• Snoffsan

ledsagare åt sitt barn?

Hur fungerar det här med ledsagare? Har ju sett att många nöjesparker av olika slag har fritt inträde för en ledsagare.
    Kan jag som förälder då gå in som ledsagare eftersom jag måste hjälpa min lilltjej att köra rullstolen? Eller måste man ha något speciellt ledsagarintyg?
    Kan man få ett sånt som förälder eller gäller det bara för anställda ledsagare?
    Tänker oxå senare i livet, kan tex hennes tvillingsyrra gå som ledsagare för att hjälpa henne?
    Kanske inte alls funkar så , men man kan ju alltid fråga tänkte jag.

• Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?
  • AnnBrittS

Funderar om det kan bero på vilket funktionshinder man har.En del ser man ju men andra syns ju inte.

• 060810

Min son har ju epilepsi (ja misstänkt än så länge men diagnosen kommer nog snart). Han är ju än så länge bara 1 år, men han blir ju äldre och behöver ju någon med sig hela tiden.
    Hoppas det blivit bättre då så man slipper intyg och att det ska godkännas om man behöver intyg..

• Snoffsan

Jag ringde till vår lss-handläggare idag för att fråga om man kan få ledsagar service för att gå på akitviteter under dagtid.

Men jag frågade inte om något intyg.

Jag får väl chansa på Kneippbyn i sommar. Lilltjejen borde ju i alla fall gå in för halv priset som "handikappad" som det stod på deras hemsida för hon sitter ju i rullstol. Så får vi väl se om jag går in gratis eller inte.

• SaramedM
    Snoffsan skrev 2009-05-18 20:28:02 följande:
    Jag ringde till vår lss-handläggare idag för att fråga om man kan få ledsagar service för att gå på akitviteter under dagtid.Men jag frågade inte om något intyg.Jag får väl chansa på Kneippbyn i sommar. Lilltjejen borde ju i alla fall gå in för halv priset som "handikappad" som det stod på deras hemsida för hon sitter ju i rullstol. Så får vi väl se om jag går in gratis eller inte.
    Undrar om det även gäller barn med funktionshinder som inte syns...det ska jag ta reda på faktiskt
  • 060810

det får du gärna göra! :)
    skriv gärna här sen så man inte missar det. :p

• SaramedM
    060810 skrev 2009-05-19 08:18:01 följande:
    det får du gärna göra! :)skriv gärna här sen så man inte missar det. :p
    Svaret var att det självklart gällde alla former av funktionhinder men om funktionshindret inte syns( som i vårt fall autism) vill de ha intyg på att barnet har rätt till ledsagare

Jag hade ingen aning om att ledsagare gick in gratis innan den här tråden, men det innebär ju för oss att vi kan göra fler saker om vi kan ta med ledsagaren utan kostnad
  • SaramedM

Tom tits kräver personligt intyg, dvs det ska stå vem som är ledsagare och barnets namn
    Då går ledsagaren in gratis

Skansen, gröna lund och Kolmården ska jag ringa när de öppnar efter lunch igen

Aquria; kräver intyg om att barnet har rätt till ledsagare, det verkade räcka där
    då går ledsagaren in utan kostnad( plus i kanten att de hade gluten och mjölkfri mat som M kan äta)

• Snoffsan

Var det kneippbyn du kollade med först eller?

Vi skulle kunna göra en semestertipstråd här!

Vart ledsagare kan gå in gratis och vad som krävs. :)

• SaramedM
    Snoffsan skrev 2009-05-19 13:32:04 följande:
    Var det kneippbyn du kollade med först eller?Vi skulle kunna göra en semestertipstråd här! Vart ledsagare kan gå in gratis och vad som krävs. :)
    Ja kneippbyn först
    Ja det skulle vi göra tycker jag

Skansen och skansen akvariet kräver intyg om funktioshindret inte syns, då går ledsagare in gratis

Gröna lund har jag mailat
  • SaramedM

Junibacken; Gratis inträde om man säger till i kassan, de menade att ingen ljuger om att barnet har ett funktionshinder !
    Kul med någon som tror på föräldrarna!

Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?