• Anonym

fler arbetslösa ungdomar?18-25

hur går det för er?

själv har jag vart arbetslös 1 månad,
    sökt nästan 30 jobb
    inte ett enda svar om intresse

har frågat hur många som sökt och det är mella 500 till 1000 per jobb
    inte klokt

inte klokt
    för ett år sen fick jag svar på alla jobb och de va intresserade av intervjuer mm

nån som kommit in i ungdomsgarantin?
    då får man ju praktik o massa hjälp sägs det?
    stämmer det?
    och får man ingen akassa kan man få upp till 3 tusen kr skattefritt

alltid nåt kanske

• Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25
  • Mizca
    Anonym skrev 2009-05-12 16:28:41 följande:
    marica;våra möten (som vi har en gång i månaden....) på jobbgarantin ser ut såhär:Hej, hur har det gått med erat jobbsökeri?Okej, lämna in listorna. Nästa träff är bla bla bla.hejdå!
    Förstår ju då att ni inte tycker det är så bra. Hos oss var det träff en gång i veckan, vissa veckor tillochmed två ggr.
    Vi kom dit och självklart frågade dom hur det gick och om någon fått napp.
    Sen hade dom alltid något nytt att gå igenom, hur man söker jobb, hur en intervju kan gå till, hur man skriver en cv, personligt brev, meritförteckning, intresseanmälan m,m..

Väldig skillnad på Af verkar det som.
  • Anonym
    Mizca skrev 2009-05-12 16:31:30 följande:
    Förstår ju då att ni inte tycker det är så bra. Hos oss var det träff en gång i veckan, vissa veckor tillochmed två ggr. Vi kom dit och självklart frågade dom hur det gick och om någon fått napp. Sen hade dom alltid något nytt att gå igenom, hur man söker jobb, hur en intervju kan gå till, hur man skriver en cv, personligt brev, meritförteckning, intresseanmälan m,m.. Väldig skillnad på Af verkar det som.
    ja verkligen ;O men nu har dem så mkt att göra på a-f eftersom så många har blivit varslade så dem hinner väl inte riktigt med.
    tre stora företag i vår kommun har varslat det senaste året.
  • Koloratur

Jag är "medvetet" arbetslös nu eftersom jag sökt en utbildning till hösten och egentligen inte vill ha något jobb, även fast jag måste söka. Söker med dåliga CV:n och lever på 134 kr om dagen, är med i ungdomsgarantin. Det är så dumma regler om att man inte får plugga (utan studiemedel) samtidigt som man är med i ungdomsgarantin så jag var tvungen att studera utan någon form av bidrag innan jag gick med i UGAN.

Man får praktik om man varit arbetslös mer än 3 månader, vilket jag precis klarar mig undan :D

• Mizca
    ja verkligen ;O men nu har dem så mkt att göra på a-f eftersom så många har blivit varslade så dem hinner väl inte riktigt med.tre stora företag i vår kommun har varslat det senaste året.
    Har varslats massvis här också, anledningen till att jag själv är arbetslös förövrigt, men jag känner att min handläggare iallafall har tid med mig! Blir alltid besvarad när man mailar en fråga och då nästan bara några minuter efter att man skickat den och mail är lättaste sättet att få tag på dom.
    DOm har hjälpt mig massor och tar mig verkligen på allvar. Men det är som jag sagt väldigt olika på alla ställen då.

Nu har jag ju homeparties på kvällar o helger så lite extrapengar får jag men oj vad jag saknar riktigt arbete.
  • Anonym (M)

Är det bara jag som aldrig någonsin har haft problem att få ett jobb??
    inte ens gymnasiet har jag gått, så ingenting har jag att skryta med för arbetsgivarna. men aldrig har jag varit arbetslös. aldrig har jag fått sparken.
    jag tror stenhårt på att det finns jobb, men att folk (ursäkta) är för lata/dåliga på att söka dom.

absolut inget illa menat till någon. har man dessutom barn måste man ju få schemat att gå ihop, men lever man utan barn får man ta det som finns. kvällar och nätter i alla ära. kanske inte är så kul, men det ger ju pengar i alla fall.

sen kan jag förstå de som bor ute på landsbygden har svårtre att hitta jobb än mig som bor vid en civilication.

men min åsikt är att det är sättet att söka jobb på som avgör. att skicka mail och lämna in klychiga cv kommer inte generera något jobb. man måste vara lite mer handlingskraftig och framför allt söka jobb som INTE är på annons!

• Lisun

Arbetslös sen jan här. E dessutom gravid med bf 27/8...samt har ett barn sen innan...då är man ju inte mkt värd på arbetsmarknaden!

• Avoria

Blev av med jobbet för exakt 3 månader sedan och sedan dess sökt cirka 200 jobb, men endast 10 har hört av sig för intervjuer - som hittills inte lett till något jobb.

Nu den 25 ska jag få komma in i ungdomsgarantin och förhoppningsvis få aktivitetstöd - för annars svälter jag ihjäl, soc segar på i väntan på just aktivitetstödet. Suck...

