• Snoffsan

ledsagare åt sitt barn?

Hur fungerar det här med ledsagare? Har ju sett att många nöjesparker av olika slag har fritt inträde för en ledsagare.
    Kan jag som förälder då gå in som ledsagare eftersom jag måste hjälpa min lilltjej att köra rullstolen? Eller måste man ha något speciellt ledsagarintyg?
    Kan man få ett sånt som förälder eller gäller det bara för anställda ledsagare?
    Tänker oxå senare i livet, kan tex hennes tvillingsyrra gå som ledsagare för att hjälpa henne?
    Kanske inte alls funkar så , men man kan ju alltid fråga tänkte jag.

• Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?
  • SaramedM
    Snoffsan skrev 2009-05-19 20:42:30 följande:
    Ja det är väl lite frågan där oxå sen om man får gå som ledsagare om man är förälder eller om det bara gäller om man har en utomstående ledsagare med sig utöver vanliga familjen alltså.Jag får kolla med min handläggare sen när hon ringer tillbak med svaret på min andra ledsagar fråga. Om och hur man kan få ett sådant intyg. Om de kanske bara skriver ut det om man är berättigad till en anställd ledsagare genom dem.
    Alla de ställen jag frågade sa att även en förälder kan gå men vissa krävde ju intyg på att föräldern jobbade som ledsagare
  • AnnBrittS

En ett åring måste ju i alla lägen ha någon med sig så där kan det nog bli svårt.

• 060810

ja det kan ju det, men frågan är när det räknas som att de kan gå in själva då?
    när man har rätt till ledsagare liksom.
    det är så luddigt det där med ledsagare för ska det gälla efter en viss ålder eller hur ska det funka?

• SaramedM
    060810 skrev 2009-05-19 21:52:44 följande:
    ja det kan ju det, men frågan är när det räknas som att de kan gå in själva då?när man har rätt till ledsagare liksom.det är så luddigt det där med ledsagare för ska det gälla efter en viss ålder eller hur ska det funka?
    ALltås intyg om ledsagare får de ju när de har ledsagare, M kommer att ha det i sommar och hon är 5
  • 060810

okej, men då väntar jag några år och kollar igen sen hur det ser ut då.

sonen kommer ju inte kunna vara själv så mycket pga sin ep och någon behöver ju vara med honom nästan jämt för att finnas där om han får ett anfall.

• AnnBrittS

Vår dotter fick sin ledsagare när hon skull till att fylla 9 år tror jag.Vi fick verkligen kämpa för att hon skulle få det.Det var dottern själv som sa ifrån att hon skulle minsann inte ha mamma eller pappa med sig jämt.

• SaramedM

Tillbaka med lita uppdateringar....

Junibacken vägrade ledsagare att gå in utan intyg trots att de lovat det innan
    Däremot när det tre personer bakom oss kom en liten tjej i rulle så kom henne mamma in som ledsagare
    Det gällade alltås bara om funktionsnedsättningen syns :(
    M´s räknas inte riktigt...

• 060810

Nä FY FAN rent ut sagt!!!
    Nu blir jag bara så jäkla sur!!

Bara för att det inte sysns så kan man ändå va funktionshindrad ju!!

Tycker du ska ringa dit och klaga värre! Kan kanske ge några gratis inträde eller något sådant. FY FAN för deras uppförande!

• SaramedM
    060810 skrev 2009-06-04 13:52:02 följande:
    Nä FY FAN rent ut sagt!!!Nu blir jag bara så jäkla sur!!Bara för att det inte sysns så kan man ändå va funktionshindrad ju!!Tycker du ska ringa dit och klaga värre! Kan kanske ge några gratis inträde eller något sådant. FY FAN för deras uppförande!
    jag orkade inte bråka men jag blev väldigt ledsen eftersom att jag hade ringt och frågat innan

och att de då sa; vi litar på folk, istället fick de mig att känna mig som en fuskare som överdrev
    Vilket jag verklinge inte gjorde, för M hade behövt två vuxna med sig för att klara sig där
  • 060810

ja jag kommer ju ihåg när du skrev det innan att du ringt och frågat.
    jag hade känt mig väldigt kränkt i en sådan situation.

lider med er och M!
    hoppas de ändrar sig snart och att ni i fortsättningen får gå in gratis!

• SaramedM
    060810 skrev 2009-06-04 14:03:30 följande:
    ja jag kommer ju ihåg när du skrev det innan att du ringt och frågat.jag hade känt mig väldigt kränkt i en sådan situation.lider med er och M!hoppas de ändrar sig snart och att ni i fortsättningen får gå in gratis!
    jag skämdes ögonen ur mig, kände mig som jag försökte lura mig in och folk tittade på oss.

För övrigt var det underbart så vi har skaffat årskort där för jag vill slippa bli förnedrad igen tack
  • SaramedM

Uppdateringen är att jag mailade deras info mail och berättade vad somhade hänt och de betalar bägge våra årskort, ber som hemskt mycket om ursäkt och ska se till att kassa personalen i fortsättningen vet att ledsagare inte behöver intyg

• anne h
    SaramedM skrev 2009-06-04 15:24:17 följande:
    Uppdateringen är att jag mailade deras info mail och berättade vad somhade hänt och de betalar bägge våra årskort, ber som hemskt mycket om ursäkt och ska se till att kassa personalen i fortsättningen vet att ledsagare inte behöver intyg
    Va bra!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?