• Eled

Få valpen rumsren. Hjälp!

Vi har precis skaffat oss en liten valp. Hon är nu 9 veckor. JAg har haft hund innan och hon fick valpar och de minns jag att de stod vid dörren och pep innan de behövde kissa och då var de bara 8 veckor. Min nuvarande lilla valp har dock inte varit ute särskilt mycket. Mest i en inhängnad och har inte blivit tränad ngt. Iaf så tycker jag det går lite segt med träningen. Så klart får hon mycket beröm när hon kissar och bajsar ute men när hon gör ngt inne så säger jag inget mer än tar ut henne snabbt. Ska jag bli arg på henne? Har ni några tips? Jag kanske har för bråttom? jag har ju bara haft henne en vecka.

Förresten när började ni lämna de ensamma första gången?

• Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!
  • Väntarochlängtar

Ja, du har för bråttom.. Har du redan hunnit ringa uppfödaren flera gånger på en vecka ang detta? {#lang_emotions_surprised} 

Nej du ska inte bli arg på henne... (även om det är jobbigt ibland.. jag vet!)

Ta ut valpen ofta -speciellt efter mat,sömn,lek..

Ha tålamod!

Min valp är nu snart 6 månader och det är den sista månaden som han är så gott som rumsren.. Men det händer fortfarande olyckor och då kan jag inte bli arg då heller.. Det är ju fortfarande en valp...

Vi fick vår valp när han 12 veckor (och då kissade och bajsade han inne flera gånger om dagen.. din valp är 3 veckor yngre..). Han lämnades inte ensam de första 6 veckorna tror jag..

Nu klarar han av att vara ensam flera timmar och han håller sig jättebra.

• Heahog

Jag hade ett helvete med vår valp iom att karln som gick upp några timmar innan mig, vägrade ta ut valpen. Den pissade & sket på tidningarna & senare på golvet.

Det slutade med att jag gjorde mig av med karln (fast av andra skäl) & började klocka valpens behov. Så fort jag vaknade gick jag ut med valpen, sen 2 timmar senare var det dags igen för kissande. 1 timme efter maten var han bajsnödig & så höll jag på. för varje vecka drog jag ut på det med 10 min, sen 15, sen 20 osv.

Han blev dock rumsren redan 2a dagen efter att jag klockat honom :)

• kimsi

Har du redan ringt uppfödaren flera gånger om detta och valpen är nio veckor?

Läste du några böcker innan du fick hem valpen och har du helt förträngt hur det var förr med de andra hundarna. En sådan här liten valp har inte ens de fysiska förutsättningarna att kunna hålla sig, ett barn är ju knappast blöjfri när den är några månader gammal.

Sedan ni som påtalar uppfödarens bristande träning, vad vet ni om uppfödning? Ni tycker det är jobbigt att få EN valp rumsren, testa då med 5-10 valpar samtidigt. Även uppfödare är människor och man kan inte kräva det omöjliga av dem.

En liten valp under åtta veckor kan när den är vaken kissa 4-5 gånger i timman och säg då att uppfödaren har 10 valpar så snackar vi 40-50 kissar i timman. Hur ska en person möjligtvis hinna med allt det? Lite realism är ju inte helt fel då.

• linjes

Haha valpen är ju bara en bebis,klart den kissar inne
    Ut som du gör ofta och till samma ställe varje gång,ingen lek utan bara ut och kissa el bajsa och sen in igen..
    Försök räkna ut hur lång tid det tar innan maten kommer ut igen och så kan du gå lite efter det oxå

• Impega

Det är väl oxå så att rumsrenhet är en mognadsgrej. Valpar är inte fysiskt mogna att kontrollera sin blåsa förrän de är runt 4 månader. Så varför skälla på en liten valp som inte har den kontrollen?

Sen undrar jag vad TS menar med att hon markerar?

• kimsi
    Impega skrev 2009-05-20 08:17:04 följande:
    Det är väl oxå så att rumsrenhet är en mognadsgrej. Valpar är inte fysiskt mogna att kontrollera sin blåsa förrän de är runt 4 månader. Så varför skälla på en liten valp som inte har den kontrollen?
    ´

Exakt, vem begär att ett barn på ett halvår ska klara sig utan blöja?
  • Mandragora

Det är helt orimligt att kräva att en valp på nio veckor skall vara rumsren. Det är en omöjlighet för hunden att kontrollera blåsa och tarm redan.

Min hund blev rumsren när han var omkring sju månader. Och det var tufft. Man måste ha tålamod.

• annroll

Funderar oxå på om du ringt uppfödaren så mkt för att den inte är rumsren.. Det ingår ju kiss o bajs överallt med en hundvalp, nästan samma med barn antar jag..
    För oss tog de tid att få vår rumsren men de var mkt vårat fel oxå. Vår hund är väldigt väldigt enveten.. När vi en gång, EN gång sa till honom att de var fy att kissa inne så hände de grejer.. efter de så kissa han inne mkt mer sällan. MEN jag uppmuntrar inte att fya, speciellt inte när de är små. Vår var nog ett halvår när vi fya den gången.. Men då kunde han ställa sig o riktigt glooo på oss samtdigt som han börja kissa. Typ som att han gjorde de för att retas.. haha
    Men som sagt, uppmuntrar inte att fya.. fast de är nog många som gör de även i liten ålder?

• Heahog

Glömde skriva att vår valp var 4 månader när han blev rumsren ;)

Men att inte leka när man är ut & rastar den, det låter lite väl trist...
    Den behöver ju träning & få utforska området lite...

Jag tränade alltid hunden, från första rastningen sen den kom hem till oss.

Det första den fick träna mkt på var att gå lös & hålla sig till mig, eftersom jag var "mamman/flockledaren". Det räckte med 5 min, då hann han kissa eller bajsa, samt komma när jag ropade.

Första veckorna höll vi oss i närheten av porten, sen började vi hålla till på baksidan av huset, där det gick utmärkt att träna honom på tex inkallning, fot & fokusering med & utan "störningsmoment" ( andra hundar som var ute på promenad, barn, måsar mm).

När han var lite äldre började jag träna med & utan koppel.

• linjes
    Heahog skrev 2009-05-20 09:43:10 följande:
    Glömde skriva att vår valp var 4 månader när han blev rumsren ;) Men att inte leka när man är ut & rastar den, det låter lite väl trist...
    Det måhända att det låter tråkigt,men när den rumsrenstränas så är det bästa sättet,leka kan den göra inne..
Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!