriper jag och tar bort honom från situationen för han är överjävlig ibland.

Är vi iväg och det är andra barn så har jag ett öga på Alfred så att han inte snor från andra, gör han det så får han lämna tillbaka - punkt slut! Och då försöker jag ingripa innan det har trappats upp till världskrig. Iofs ett jäkla passande men många gånger kan man sysselsätta dem med annat och ibland kan flera likadana leksaker minska bråket.

-------------------

Affe försvann igår.... Kopierar direkt från bloggen:
    Maken var iväg och lämnade bilen på verkstad idag och då passade Alfred på att skrämma mig riktigt ordentligt! Jag grejade i köket och trodde alla killarna var ute i trädgården, men det visade sig att Totte satt framför tv:n och Ian hade suttit i sandlådan och lekt i sin egen lilla värld. Alfred beslutade sig då att öppna grinden och traska iväg ner till grannen! Han knallade ner för gatan och grannen hade sett honom och frågat om han fick vara där och ungen svarade jakande! *morr*
    Så den trevliga grannen tar tag i ungen och släpar hem honom, de står och ropar på gatan och jag hör inte och Ian kommer in och säger att Alfred är borta! Då får jag panik och rusar ut och där står skitungen med grannen... Tänkte att jag skulle knalla ner med lite saft imorgon kanske ;) Som tack för hjälpen....

• Teskedsmamman
    Pasadena skrev 2009-07-08 20:10:05 följande:
    Tesked, men om ett annat barn lånar en grej från nåt av dina barn då? V blir skogstokig om någon annan ens rör hennes prylar, trots att hon inte ens leker med dem. Hon slutar nästan andas, så arg blir hon om man försöker få henne att fatta att hon måste låta den andra ha det den håller i, trots att det är hennes.
    Om de inte leker med leksaken just då så får de vackert dela med sig, sedan struntar jag i hur arga de blir, vrålar de för jäkligt så bär jag bort dem och försöker avleda dem...
  • Teskedsmamman
    mona83 skrev 2009-07-08 20:48:44 följande:
    Satt och diskuterade dokumentären som gick i natt med mamma, dom sa att han hade peruk där, ja jag kan inte släppa det. Hans hår brann sa dom och det växte inte ut igen, var det när dom gjorde nån reklam med jackson 5 eller var det vi det annat tillfälle? Såg filmen om Jackson 5 men missade just där när håret började brinna men jag har för mig pappan overtalade Mj att göra nån sort reklam med Jackson 5, eller är jag ute och cyklar helt?
    Pepsi reklam tror jag det var.... han hade en tupé som dolde det länge och sitt riktiga hår på resten av huvudet... den senaste tiden tror jag han hade peruk för att hans kropp var så hårt nedgången...

svarar fast det var fel tråd
  • Teskedsmamman
    mona83 skrev 2009-07-17 09:17:48 följande:
    Helt otroligt. Är nere på - 10 kilo snart, bara 500 g kvar . Det är ju massor av kilon som försvunnit. Funderar på om vågen visar rätt. Visserligen visade den samma flera gånger efter varandra
    Men vad duktigt! Jag brottas med mina sista 5 kg {#lang_emotions_yell}
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    banantelefon skrev 2009-07-17 21:49:07 följande:
    Andedräkten vet jag inte är någon fara egentligen. Sådan andedräkt får alla som inte äter på ett tag. Som t.ex. när man är magsjuk. Eftersom där inte finns något i magen så känner man av syrorna. Nu sover hon. Skållhet är hon och hjärtat dunkar i en rasande fart. Man kanske skulle ringa imorgon.
    Ring sjukvårdsupplysningen och fråga, att det luktar från hennes andedräkt KAN bero på ketos, när kroppen börjar förbränna mer än fett.... Så var på den säkra sidan och ring..... Bättre en gång för mycket än för lite....
  • Teskedsmamman

Mona: Joho då, det är visst normalt att känna så {#lang_emotions_cool} Det gör nog alla till och från.... Ta kommando när det gäller sådant som han måste, te x kläder och skor, här skiter jag i om Alfred vrålar, jag klär på honom med våld om det skulle behövas...

Vi har kommit igenom det värsta gnället tack och lov. Vi har lite meningsskiljaktigheter med jämna mellanrum, men jag får som jag vill till slut ändå.

• Teskedsmamman
    Mona: Skaffa öronproppar! Det tog bort mycket av stressen när Affe hade sina skrikkvällar....

Vi har fått börja bli jättehårda mot Alfred, han höll på att börja spåra ut helt, rymmer, släpper ut ankorna, laddar ur batteriet på bilen, slår sina bröder konstant och lyssnar inte ett piss.
    Nu tar vi tag i honom, ser till att han lyssnar och så talar vi om för honom att gör han så en gång till så åker han upp i trappan. Skiter han i vad vi säger åker han upp i trappan. Vi har riktigt stora problem med honom, men han börjar lyssna mer nu i alla fall....
  • Teskedsmamman
    Mona: Kanske dags att försöka få till ett besök hos barnpsykologen på BVC? Inte för att det är nåt fel på Tobias, men för att du ska få lite tips på hur du ska ta honom....
  • Teskedsmamman
    mona83 skrev 2009-08-04 23:28:28 följande:
    Jag har varit hos en barn och ungdoms psykolog, bara för talets skull... Han är aldrig så när det är folk omkring. Har tom haft en bekant här från soc som har filmat mig och Tobias, tanken var att hon skulle filma när han var arg för att kunna ge tips. Men han har inte varit arg en enda gång
    Filma själv med mobilen/kameran.... Det gör kompisen när hennes dotter får utbrott, hon utreds för tillfället för bl a tourettes och det har hjälpt utredningen mycket.
  • Teskedsmamman

Alfred är inne i en väldigt gnällig period, gnäller hela tiden och ska ha napp 24 timmar om dygnet, när vi tar nappen illvrålar han för det, rättare sagt, han illvrålar för allt...

Tack och lov blir det ordning på torpet på tisdag, då börjar dagis igen, inte för att jag vill bli av med ungarna, utan jag vill ha tillbaka rutinerna!

Vi har fått köpa larm till grinden, Alfred smiter så fort man vänder ryggen till och häromdagen hittade maken honom på sin bobbycar, 100 m nerför gatan...
    Så fort grinden öppnas säger en dörrklocka inne Bong-bong 4 ggr....

Svar på tråden 0707-bebbar - tråd 11