• Anonym

fler arbetslösa ungdomar?18-25

hur går det för er?

själv har jag vart arbetslös 1 månad,
    sökt nästan 30 jobb
    inte ett enda svar om intresse

har frågat hur många som sökt och det är mella 500 till 1000 per jobb
    inte klokt

inte klokt
    för ett år sen fick jag svar på alla jobb och de va intresserade av intervjuer mm

nån som kommit in i ungdomsgarantin?
    då får man ju praktik o massa hjälp sägs det?
    stämmer det?
    och får man ingen akassa kan man få upp till 3 tusen kr skattefritt

alltid nåt kanske

• Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25
  • Mizca

Anonym (M) skrev 2009-05-12 17:31:13 följande:

jo, det får man nog passa sig för. men märker man av dåliga vibbar så är det ju bara att sluta efter en dag - och jobba inte mer än de 2 eller 3 dagar som ni har kommit överens om. mer än så ska arbetsgivaren inte behöva för att kunna göra en bedömning av om du är bra för jobbet eller inte!Man måste ta för sig för att komma någon vart här i livet. lite skinn på näsan och vassa armbågar är bra att ha!
    Det är därför praktik är en bra idè (om man får möjlighet till det alltså) för det är ju som den bästa jobbintervjun!
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:33:21 följande:
    det är stor skillnad på vad som SKA göras och vad som GÖRS
    men jag har alltid fått pengarna på den 14:e dagen.
    det är fel av dem att betala ut senare när det står på papprena att senast 14 dgr efter.
    de där skulle jag gå vidare med om jag var du.
    vore annat om dem inte hade skrivit på pappret att de ska betala ut efter 14 dagar senast
  • hundpuss
    Bittersweet2012 skrev 2009-05-12 17:31:24 följande:
    Hej! Nu undrar jag bara vilka job söker ni? Ekonom? IT-tjänst? Väktmästare? Sjuksköterska? Receptionist? (vet att armetsmarkand är inte het just nu och därför intressant att veta vilka tjänster som är mest efterfrågade).Till Avoria: hur lyckas man skicka 200 ansökan på 3 månader??? Detta kan ju inte va speciellskrivna ansökningbrev väl?!
    jag söker alla jobb som finns tillängliga, inom alla områden. allt från städerska till burger king-kassamedarbetare, matbutiker, affärer på stan, receptionist, hotellpersonal, diskare, servetris osv osv osv osv...
  • hundpuss
    Mizca skrev 2009-05-12 17:33:45 följande:
    Det är därför praktik är en bra idè (om man får möjlighet till det alltså) för det är ju som den bästa jobbintervjun!
    ja eller hur! det är ju så!
    tyvärr har min ams inte så stora resurser, misstänker jag, då jag gått snart 1 år, fortfarande inte "dagisverksamhet" (som jag kallar det ) eller praktik...

tycker det är pissigt!
    har även förstått att det kan vara stora regionala skillnader.
  • hundpuss
    Anonym skrev 2009-05-12 17:34:21 följande:
    men jag har alltid fått pengarna på den 14:e dagen.det är fel av dem att betala ut senare när det står på papprena att senast 14 dgr efter.de där skulle jag gå vidare med om jag var du.vore annat om dem inte hade skrivit på pappret att de ska betala ut efter 14 dagar senast
    jag har mejlat dom ett antal ggr (olika personer) samt ringt till dom

"du är nr...78 i kön...."

har även ringt ner arbetsförmedlingen... får väl hoppas de dyker upp snart... ^^
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:36:37 följande:
    jag har mejlat dom ett antal ggr (olika personer) samt ringt till dom "du är nr...78 i kön...." har även ringt ner arbetsförmedlingen... får väl hoppas de dyker upp snart... ^^
    ja de där känner man ju igen... det är alltid så långa köer :(
  • hundpuss
    Anonym skrev 2009-05-12 17:37:37 följande:
    ja de där känner man ju igen... det är alltid så långa köer :(
    brukar sätta luren på högtalare, som tur är ringer jag gratis på mobilen, man hinner ju både diska o duscha innan man är framme...

