• Eled

Få valpen rumsren. Hjälp!

Vi har precis skaffat oss en liten valp. Hon är nu 9 veckor. JAg har haft hund innan och hon fick valpar och de minns jag att de stod vid dörren och pep innan de behövde kissa och då var de bara 8 veckor. Min nuvarande lilla valp har dock inte varit ute särskilt mycket. Mest i en inhängnad och har inte blivit tränad ngt. Iaf så tycker jag det går lite segt med träningen. Så klart får hon mycket beröm när hon kissar och bajsar ute men när hon gör ngt inne så säger jag inget mer än tar ut henne snabbt. Ska jag bli arg på henne? Har ni några tips? Jag kanske har för bråttom? jag har ju bara haft henne en vecka.

Förresten när började ni lämna de ensamma första gången?

• Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!
  • Fiffi83

jag var arbetslös när vi skaffade våran jack russel.. *suck* det var ett evigt kissande överallt.. Jag tror att tålamod & mkt ut & in med valpen e de enda.. Ja tror de tog nästan ett helt år...... ja du hörde rätt ett helt år för oss att få våran hund rumsren.. men de e ju en terrier med.. haha... grymt envis..
    Vi fyade henne när vi såg att hon kissade inne. man kan ju inte fya när de inte blir tagna på bar gärning eller va man nu kan säga. då vet ju valpen inte vad den gör för fel..
    Min hund va inte inne i början när vi inte var hemma utan i en hundgård.
    Vanligtvis tar de nog bara några veckor att få dem rumsrena. rasta ofta & beröm med godis. de va de tips vi fick.. Lycka till

• Pappa i april

Ta ut valpen när den ätit, sovit eller lekt. Då händer det oftast något. Låt den sova i en bur, så kommer den att säga till om den vaknar på natten och är nödig. Nej, du ska inte bli arg på henne. Det är att ha för bråttom. Vår senaste hund började vi träna att vara ensam ganska snart efter hemkomst, men det tog lång tid efter det innan han faktiskt kunde vara ensam några längre stunder.

• Alm

Ta ut vovven varje gång den sovit,  ätit eller lekt. Beröm mycket så är nog hunden snart rumsren. Händer det en olycka inne så bli inte arg., bry dig inte utan ta ut hunden bara.

• Drakfisk

Ilska kommer inte att hjälpa ett dyft. Den enda du kan bli arg på om valpen kissar inne är dig själv för att du inte märkt valpens signaler.

Det är ett evigt springande i början; så fort valpen ätit, sovit eller lekt ska man ut. I snitt får man väl räkna med en gång i timmen den första tiden, de t är bara att orka springa.

Ser man att valpen börjar kissa kan man lyfta upp den och springa ut, den slutar kissa när den blir upplyft.

Ensamhetsträning lönar det sig att börja med så fort valpen känner sig trygg i sin nya miljö, och skynda LÅNGSAMT med det! En minut åt gången är alldeles tillräckligt i början.

Annars så lönar det sig att hålla kontakten med uppfödaren, han/hon kan ge goda råd om allt vad valpträning heter, och han/hon känner ju dessutom valpen och rasen, vilket underlättar rådgivningen ytterligare

• Alm
    Pappa i april skrev 2009-05-19 20:07:42 följande:
    Ta ut valpen när den ätit, sovit eller lekt. Då händer det oftast något. Låt den sova i en bur, så kommer den att säga till om den vaknar på natten och är nödig. Nej, du ska inte bli arg på henne. Det är att ha för bråttom. Vår senaste hund började vi träna att vara ensam ganska snart efter hemkomst, men det tog lång tid efter det innan han faktiskt kunde vara ensam några längre stunder.
    Svara samma där.
  • bubblan79

fick hem våran valp när hon var 8 veckor och liksom din var hon ute i inhägnad med sina syskon och föräldrar och inte alls tränad, de tarsin tid med mycke spring ut och in men nu när hon är 14 veckor så har hon börjat säga ifrån lite smått. hon gnyr lite och så kommer hon till oss och sätter sig och tittar på oss och om vi då fort springer ut så både bajsar och kissar hon inom 1 minut.. sen händer de små olyckor med lite kiss inne ibland men då har vi oftast  missat att hon kanske satt sig å tittat på oss osv så man måste vara väldigt alert på hennes tecken,..
    vi går oxå i valpkurs och där har dom sagt att vi absolut inte ska fya henne inne utan bara berömma henne ute.. deras "hålla" reflex utvecklas oftast inte förrän efter 4 månaders ålder så efter de kan man räkna med att de ska bli rumsrena ganska snart.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Eled

Ok vad bra men då beter jag ju mig rätt. Jag går alltid ut efter lek, sovning och mat och lite till. Blir aldrig arg elller skäller på henne. Bara markerar. Jag har faktiskt god kontaktmed uppfödaren men har ringt henne nu ett antal gånger så det börjar kännas pinsamt... Plus att det känns bra och fråga några till tycker jag....
    Tack för alla tips!

• riboflavin

Man får ju tänka på att valpar, precis som spådbarn, saknar muskelkontroll över blåsan till en början, så att bli arg hjälper definitivt inte, den kan inte hjälpa det, och innan du lärt dig valpens signaler så kan den ju inte säja till eller hur?
    ta det lungt och fortsätt som du gör, det kan ta lite tid, det är ju högst individuellt.
    Lycka till med den lille...

• dogcatbird

Ehh, vaddå markerar??

Eled skrev 2009-05-19 20:32:55 följande:
    Ok vad bra men då beter jag ju mig rätt. Jag går alltid ut efter lek, sovning och mat och lite till. Blir aldrig arg elller skäller på henne. Bara markerar. Jag har faktiskt god kontaktmed uppfödaren men har ringt henne nu ett antal gånger så det börjar kännas pinsamt... Plus att det känns bra och fråga några till tycker jag.... Tack för alla tips!
Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!