• Johja

    Farligt med för mycket zink till killen?

    Killen har lågt spermieantal eller kvalitet eller vad det nu heter. Men tänker börja äta zink, och då undrar jag, kan man äta för mycket är det farligt att överskrida 15mg som rekommenderat dagligt intag eller är det ok om man kanske hamnar på 20-25?
    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Farligt med för mycket zink till killen?
  • Pimpinellan
    Minnie69 skrev 2011-01-15 17:36:27 följande:
    Ja, mannen var in och kollade och de hade visst MaxMedica Man (Han läste såklart inte särskilt noga på innehållsförteckningen och köpte de inte heller och jag hittar inte en detaljerad innehållsförteckning med exakta mängdangivelser någonstans på nätet.)

     www.maxmedica.se/sv/Vara-Produktomraden/Vara-.../
    Zink=15 mg
    Folsyra=300 uq

    Maken kör med den.
  • Minnie69
    Pimpinellan skrev 2011-01-15 17:52:21 följande:
    Zink=15 mg
    Folsyra=300 uq

    Maken kör med den.
    Man kan alltid lita på ett svar från dig Solig  Nalle
  • Pimpinellan
    Minnie69 skrev 2011-01-15 18:09:48 följande:
    Man kan alltid lita på ett svar från dig Solig  Nalle
    Tja,det var ju bara tur jag såg tråden och ännu mer tur att vi hade just den sorten hemma! Glad Maken klagar inte ens på sina piller längre. Jag brukade kontra med alla mina sprutor,mens,VUL och missfall och då blev han liksom tyst...
  • Minnie69

    Ja, inte har han mycket att komma med. Det är väl tecken på en vis man, han vet när det är dags att hålla tyst . Min gnäller inte heller, men han är bara inte något vidare på att hålla i det hela själv utan det är liksom mitt jobb. Men det är väl lite så det är. Det är väl i början som det knotas, efter ett tag så är de väl faktiskt lika medvetna om vad som gäller som en annan. Fast det är fortfarande jag som måste hålla i ratten vad gäller att försöka optimera det hela. Men han gör som han blir tillsagd numera utan att diskutera varför osv. Nästan lite tragiskt. Nåja, tack iaf  för hjälpen Solig, jag behövde den. Har låtit honom vila lite med det extra zink och folsyreintaget. Läste lite om ev förhöjd prostatacancer risk osv (vid långt användande) och eftersom det inte var nödvändigt att "topp-trimma" ett tag så kändes det ju vettigt att han fick ledigt. Men så hade de bytt sortiment under tiden nu då. Kanon att du hade de nya hemma.

    Nog om det, är allt bra med dig/er? 

     

  • Pimpinellan
    Minnie69 skrev 2011-01-15 18:37:10 följande:
    Ja, inte har han mycket att komma med. Det är väl tecken på en vis man, han vet när det är dags att hålla tyst . Min gnäller inte heller, men han är bara inte något vidare på att hålla i det hela själv utan det är liksom mitt jobb. Men det är väl lite så det är. Det är väl i början som det knotas, efter ett tag så är de väl faktiskt lika medvetna om vad som gäller som en annan. Fast det är fortfarande jag som måste hålla i ratten vad gäller att försöka optimera det hela. Men han gör som han blir tillsagd numera utan att diskutera varför osv. Nästan lite tragiskt. Nåja, tack iaf  för hjälpen Solig, jag behövde den. Har låtit honom vila lite med det extra zink och folsyreintaget. Läste lite om ev förhöjd prostatacancer risk osv (vid långt användande) och eftersom det inte var nödvändigt att "topp-trimma" ett tag så kändes det ju vettigt att han fick ledigt. Men så hade de bytt sortiment under tiden nu då. Kanon att du hade de nya hemma.

    Nog om det, är allt bra med dig/er? 

     
    Maken skulle nog lätt "glömma" pillren om inte jag la fram dem till maten...
    Men i övrigt är han väldigt "med". Koll på äl och BIM och allt. Vi kör på bara hemma Ingen klinik vill ta emot längre. Funderat på embryoadoption. Och FET nu i vår. Inte vågat det innan... Men kroppen funkar i vart fall med äl och så-största problemet är tidiga missfall. Utöver att sällan bli gravid. Vi ger dock aldrig upp!
  • Minnie69

    Ni hade en eskimå i frysen eller? Om kroppen har återhämtat sig från alla behandlingar så är det väl ändå där man börjar. Embryodonation låter ju som en bra grej på alla sätt å andra sidan. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle välja att gå till väga om jag ska vara ärlig :-S. Hur går tankarna hos er?

