• Eled

Få valpen rumsren. Hjälp!

Vi har precis skaffat oss en liten valp. Hon är nu 9 veckor. JAg har haft hund innan och hon fick valpar och de minns jag att de stod vid dörren och pep innan de behövde kissa och då var de bara 8 veckor. Min nuvarande lilla valp har dock inte varit ute särskilt mycket. Mest i en inhängnad och har inte blivit tränad ngt. Iaf så tycker jag det går lite segt med träningen. Så klart får hon mycket beröm när hon kissar och bajsar ute men när hon gör ngt inne så säger jag inget mer än tar ut henne snabbt. Ska jag bli arg på henne? Har ni några tips? Jag kanske har för bråttom? jag har ju bara haft henne en vecka.

Förresten när började ni lämna de ensamma första gången?

• Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!
  • linjes

Klart det är relativt oxå,allt är ju inte svart och vitt,funkade det på eran valp så är väl det bra

• Heahog
    linjes skrev 2009-05-20 09:47:11 följande:
    Det måhända att det låter tråkigt,men när den rumsrenstränas så är det bästa sättet,leka kan den göra inne..
    Träning är ju oxå lek, när de är så små ;)
    Leker de för mkt inne så händer det lättare olyckor oxå... Sen beror det väl på HUR de får leka & hur länge...
  • hundpuss

När jag fick hem vår hund tog jag ut honom nästan onödigt ofta, mest för säkerhets skull. Jag var ute en gång/timme. Sen drog jag ut på det till varannan timme osv.
    Ta hellre ut vovven "för ofta" i början, för att sen stegvis kunna öka tiden.

Och försökt slappna av ,det tar sin lilla tid det där
    Det är ju bara en bebis, det kommer funka i framtiden.

• köttbullelydnad

Har haft Jörgen hemma i 2 veckor nu, och visst är det ett förbaskat springande för att få honom rumsren. Men vi kör stenhårt på att han ska ut efter varje lek, måltid och sovstund. Och så naturligtvis nån gång däremellan. Råkar vi ändå ut för en "olycka" inomhus är det bara att lyfta ut honom utan att göra nån stor grej av det. Och givetvis torka upp och rengöra där "olyckan" skett.
    Tålamod är en dygd, och det sista man bör göra är att stressa fram rumsrenheten. Vilket börjat ge 'lön för mödan' för vår del då han numera sätter sig vid altandörren och markerar att han måste ut.
    Ensamträningen hemma väntar vi lite till med. Jörgen är 12 veckor och ganska "nervöst lagd". En energisk ras som inte riktigt fått grepp om hur han ska fördela energin på rätt sätt riktigt än

• linjes
    köttbullelydnad skrev 2009-05-20 13:53:03 följande:
    Har haft Jörgen hemma i 2 veckor nu,
    Måste bara säga att jag älskar namnet Jörgen på en hund
  • Eled

Med markera menar jag inte när den har kissat el bajsat inne utan markerar när den inte får göra ngt som att ta bort den där ifrån och säga nej med bestämd röst. Dock inte argt el skrikande. BAra bestämd.

Uppfödaren är en av mina närmre vänner och jag har ringt henne angående hundens öron och klippa klorna osv. Angående hennnes öron är det viktigt att de står upp för den är renrasig och ska avlas på senare.

Uppfödaren ringer mig lika ofta som jag ringer henne och då passar jag på att fråga. Jag sa också att jag tyckte det var bra att få andras åsikter. Hoppas ni nu slipper vara bekymrade om min och uppfödarens kontakt. HAr ni dock mer bekymmer så skriv igen så vi kanske reda ut det för det är ju jobbigt för er om det ska vara en oro för er.

Sedan om ngn nu trodde det men jag har aldrig blivit arg på min hund. Jag förespråkar inte det sättet på varken barn el hundar el ngn annan vuxen människa. Vill man förändring så är ilska inte det rättet att nå en individ. Men Jag vet inte allt om hundar och det kanske skulle vara så att man måste markera på ett tydligare sätt när de kissar inne att det inte är ok.

Kan tillägga att min hund inte har kissat el bajsat inne en enda gång idag och sovit hela natten fram till 05.30. Hon är duktig och lugn liten hund.

