• Snoffsan

ledsagare åt sitt barn?

Hur fungerar det här med ledsagare? Har ju sett att många nöjesparker av olika slag har fritt inträde för en ledsagare.
    Kan jag som förälder då gå in som ledsagare eftersom jag måste hjälpa min lilltjej att köra rullstolen? Eller måste man ha något speciellt ledsagarintyg?
    Kan man få ett sånt som förälder eller gäller det bara för anställda ledsagare?
    Tänker oxå senare i livet, kan tex hennes tvillingsyrra gå som ledsagare för att hjälpa henne?
    Kanske inte alls funkar så , men man kan ju alltid fråga tänkte jag.

• Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?
  • SaramedM

Ursäkta att jag bombar listan....

Kolmården; intyg krävs om funktionshindret inte syns

• Snoffsan

Då kan det ju vara värt att testa och se om jag som förälder får gå in som hennes ledsagare. Går det så går det!

• Snoffsan

Kul att det finns lite fördelar för oss oxå och inte bara hinder som att många saker inte är rullstolsanpassade och liknande!

• Felicitas

Mina barn lånar varandras leksaker - sonen med dockvagn och dottern med bilar och tvärtom... tycker inte att det spelar någon roll

• Felicitas

ojsan...skrev visst i fel inlägg...haha

• anne h
    SaramedM skrev 2009-05-19 14:06:08 följande:
    Junibacken; Gratis inträde om man säger till i kassan, de menade att ingen ljuger om att barnet har ett funktionshinder !Kul med någon som tror på föräldrarna!
    Där sa de själva till att jag kunde gå som ledsagare! *tack, Junibacken!*
    SaramedM skrev 2009-05-19 14:06:54 följande:
    Ursäkta att jag bombar listan....Kolmården; intyg krävs om funktionshindret inte syns
    Jaså? sonen fick inte ta med gratis ledsagare i fjol eller förfjol heller! -och hos honom syns det, definitivt!
    SaramedM skrev 2009-05-19 13:35:14 följande:
    Ja kneippbyn förstJa det skulle vi göra tycker jagSkansen och skansen akvariet kräver intyg om funktioshindret inte syns, då går ledsagare in gratisGröna lund har jag mailat
    Skansen tvänekade i fjol, har de alltså ändrat nu? Där fick ledsagaren betala när ajg frågade..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • SaramedM

anne h skrev 2009-05-19 18:29:55 följande:

Skansen tvänekade i fjol, har de alltså ändrat nu? Där fick ledsagaren betala när ajg frågade..
    hm...låter som man kanske skulle kräva skriftligt svar mao

Kolmården har det på sin hemsida numer att ledsagare med intyg kommer in gratis

men så trevligt bemötande som på Junibacken har jag inte fått någon annanstans när jag ringt
  • 060810

SaramedM:
    Vilket jättejobb du gör för oss!

Jag ska höra med min kommun om jag kan få ledsagarintyg för Mino då. :p Visst han är bara 1 år, men ändå, det är ju värt att försöka så man kan göra lite roliga saker med honom nu när han haft det så jobbigt länge. Han förtjänar lite roliga saker nu liksom! Skansen skulle han älska! *älskar djur*
    Men får se vad kommunen och sen Skansen säger i så fall. :p
    En 1 åring måste ju liksom ha någon med sig i a f. :p

• Snoffsan

Ja det är väl lite frågan där oxå sen om man får gå som ledsagare om man är förälder eller om det bara gäller om man har en utomstående ledsagare med sig utöver vanliga familjen alltså.

Jag får kolla med min handläggare sen när hon ringer tillbak med svaret på min andra ledsagar fråga. Om och hur man kan få ett sådant intyg. Om de kanske bara skriver ut det om man är berättigad till en anställd ledsagare genom dem.

Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?