  • Minnie69

    Vad jag minns så ska FET om det tar vara mer jämförlig med en "normal" (hmm,. ja vad ska man kalla det, fast det låter puckat Skäms) graviditet än ET och om det tar ha bättre odds?

  • Pimpinellan
    Minnie69 skrev 2011-01-15 19:12:40 följande:
    Vad jag minns så ska FET om det tar vara mer jämförlig med en "normal" (hmm,. ja vad ska man kalla det, fast det låter puckat Skäms) graviditet än ET och om det tar ha bättre odds?
    Beror väl lite på om man gjort ostimulerat FET eller inte. Ska jag t.e.x göra stimlerat måste jag ha nåt som bygger upp slemhinnan rejält eftersom jag efter stimuleringar alltid får mens för tidigt. Oddsen att bli gravid är minst lika höga som ET eller något högre beroende på vilken omgång ägget är från. En IVF-omgång man blev gravid av oavsett om det ledde till barn eller inte ger högre odds vid FET. Det tyder nämligen på utomordentligt bra ägg. Vi har dock dålig tro ens på överlevnad vid upptiningen. En enda att "spela" med...
  • Jelina068

    Min man åt i ca. tre månader;
    60mg zink (köpte på hälsokosten) + folsyra ena dagen
    vitamax eller nån annan manvitamin andra dagen

    Han slarvade dock en del men han ökade sin produktion från 25000 till 100000. Nu klarar vi ju självklart inte att fixa barn själva på denna lilla mängd, det är ju fortfarande få och långsamma spermier men vi tror helt klart på att det var zinken och folsyran som ökade produktionen. Vid vårt ICSI efter den här kuren fick vi 4 fina befruktade ägg mot tidigare två icsi där vi båda gångerna fick 2 befruktade ägg.

  • Maryhe
    Prisssan skrev 2009-05-26 11:45:53 följande:
    Hej! Jag har läst denna tråd och blev så inspirerad att jag gick och köpte zink, folsyra och mitt val man idag.

    Vi har en dotter på 7,5 år tillsammans och försökt att få syskon i 4,5 år nu. Hans spermier simmar väldigt dåligt men ligger på normala i mängd.
    Så jag köpte allt detta nu, vi har inte provat det därför vi mest fick intrycket av att det är båg??
    Iaf..han ska ta en mitt val, två tabletter zink( tyckte han i hälsokost) och en folsyra då de är på 500 microgram plus att han får 150 i mitt val.

    Låter detta ok? Tacksam för hjälp i denna jungel!
    Kopierar från en annan tråd:
    Hej! Är ny här. Har läst i forumen på familjeliv ett tag innan jag tog mig i kragen och skapade en profil..Jag bor i norra Italien och har precis fyllt 42 år. Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande som är 21 år och om en månad 18 år. Min sambo har inga barn och är 49 år.

    Vi ska till fertilitetskliniken i Turin den 13:e juli. Det är första gången där, men alla prover är redan gjorda på sjukhuset där vi bor. Och det var en himla massa prover!!! Vad jag har förstått då tar de mer prover och bakterieodlingar här än hemma i Sverige. 

    Problemet ligger hos min sambo. vid första kontrollen hade han bara 12 miljoner spermier per milliliter varav 97,22%!! orörliga.(1,47% snabba och 1,31% långsamma)
    Efter att ha tagit medicin i 3 månader , först Spergin Forte och cortison sedan Spergin Q10  har de ökat till 32 miljoner spermier och 90% orörliga (7,5%snabba, 1,9% långsamma). Alltså en klar förbättring. Nu ska han istället peta i sig något som heter Proxeed NF, C vitaminer och något som heter Topster.

