Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

NI förstör mitt barn!

Ja, det är hemskt. Det verkar som att kloner i form av rosa flickor och blå pojkar är det mest önskvärda i dagens samhälle. Vart tog individerna vägen?

• FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-22 20:23:54 följande:

För att flickor oftast vill ha glitter och bling medans pojkar vill ha lite tuffare....
    Vad tror du att det beror på?
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-22 20:33:55 följande:

Funderar faktiskt inte ett dugg på det. Här är det så i alla fall. För att vi säkerligen bestämt det.Än så länge tror jag inte att sonen lider några större men för att han fått klara sig utan klänningar i garderoben.
    Om fler tänkte efter lite mer och försökte förstå varför de gjorde på ett visst sätt skulle vi inte ha det här problemet i samma utsträckning.
  • FannyGioia

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-22 20:39:39 följande:

Och vilket problem menar du då?? Att vissa vill klä sina pojkar som flickor??
    Menar du att det är kläderna som avgör det biologiska könet? Faller snoppen av när klänningen åker på?

Barn lär sig tidigt att anpassa sitt beteende efter de existerande könsnormerna. Det är av fundamental vikt att diskutera genusutveckling då den täcker några av de mest betydelsefulla aspekterna av en människas liv, såsom de talanger hon utvecklar, hennes självuppfattning, hennes uppfattning om andra, de sociala möjligheter och hinder hon möter, samt det sociala liv och de yrken hon väljer. Genusskillnader får större betydelse i och med att många av de attribut och roller som män och kvinnor blir tilldelade värderas olika. De manliga attributen anses vanligtvis vara mäktigare, mer effektiva och av högre status.

Förstår du nu?
  • FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-22 20:56:10 följande:
    Man blir bara mer o mer anti genus efter såna här diskussioner. Allt hårddras så in i norden. Hen. Kyss mej. Låt barnen ha sin personlighet kvar, ni raderar ju ALLT!!
    Vad har personlighet med kön att göra?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:08:44 följande:

Fast jag tycker det är lite märkligt om föräldrar köper klänningar till sin lille grabb. Kan fortfarande inte rå för att jag tycker se. Och fortfarande - jag accepterar om du vill klä din son i det. Men jag behöver inte göra det.
    Jo, du rår för att du låter dina förutfattade meningar styra över ditt beteende. Vi har alla ett val här i livet.

Jag kan ju tycka att det ser helkonstigt ut med klänning på pojkar, men ändå välja att trotsa mina egna tankar genom att låta min son ha klänning på sig. Superenkelt.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:10:18 följande:

Och fortfarande - jag vill att det ska finnas FLICKkläder och POJKkläder som den gamla programmerade fossil jag är.
    Varför?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:15:52 följande:

Konstiga frågor, börjar undra om ni inte kan tänka själva.
    Jag tycker ju inte att det ska vara så, därför kan jag inte svara. Varför tycker DU att det ska vara uppdelat efter kön? På vilket sätt skiljer sig småpojkar från småflickor, bortsett från könsorganet?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:15:23 följande:

Fast jag VILL INTE ÄNDRA PÅ DET: Jag tycker ju om att ha det på det viset. Varför ska det vara så fel?
    Det har många tagit upp i den här tråden ett flertal gånger. För att vårt sätt att bemöta barn utifrån kön leder till att de anpassar sig efter steretypa normer, vilket i sin tur leder till begränsade individer.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:18:02 följande:

Hörrö du, jag har aldrig sagt nåt om att diskutera mina åsikter med någon förälder eller med deras barn. Ännu mindre skulle jag låta mina barn yttra något nedvärderande till någon annan. Jag säger bara att JAG inte skulle köpa klänningar till MIN SON. Alla är vi olika - jag tror inte på de där genussnacket. Det är inte min grej. Det är din.
    Kan du då vara snäll och förklara vad genus innebär i dina ögon? Vad är så hemskt med det?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!