• Snoffsan

ledsagare åt sitt barn?

Hur fungerar det här med ledsagare? Har ju sett att många nöjesparker av olika slag har fritt inträde för en ledsagare.
    Kan jag som förälder då gå in som ledsagare eftersom jag måste hjälpa min lilltjej att köra rullstolen? Eller måste man ha något speciellt ledsagarintyg?
    Kan man få ett sånt som förälder eller gäller det bara för anställda ledsagare?
    Tänker oxå senare i livet, kan tex hennes tvillingsyrra gå som ledsagare för att hjälpa henne?
    Kanske inte alls funkar så , men man kan ju alltid fråga tänkte jag.

• Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?
  • fru Ingeborg

Har en kompis som är rullstolsbunden och här i stan har de börjat kräva intyg på vissa ställen ex bio då de har kommit på att en del "utnyttjar" systemet och säger att personen kräver 2 ledsagare.. o när de pratar om ledsagare på såna ställen så spelar det ingen roll om det är personlig ass, anställd ledsagare eller bara anhörig utan att personen behöver en person helt enkelt för att kunna vistas där.

men det är ju bara att ringa och fråga dit du ska!!

jag har kommit in utan att jag hade tänkt att "fuska" mig in flera gånger bara för att de tror att min kompis behöver 2 Rullstolsbundna kan antagligen inte ha kompisar på ställen som kräver inträde O jag har inte tänkt att betala bara för att de är inte kan fråga.. så vi brukar dela på hennes inträde!!

• mama mu

Har gått in gratis både på Grönalund, Lisseberg och Orsabjörnpark med min
    dotter i rullstol och inte behövt visa något inntyg . Har även fått gratis åkband.
    Men jag har läst att man behöver intyg på att man är anställd som assistent för att gå in gratis på Skansen

• 060810

hur små ska de vara för att det ska räknas som att de behöver ledsagare?

bara en liten tanke'! :p

• fru Ingeborg

jag tror de räknar med om barnet skulle kunna gått ensam utan vuxen eller inte... Jag hade väl inte släppt en 5åring ensam på ex liseberg

• Emmixen

Nej, jag har fått gå in med ledsagare/assistent/förälder så länge jag kan minnas. Men som jag sa, mitt funktionshinder ÄR ju väldigt tydligt.

• mama mu

Första gången vi var till Lisseberg var Olivia 4 år. Båda vuxna fick gå in gratis

• SaramedM

Ledsagare kan man få för attgöra saker som jämnåringa gör utan föräldrarna

• anne h
    060810 skrev 2009-05-17 18:37:49 följande:
    Tänk på att de kräver ett intyg på att hon behöver ledsagare!Vi åkte till Ölands djurpark med min autistiske bror i somras (jag och barnen är vi då alltså) och jag fick inte gå in som ledsagare till honom eftersom vi inte fått intyget från kommunen eller var det nu var ifrån innan vi skulle åka. Hade ringt innan och pratat med dem, men det hjälpte inte när vi väl kom dit utan jag fick lösa entré ändå och vi fick inga pengar tillbaka heller.Så tänk på att ha med intyg så ni slipper problem.Ha så trevligt och hoppas ni får en härlig sommar! :)
    Vad är det för intyg och vem skriver ut ett sådant?
    Min son har haft ledsagare flera år, ingen har någonsin krävt att få se något intyg..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • 060810

Det skulle vara ett intyg på att han behöver ledsagare för att kunna gå in där.
    Det får man via kommunen (hos oss i a f).

SJUKT att vissa behöver intyg och andra inte! Det gör mig jävligt sur faktiskt.. För inte nog med att det finns ett funktionshinder, nu ska man bli olika behandlad med. Blä!
    Jaja sån är världen och det är bara att bita i det sura äpplet.

• fru Ingeborg
    060810 skrev 2009-05-18 08:40:01 följande:
    Det skulle vara ett intyg på att han behöver ledsagare för att kunna gå in där. Det får man via kommunen (hos oss i a f). SJUKT att vissa behöver intyg och andra inte! Det gör mig jävligt sur faktiskt.. För inte nog med att det finns ett funktionshinder, nu ska man bli olika behandlad med. Blä! Jaja sån är världen och det är bara att bita i det sura äpplet.
    Min erfarnehet är inte att de beror på vilket handikapp. Min kompis sitter i permobil som hon styr med munnen och är trachad, förlamad från nacken. Så där är det jättetydligt att hon behöver någon. Men vissa ställen har krävt intyg ändå. Så förhoppningsvis så är det vissa ställen kräver alltid och andra inte.. Sen finns det ju alltid rötägg
Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?