    Min sambo har gjort två ultraljud bla. Det har konstaterats att han har småcystor i vänstra bitestikeln och åderbråck (varicocele)i vänstra punghalvan. Åderbråcket gör att blodet inte cirkulerar som det ska och det kan bli lite för varmt för spermierna. Det går att operera. Andrologen sa att ca 40% av de män som har fertilitets problem troligtvis lider av Varicocele.

    Eftersom andrologen på vårt sjukhus menar att man kan ha infektioner som inte är mätbara eller på något sätt syns så kan man prova att medicinera. han har även ordinerat mediciner som höjer spermiernas kvalitet (spergin forte, spergin Q10 och Proxeed nf). Min sambo har också ganska tjock sädesvätska och då kan man även prova slemlösande typ Bisolvon (vet att det är hostmedicin, men det är slemlösande medicin och löser ju inte bara  slemmet lokalt i halsen utan allt slem)

    Så här ser behandlingsprogrammet ut, som fortsätter även om IVF:en drar igång:

    Levoxacin 500mg (antibiotika) I tablett om dagen i 20 dagar tillsammans med 
    Deltacortene 25mg (cortison) ½ om dagen innan läggdags i 25 dagar och.
    Spergin Forte 1 påse om dagen i 12 dagar (förpackningen innehåller just 12 påsar, tillverkas av IDI Integratori Dietici Italiana och kostar ca 33 euro) 
    När dessa tog slut gick han över till
    Spergin Q10 1 påse om dagen i 2 månader (en förpackning innehåller 12 påsar och kostar ca 36 euro och från samma tillverkare)

    Spergin Forte innehåller:L-Arganin 2.500 mg, L-Taurin 500 mg, Coenzym Q10 200mg, C Vitamin 180 mg samt E Vitamin 30mg.

    Spergin Q10 innehåller:L-Arganin  300 mg, L-Carnitin 200mg, L-Ornitin 100mg, L-Citrullin 100mg, Coenzym Q1o samt Vitamin e 30 mg.

    med denna kur förbättrades resultatet avsevärt

    Efter två månader med Spergin Q10 har han nu gått över till nästa fas som kan ytterliggare förbättra:
    Proxeed NF 1 påse om dagen i 3 månader. (en förpackning innehåller 20 påsar, kostar ca 36 euro och tillverkas av Sigma Tau farmaceutici
    C vitamin 1 tablett om dagen 15 dagar i månaden i 3 månader.
    Topster  supposit om dagen Mån,ons, fre i 6 veckor.
    Denna är en antiinflammatorisk för prostatan. Den var ju helt ok enligt alla undersökningar så jag vet inte varför han fått den...

    Proxeeed NF innehåller:L-carnitin och Acetil-L-carnitin,  Fruktos och citronsyra, - Coenzym Q10, selen, zink, C vitamin, Folsyra och vitamin B12.

    Jag har i alla fall sett att man kan köpa dessa preparat på nätet här i Italien, utan recept.Har dock inte kollat om dom skickar till Sverige.

    Här måste antalet spermier vara minst 100 miljoner/milliliter för att göra vanlig IVF annars blir det ICSI.

    Hoppas att denna info kan vara till nytta för någon!

    Glad midsommar!
  • TrueMeaning

    Vi har fått första provsvaret av sambons prov som visade relativt lågt antal / ml men bra värden i de andra parametrarna... Nästa prov ska tas i Augusti och tänkte vi skulle försöka göra det vi kan för att förhoppningsvis öka antalet!

    MIn sambo äter Apoteket Man ( en om dagen), tycker ni att jag ska köpa till extra Folsyra och Zink åt honom? Enligt burken på Apoteket Man står det ang Folsyra: 150% av RDI i en Tablett

    Då borde det väl räcka med att enbart inhandla Zink på Hälsokostaffär?  


    Väntan har blivit en del av våra liv
  • undrande 3

    Drog i mig 8 kanske tio zink tab på 50 mg innan hela veckan har jag drat 3 en på morgonen en på efter middagen en på kvällen men nu 8 på kvällen :-S Kan det va farligt

  • Hjalle01

    Till undrande 3:

    Tar du 8 tabletter per dag låter det som EXTREM överdos!!!!!

    Jag gissar du bör ta max EN per dag!

    Rådfråga en läkare så du inte tar skada. Lycka till!

    Mvh

Svar på tråden Farligt med för mycket zink till killen?