• Eled

Uppfödaren hade fem valpar och jag klankar inte ner på hennes sätt att hantera valparna. Jag bara sa hur våra var. Jag har heller inte beklagat mig om att det är jobbigt att få valpen rumsren. Jag hade i min fantasi fått för mig att det går väl rätt snabbt eftersom jag hade ett minne av våran förra hunds valpar som stod och pep vid dörren vid 8 veckors ålder när de behövde kissa. Så var min verklighet just då.

kimsi skrev 2009-05-20 05:58:38 följande:
    Har du redan ringt uppfödaren flera gånger om detta och valpen är nio veckor? Läste du några böcker innan du fick hem valpen och har du helt förträngt hur det var förr med de andra hundarna. En sådan här liten valp har inte ens de fysiska förutsättningarna att kunna hålla sig, ett barn är ju knappast blöjfri när den är några månader gammal.Sedan ni som påtalar uppfödarens bristande träning, vad vet ni om uppfödning? Ni tycker det är jobbigt att få EN valp rumsren, testa då med 5-10 valpar samtidigt. Även uppfödare är människor och man kan inte kräva det omöjliga av dem.En liten valp under åtta veckor kan när den är vaken kissa 4-5 gånger i timman och säg då att uppfödaren har 10 valpar så snackar vi 40-50 kissar i timman. Hur ska en person möjligtvis hinna med allt det? Lite realism är ju inte helt fel då.
  • Mimic

Min första tik var 4mån när hon var rumsren. Andra hunden 8mån. Den tredje 2mån. Är så himla olika på hundar. Gäller att passa och åter passa. Lära sig tyda valpens signaler. Och verkligen inte bli arg om olycka sker!

www.kaweria.blogg.se

• kimsi
    Eled skrev 2009-05-20 16:10:46 följande:
    Uppfödaren hade fem valpar och jag klankar inte ner på hennes sätt att hantera valparna. Jag bara sa hur våra var. Jag har heller inte beklagat mig om att det är jobbigt att få valpen rumsren. Jag hade i min fantasi fått för mig att det går väl rätt snabbt eftersom jag hade ett minne av våran förra hunds valpar som stod och pep vid dörren vid 8 veckors ålder när de behövde kissa. Så var min verklighet just då.
    Du var inte den enda som skrev om uppfödares insats så det var inte bara dig min kommentar riktades mot.

Vilken tur ni måste ha haft med era tidigare valpar, för som sagt så är det inte vanligt (eller ens rimligt) att de är i princip rumsrena vid åtta veckor.
  • Karni

Det är ju fysiskt omöjligt för en valp att vara rumsren vid 8 veckor.
    Ni som skriver att era hundar är rumsrena vid 3-4 månader, ni menar inte att ni anser att de är rumsrena för att ni är duktiga och tar ut dem så ofta att det inte hinner ske olyckor inne?

En hund är rumsren när den kan hålla blåsa och tarm tills dess att jag släpper ut den. Inte för att jag tar ut den 7 ggr per timme. Jag tror att termen "rumsren" har tappat sitt begrepp hos en del.

• Eled
    kimsi skrev 2009-05-20 19:21:39 följande:
    Du var inte den enda som skrev om uppfödares insats så det var inte bara dig min kommentar riktades mot.Vilken tur ni måste ha haft med era tidigare valpar, för som sagt så är det inte vanligt (eller ens rimligt) att de är i princip rumsrena vid åtta veckor.
    Rumsren var väl kanske inte valparna. Tog man inte ut när de pep efter en minut så gjorde de ju inne men de pep och varnade innan de behövde göra sina behov.

Nu är det så att jag undrar om min valp tror att hon måste sitta kisställning varenda gång jag släpper ut henne för det gör hon direkt varenda gång vi går ut. Ibland går jag ju inte ut för att jag tror hon har behov utan kanske för vi bara ska leka el ngt annat. ;)
  • Forbiddenrage

Det är faktiskt individuellt när en hund blir rumsren, min tik blev HELT rumsren när hon var 10 månader...
    Hon slutade bajsa inne tidigt, men inte kissa...

• Forbiddenrage

I övrigt tycker jag att det du skriver i TS låter som en bra metod att gå tillväga

• Eled
    Forbiddenrage skrev 2009-05-22 16:11:08 följande:
    I övrigt tycker jag att det du skriver i TS låter som en bra metod att gå tillväga
    Tack! :)
Svar på tråden Få valpen rumsren. Hjälp!