Själv är jag gravid och funderar starkt på att börja plugga så att framtiden blir lite säkrare! ^^

• hundpuss

Jag har gått arbetslös sen juli 2008. Alltså snart ett år.
    Jag är med i jobbgarantin, får ut mellan 2500-2800 (beroende på hur många röda dagar /månad)

Jag tycker väl inte att Jobbgarantin är mkt att hänga i granen... Jag har sökt 98 jobb, har varit på några mindre "prova på", har inget jobb i dagsläget.

Har sökt utb om jag kommer in börjar jag till hösten.

Jag bor i Malmö, här räcker resurserna inte till. Jag går fortfarande inte på ngn "jobbsökar-aktivitet".

En sak som ni andra ska passa er för,
    fick en 2-veckors prova på-period på ett företag, utan lön (fixade det sj, kan jag ju tillägga), men kunde inte vara kvar pga provisionsbaserad lön, jag räknade på det, det hade inte gått runt.

Men! Då informerade min kära handläggare mig om att jag åkt ur jobbgarantin, dvs att det räknades som jobb. Jag fixade anställningen själv, gick med på att vara där utan lön, vi skrev inga papper, jag fick helt enkelt en 2-veckors prova på period, då de sökte extra personal, så jag tänkte " varför inte", jag gick ju ändå bara hemma.

Har i efterhand lärt mig att Arbförm. är de sista som ska veta om/när jag får jobb. Jag välte halva kontoret och bråkade som tusan med min handläggare,
    inte en chans att jag går arblös utan ersättning i tre månader _IGEN_ ...

Tycker för det första att 2500 kr per månad är _SKAMLIGT_ och förövrigt anser jag att jobbgarantin är bullshit rakt genom.

Hur har de tänkt att man ska klara sig på 2500 kr i månaden? Är det ens genomtänkt?

Jag söker alla jobb som finns, är inte kräsen, och jag gör mitt bästa! Men det är inte lätt att få ett jobb, hitta en anställning, eller få ekonomin att gå runt när man är en arbestlös 22-åring i borgarnas sverige.

• hundpuss

Anonym (M) skrev 2009-05-12 16:58:18 följande:

Är det bara jag som aldrig någonsin har haft problem att få ett jobb??inte ens gymnasiet har jag gått, så ingenting har jag att skryta med för arbetsgivarna. men aldrig har jag varit arbetslös. aldrig har jag fått sparken.jag tror stenhårt på att det finns jobb, men att folk (ursäkta) är för lata/dåliga på att söka dom.absolut inget illa menat till någon. har man dessutom barn måste man ju få schemat att gå ihop, men lever man utan barn får man ta det som finns. kvällar och nätter i alla ära. kanske inte är så kul, men det ger ju pengar i alla fall. sen kan jag förstå de som bor ute på landsbygden har svårtre att hitta jobb än mig som bor vid en civilication.men min åsikt är att det är sättet att söka jobb på som avgör. att skicka mail och lämna in klychiga cv kommer inte generera något jobb. man måste vara lite mer handlingskraftig och framför allt söka jobb som INTE är på annons!
    okej, ska jag ta det som en personlig förolämpning att jag är både lat och dålig på att söka jobb?
    det kan inte vara så att jag redan sökt alla de jobb som finns att söka, samt lämnat CV till hela stans butiker?

Vilken värld lever du på? Mars?
  • Mizca
    Koloratur skrev 2009-05-12 16:48:25 följande:
    Jag är "medvetet" arbetslös nu eftersom jag sökt en utbildning till hösten och egentligen inte vill ha något jobb, även fast jag måste söka. Söker med dåliga CV:n och lever på 134 kr om dagen, är med i ungdomsgarantin. Det är så dumma regler om att man inte får plugga (utan studiemedel) samtidigt som man är med i ungdomsgarantin så jag var tvungen att studera utan någon form av bidrag innan jag gick med i UGAN. Man får praktik om man varit arbetslös mer än 3 månader, vilket jag precis klarar mig undan :D
    För oss är det först tre månaders arbetslöshet innan man får komma in i ungdomsgarantin sen är det tre månader till som man måste vara arbetslös innan man får möjlighet till praktik, det tycker jag är segt. Tur att jag fick chansen att komma in på AcadeMedia som gav mig praktikplats efter fyra arbetlösa månader sammanlagt.
    Avoria skrev 2009-05-12 17:02:30 följande:
    Blev av med jobbet för exakt 3 månader sedan och sedan dess sökt cirka 200 jobb, men endast 10 har hört av sig för intervjuer - som hittills inte lett till något jobb.Nu den 25 ska jag få komma in i ungdomsgarantin och förhoppningsvis få aktivitetstöd - för annars svälter jag ihjäl, soc segar på i väntan på just aktivitetstödet. Suck...Själv är jag gravid och funderar starkt på att börja plugga så att framtiden blir lite säkrare! ^^
    Du har alltså ingen A-kassa med tanke på att du väntar på soc och aktivitetsstöd?
Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25