Inlägg från: Helena Gordon |Visa alla inlägg
  • Helena Gordon

NI förstör mitt barn!

Lillansmamma75 skrev 2009-05-23 20:49:57 följande:
    Hur orkar man dra igång en sådan tråd igen.. Det är väl som det är - några är tycker att tjejer ska vara tjejer och bara göra tjejsaker och ha tjejkläder - för det finns sådant! Själv har jag en tjej som har såkallade killkläder, killglasögon (dvs blå glasögon) och leker med bilar, Cars, Byggare Bob, hamrar och spikar. Men oxå dockor och dukar fram till fika, fixar mat osv. Låt barn vara barn, och det är ju rätt det är ju de vuxnas uppfatning som smittar av sig på barnen. Vad spelar det för roll om en tjej vill ha Spidermankläder, eller en kille vill ha Kittyglasögon. ... Fattar inte att folk orkar... De kommer tids nog få sin egen uppfatning när de växer upp...
    Där håller jag med dig. Min dotter leker med "killsaker" och sonen med "tjejsaker". Och vilka solglasögon de har osv tycker jag ändå skiljer sig från att köpa klänningar till sonen osv. Jag skulle inte göra det, men som jag flera ggr sagt så accepterar jag att andra väljer att göra det.
  • Helena Gordon

Jag har handlat kläder på tjejavdelningen till min grabb och på pojkavdelningen till min tjej. Men det har varit kläder som i sig varit ganska neutrala.

• Helena Gordon
    EMO 979 skrev 2009-05-23 21:02:35 följande:
    Nu är inte jag den du citerar..men svarar ändå utefter dina frågor Använder INTE ordet flickkläder när jag pratar med mina barn..säger nu skall vi åka och köpa kläder... Väl på affärerna/affären bjuds mina barn in på båda avdelningarna och får själv välja sina kläder... Mina barn undrar absolut inte varför det finns olika avdelningar... På vilket sätt förs mina barn bakom ngt ljus då jag bejakar deras egna smak och vilja....som te.x i vintras bara ville min yngsta ha en BLÅ vinteroverall...och en sån finns INTE att uppbringa på en flickavdelning..men däremot på Polarn&Pyret..där det faktiskt inte finns uppdelat i pojk flick utan helt enkelt finns barnkläder till barn...
    Jag förstår din poäng där, men detta handlar mer om klänningar - som för mig är ett FLICKplagg. Använder inte heller flick-och pojkkläder i vardagsprat. Men för det kan jag se om det är det. En blå overall är inte för mig heller just ett pojkplagg.

Det finns kläder som är mer eller mindre UNISEX, men fortfarande så FINNS DET pojkkläder och flickkläder.
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:29:29 följande:
    Nej. De begränsas när de inte får något för att de är av ett visst kön.
    äsch, jag tror inte dem begränsas för det. Iaf inte när det kommer till klädfrågan. Väljer min son att gå i kvinnokläder när han blir äldre så kommer jag att acceptera då. Men jag tänker inte klä honom som en flicka nu för det.
  • Helena Gordon
    Emmel skrev 2009-05-23 21:46:08 följande:
    Nej, det ÄR inte fördom. Det är ett ställningstagande. Jag har inga fördomar mot pojkar i klänning. Jag tycker bara inte att det är fint och att det är flickkläder. Jag tycker att det är ok att flickor har något som är flickigt och pojkar har något som är pojkigt när det gäller kläder. Hur kan du kalla det fördom?
    Håller med till 100 %.
  • Helena Gordon

Nu beger jag mig, chokladtårtan är färdiggräddad. Peace!

• Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 11:33:10 följande:
    Ahem, strikt talat finns de, men mest i att det är olika butiker för överklass, medelklass och underklass vet du. :/
    Man handlar ju efter vad plånboken tillåter. Är det fel med dyra klädaffärer med nu?
  • Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 11:37:00 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-24 11:35:02 följande: *suckar*
    Hur ska jag annars tolka din missnöjda smiley :/

Förklara gärna om jag missförstått!
  • Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 11:40:54 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-24 11:39:55 följande: Säg, gillar du klassamhället? Jag skiter i kläders olikhet, det är bara trevligt med omväxling.
    Kanske jag gör (?)
  • Helena Gordon

Beror ju på vad du menar ...   Fördjupa dig en aning.

Svar på tråden NI förstör mitt barn!