Inlägg från: Helena Gordon |Visa alla inlägg
  • Helena Gordon

NI förstör mitt barn!

Jag har ofta valt ganska neutrala kläder till min dotter, spec när hon var bebis. De där riktigt "flickiga" kläderna var oftast gåvor. Men nu väljer hon själv "flickiga" kläder och har nog åsikter om vad som är för Pojkar och vad som är för Flickor. Det är inget som jag uppfostrat henne till att tycka. Så det behöver inte alls vara föräldrarna som "lärt" sina barn det. Det är så "världen ser ut" ...

• Helena Gordon

Jag tycker inte att det är så himla konstigt att det finns någon slags könsfördelning egentligen. Med det menar jag inte att pojkar inte FÅR ha rosa eller att flickor inte FÅR klä sig i blått. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, dem utvecklas olika. Min son började leka bil på ren automatik, men leker gärna för det med dammsugaren eller sitter och kammar mitt hår en hel kväll.

Tycker det blir sån hysteri kring detta ämne så det känns som man riskerar få en smäll på stan snart för att man klär sin grabb i blått istället för rosa !? Tycker de e helt Ok om man vill låta sin pojke ha glittriga skor, toffsar eller rosa tröja. Eller motsvarigheten på sin tjej. Men det verkar nästan som man anses vara diskriminerande för att man INTE gör det !?

• Helena Gordon
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 22:17:11 följande:
    Men varför kalla dem son och dotter, pojke, flicka? Varför dela upp dem med något så enkelt som ord? De ska väl vara lika? Nee nu får vi hugga av våra söners snoppar och kalla alla för hen. Ingen ska ha ett eget namn som Amanda och Linus, nej alla ska vara lika. Hen 1, Hen 2, Hen 3.....
  • Helena Gordon

Barn är barn och barn kan "undra" kring saker som för dem är självklara just eftersom att föräldern kanske inte tänkt på att ha "alla-kan-ha-glittriga-skor" samtalet ännu. Det är inget samtal som har kommit som en självklarhet för mig liksom - vart bebisar kommer ifrån - varför pojkar har en snorre och inte fllickor osv - Men jag ska ta detta samtal med mina barn, för givetvis får de inte reta någon annan för vad de har på sig.

Vem vet, era söner med glittriga skor osv kanske retar ett annat barn för vad den har på sig?

Så det bästa vore ju om ALLA föräldrar då tog samtalet ang att ALLA får ha på sig VAD dom vill!

• Helena Gordon

Men nu är det så att jag VILL INTE att min son ska gå i glitterskor, är det ok?

• Helena Gordon

För den delen så vill jag inte att min dotter ska ha glitterskor heller ...

• Helena Gordon

Hysteriskt ... Totalt hysteriskt!

• Helena Gordon
    Bonanza skrev 2009-05-21 22:43:03 följande:
    Alltså, folk köper små klänningar på HM som gör att deras små döttrar ser ut som prostituerade. Eller klär sina pojkar som små soldater. Och så klagar man på att våra söner får klä sig i glitter ibland. Ooo.
    Fast nu var du ganska fördomsfull. Min dotter har massa klänningar från HM och det gör att hon ser ut som en prostituerad?

Men om DIN dotter vill ha en sån "tramp-klänning" då?
  • Helena Gordon
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:45:06 följande:
    Men VARFÖR? VARFÖR får inte era söner ha glitterskor OM DOM VILL?
    Får dina barn alltid göra som dom vill?
  • Helena Gordon

Jag har inte sett att nån här inne skrivit att det är fel att pojkar går i "flickkläder" eller att det är ok att deras barn får reta någon efter dess klädsel. Det är alltså rätt accepterat här på det viset, det ända som INTE är det är att vissa föräldrar INTE vill kläa sina pojkar i toffsar och glitter.

Svar på tråden NI förstör mitt barn!