en gång stod jag med schampo i ögonen i duschen när jag väl kom fram...
    hon sa : "det ekar så där du är... jag hör dig lite dåligt"... haha

vad tusan gör man lixom?!
  • Bittersweet2012
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:34:31 följande:
    Bittersweet2012 skrev 2009-05-12 17:31:24 följande: jag söker alla jobb som finns tillängliga, inom alla områden. allt från städerska till burger king-kassamedarbetare, matbutiker, affärer på stan, receptionist, hotellpersonal, diskare, servetris osv osv osv osv...
    Va duktig du är som söker all möjliga jobb! synd att du inte fixat nåt ännu Känner tyvärr folk som vägrar söka jobb i mataffären bara för att de har pluggat 2 terminer på universitet....helt sjukt!
  • Anonym
    Vision400 skrev 2009-05-12 17:39:18 följande:
    brukar sätta luren på högtalare, som tur är ringer jag gratis på mobilen, man hinner ju både diska o duscha innan man är framme... en gång stod jag med schampo i ögonen i duschen när jag väl kom fram... hon sa : "det ekar så där du är... jag hör dig lite dåligt"... haha vad tusan gör man lixom?!
    lyx att kunnaa ringa gratis!! det har hänt flera ggr att samtalet har brytits på grund av att mina pengar har tagit slut på kortet
  • Anonym

oj vilket drag haha
    ska läsa mer en annan gång

• Anonym (SKIT)

Jag gick i den där ungdomsgruppen (garantin) men inte fan fick jag jobb för det {#lang_emotions_yell}.. det är bara skit det där!! 

• Aikotakara

Jag är 20, kommit in i ungdomsgarantin. Man får inte så mycket hjälp.. jag blev skickad till en 6 veckors kurs på Lernia. Det var värdelöst! VI fick NOLL hjälp och metoden dom hade där var "vi ställer frågorna och ni svaren".. vi hade inga svar utan ville ställa dem själv o få svar av dem. Annars söker man ju inte hjälp om man vet allt redan. Jättedumt.

Jag ska få börja praktisera i september, man får inte börja direkt. Skitdumt. Jag hatar arbetsförnedringen och deras skitdryga och kassa system. Jag har gått arbetslös i evigheter nu då jag försökt i många måånga månader.

Har ett säsongsjobb nu som jag äntligen lyckades fixa helt själv utan arbetsförnedringen, men det är timmjobb och strödagar här och där. Alltså inget som håller i längden.
    Har fått en snäll handläggare, min 6e tror jag.. Dom skyfflar runt ungdomarna hursomhelst. Har tom blivit dumförklarad och suckad åt. Snacka om att man känner sig uppskattad då man verkligen vill jobba o försöker.

• Aikotakara

Vad jag har för mig så är det INTE skattefritt.. jag fick hem nått papper om det.. och det är inte ens 3papp man får utan snarare 2700. Jag har ingen annan inkomst och bor hos min sambo. Vi har egentligen inte råd att leva men det går endå. Helt jävla sinnessjukt.

• hundpuss
    Bittersweet2012 skrev 2009-05-12 17:40:01 följande:
    Va duktig du är som söker all möjliga jobb! synd att du inte fixat nåt ännu Känner tyvärr folk som vägrar söka jobb i mataffären bara för att de har pluggat 2 terminer på universitet....helt sjukt!
    ja jag känner också såna trångsynta människor... så tänker inte jag. jag tänker att ett jobb är ett jobb.
    däremot är jag mer kräsen rent lönemässigt, inte så jag blir petig o lat, men jag skulle aldrig ta ett svartjobb för 30:- i timmen, då tjänar jag mer på min ersättning.
    en förutsättning för att jobba istället för att gå på ersättning är ju ändå att man får ut mer pengar.
    annars funkar det inte rent ekonomiskt. åtminstone inte för min del.

