• dinana

Vi från Linköping Del:4

Har en liten fråga, vad drar/drog era 1-års barn för storlek? (alltså när de skulle fylla ett år).

Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
  • dinana
    SmileyMalin skrev 2009-07-09 20:16:36 följande:
    tror Nellie hade mest 80. Men även en hel del 74 och 86.
    Ah okej... verkar vara väldigt olika. La ut frågan i forumet och har fått ltie olika svar.. allt från 74-86. Molly drog nog 68-74 då skulle jag tro, men så vart hon ju inte så stor heller (71 cm)
  • dinana
    Firstandhappy skrev 2009-07-09 20:57:08 följande:
    wille låg på mellan 68 & 74 vid 1 år.. väldigt olika beroende på klädtillverkarna..
    Jag har föredragit avent.. tror den heter avent naturally isis. Men den är ju från 2006 så det finns säkert nyare modeller nu. Gav 300 kronor för den.

Ja storleken kan ju variera väldigt mellan olika modeller. Vet att Po.p är lite större i storlek till exempel så de har jag alltid fått köpa en storlek mindre, speciellt vinterkläderna. Har fått ett erbjudande från mamma nu att ta med lite barnkläder till henne så skall hon skicka iväg dem till behövande i Vitryssland. Smidigt sett att bli av med kläderna i alla fall.
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-07-09 21:27:35 följande:
    Lucas började använda 86 när han fyllde 1 år. Hade 80 från typ 8-9 månader och framåt, men han är ju väldigt lång. Han var 87 cm sist så mätstickan räckte inte ens till De säger ju att 80 är från ca 9-12 månader och 86 från 12-18 månader så det har han följt väldigt bra.
    okej, ja då är han ju rätt lång. vet inte hur lång Molly är nu för hon vägrade mäta sig sist vi var på kontroll. men tror hon var 76 cm på 18 månaders kontrollen. hon dra 86/92 i kläder nu.
  • dinana

vilket nummer skall man ringa om man har frågor om barnen/sjukvård här i Linköping

• dinana
    Familjetrollet skrev 2009-07-10 12:00:24 följande:
    1177 om jag minns rätt
    Japp, hittade det till slut =)
    Fru T skrev 2009-07-10 09:47:01 följande:
    åh ja håller på att bli en sån där shleeten småbarnsmorsa Fröken har i nästan en vecka nu tyckt att hon ska vara klarvaken å äta i flera timmar till seeent... det börjar vid 21-22 tiden å ofta somnar hon inte fören vid 1 tiden å under den tiden ska hon äta äta äta, somnar när hon äter, stänger ja behån så vaknar hon å ska ha mer, får hon inge blir hon skitarg, får hon så blir hon skitarg... Igår testa ja å ge urpumpat på flaska så ja vet huur mycke hon faktist får i sig å på tre timmar åt hon runt 250ml PLUS från brösten (som förövrigt känns som två tomma påsar, men det kommer mjölk) det är fan Omöjligt att hon är mer hungrig då... lägger henne i vagnen å vaggar, hon ligger å kikar å ja håller på att somna igår fick Tedde komma hem å vagga lite för ja va så trött att ja somna av mina egna vaggningar å somna ja så blev hon arg... visst när hon väl somnar så sover hon kanske en 4 timmar innan hon vill käka igen men i natt när ja ligg-ammade henne i sängen så somna ja me henne vid bröstet å hon somna me men sen börjas det, hon bökar, bökar å bökar...
    USch då.. här får lillen 140 ml varje mål, varken mer eller mindre. Då blir det ju  på flaska så klart, urpumpat eller ersättning. 6-7 gånger om dagen. Det tar ungefär 10-15 minuter per mål, sen somnar han gott i sängen. Men ibland leker vi med honom och då är han klarvaken, tills han får nappen. Det är susen det. 250 ml, låter väldigt mycket tycker jag. De skall ju helst inte ha mer än 100 ml / mål den första tiden.
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-07-10 12:54:24 följande:
    Hon äter väl tills hon är mätt helt enkelt och eftersom det är bröstmjölk så får hon äta precis hur mycket hon vill.
    JA det är tydligen väldigt olika då. Men det beror kanske på att jag har ett prematurbarn. Pumpar ju ut och ger lika mycket varje mål.
  • dinana

Den 20e kommer bb, och så kommer ff den 24e

• dinana

Jag funderar starkt på att flytta ner till Kalmar igen. Har spenderat ett par dagar där nere samt på Öland och oj vad jag fick hemlängtan. Glömde i stort sett bort att jag inte bodde där nere och blev så klart jätteledsen när jag insåg att vi skulle åka hem till Linköping. Linköping är verkligen bara skit... förstår inte varför jag gick med på att flytta hit överhuvudtaget

• dinana
    Firstandhappy skrev 2009-07-17 17:16:01 följande:
    är väl bara att flytta, varför bo nånstans där man inte trivs.
    Nej precis... men tyvärr så är det så mycket som måste spela in för att man skall kunna flytta. Jobb är ju rätt viktigt när man har två barn och en man att försörja. Känner inte riktigt att jag vill leva på socialbidrag just nu. Funderar ju på att börja plugga, men frågan är nu om jag skall plugga här i Linköping eller flytta tillbaka ner och läsa i Kalmar istället. Sambon måste ju ha jobb också.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4