provade ett försäljningsjobb med provisionsbaserad lön, visst jag kanske inte hade ngn naturlig talang för det , men jag tjänade 200:- på en vecka. det kanske säger allt?

så jag är ju inte kräsen, men jag kan ju inte jobba för så pass lite heller...
  • hundpuss
    Aikotakara skrev 2009-05-12 20:40:18 följande:
    Jag är 20, kommit in i ungdomsgarantin. Man får inte så mycket hjälp.. jag blev skickad till en 6 veckors kurs på Lernia. Det var värdelöst! VI fick NOLL hjälp och metoden dom hade där var "vi ställer frågorna och ni svaren".. vi hade inga svar utan ville ställa dem själv o få svar av dem. Annars söker man ju inte hjälp om man vet allt redan. Jättedumt.Jag ska få börja praktisera i september, man får inte börja direkt. Skitdumt. Jag hatar arbetsförnedringen och deras skitdryga och kassa system. Jag har gått arbetslös i evigheter nu då jag försökt i många måånga månader.Har ett säsongsjobb nu som jag äntligen lyckades fixa helt själv utan arbetsförnedringen, men det är timmjobb och strödagar här och där. Alltså inget som håller i längden.Har fått en snäll handläggare, min 6e tror jag.. Dom skyfflar runt ungdomarna hursomhelst. Har tom blivit dumförklarad och suckad åt. Snacka om att man känner sig uppskattad då man verkligen vill jobba o försöker.
    kan inte annat än att bara instämma! och sitter o småler för mig själv åt att det är fler än jag som kallar det "arbetsförnedringen"....
    jag gillar dig!

jag lever också hos min sambo, vi delar lgh, det funkar. men det går typ plus-minus-noll varje månad. vi har råd att betala hyra, köpa mat o leva. men det är precis. pengarna tar alltid slut runt den 14e... dvs nu har det sinat bort det mesta.
    så väntar man in kassapengarna, och betalar vissa räkningar med de pengarna, vissa med påminnelseavgifter.
    lever varje månad skiträdd att räkningar ska åka till inkasso.

sover inget vidare om nätterna heller ,kan jag ju tillägga.

ska förhoppningsvis börja plugga till hösten, om jag kommer in *håller tummarna* så jag hoppas på att det vänder snart!
  • Bittersweet2012

Vision400 skrev 2009-05-14 19:57:04 fölajande:

Bittersweet2012 skrev 2009-05-12 17:40:01 följande: ja jag känner också såna trångsynta människor... så tänker inte jag. jag tänker att ett jobb är ett jobb. däremot är jag mer kräsen rent lönemässigt, inte så jag blir petig o lat, men jag skulle aldrig ta ett svartjobb för 30:- i timmen, då tjänar jag mer på min ersättning. en förutsättning för att jobba istället för att gå på ersättning är ju ändå att man får ut mer pengar. annars funkar det inte rent ekonomiskt. åtminstone inte för min del. provade ett försäljningsjobb med provisionsbaserad lön, visst jag kanske inte hade ngn naturlig talang för det , men jag tjänade 200:- på en vecka. det kanske säger allt? så jag är ju inte kräsen, men jag kan ju inte jobba för så pass lite heller...
    Nää, det är klart att man är lite kräsen när det gäller lön. Man vill ju inte jobba "gratis". Själv tycker jag oxå att jobb är jobb, oavsett va man gör (så länge man få bra betalt). Under min studietid har jag jobba som kassörska, barnskötare, städerska, telefonintervjuare osv., visst kanske inte de finnaste jobben, med tanke på min utbildning, men jag tjännade tillräckligt bra och klarade mig utan studielån.
    Nu när jag går på intervju o visar min CV så ser arbetsgivare att jag klarat både plugga o jobba samtidigt, och många arbetsgivare ser det som ett plus även om jag inte jobbat inom det ämne jag pluggar.
  • Ellenora186

Hej

Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25