Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

NI förstör mitt barn!

Clarissa83 skrev 2009-05-25 13:04:47 följande:
    Arne Anka skrev 2009-05-25 12:55:00 följande:
    Tack... Normalisera FÖRST, uppfostra sedan efter det. Tror jag nämnt det förut
    Låt bli ord som "normalt" när det handlar om barn, skulle jag vilja säga. Nej, förresten, låt bli det helt och hållet. Vad är normalt? Inget gott kan komma från sådana värderingar.
  • FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-25 13:33:40 följande:
    Haha klockrent att du citerar direkt från teven Nu fick jag större respekt för dej och hur påläst du verkade vara Skämtåsido. Det handlar för fasiken inte om ROM! Det var en metafor, se om du hittar det på någon kanal.Jag kommer också göra mitt bästa för att förhindra mobbning och trakasserier från mina barns sida Men oavsett vad det verkar handla om så är det som någon sa, ett maktbeteende. Man kan komentera precis vad som helst om man verkligen vill det bara för sakens skull. Jag o min sambo kommer ju faktiskt inte att ändra vad vi tycker om, för att ge barnen en annan vidvinkel. Det måste få finnas saker man gillar och inte gillar, även om det är "bara" för att det är så vi är inpräntade från samhället. (som om jag inte skulle göra annorlunda om jag själv ville då, antagligen.. det råkar vara så att jag gillar det feminina och det maskuina som det ÄR. Shoot me.)
    Menar du att du vill ha feminina flickor och maskulina pojkar? Låter grymt ohälsosamt.
  • FannyGioia
    Norrland09 skrev 2009-05-25 13:41:08 följande:
    Håller helt med ArneAnka. Barn är barn. Man kan inte lasta dem för något här i livet. Man kan inte ändra på deras föräldrar heller. Vi kan hjälpas åt att ändra samhället men det går väldigt sakta - och fram till dess så skulle jag hellre låta pojken gå i pojkkläder å tjejen i tjejkläder - för att inte riskera mobbning. Å andra sidan förstår jag inte tjafset heller. Varför måste alla se likadana ut ? Varför måste det finnas ett unisex? Vi föddes olika och kommer alltid vara olika. En tjej har rosa klänning. En kille har skjorta och blå jeans. Vi ser olika ut Vi tänker olikaOch jag tycker det är helt underbart! Alla är olika och vi dras till olikheterna! aldrig i mitt liv att jag skulle falla för en man med rosa tyllkjol. Jag vill inte ha nån som ser ut som mig eller är som mig. Visst ska alla ha rätt att klä sig som de vill och älska som de vill, men att sudda ut könsgränserna tror jag är farligt. Låt tjejerna ha sina klänningar i fred.
    Javisst, barn är barn. Varför är det då viktigt att göra skillnad mellan könen?

På vilket sätt tänker vi olika? På vilket sätt dras vi till olikheter? Det finns ju uppenbarligen män som blir kära i andra män och kvinnor som blir kära i andra kvinnor. Vad beror det på? Är de också olika?

Varför har tjejerna ensamrätt på klänning?
  • FannyGioia
    Norrland09 skrev 2009-05-25 13:44:31 följande:
    Om min "son" vill ha glittriga skor så visst, om de är svarta eller liknande,men om de är rosa med lila blommor med glitter på så nej, då hade jag sagt att det var tjejskor. För jag vill ha olikheterna.
    Du vill ha blå pojkar och rosa flickor? Vad händer om en pojke tar på sig en rosa tröja med fjärilar på?
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:41:21 följande:

Normalt är att inte gå ut på stan med en yxa och börja hugga efter folk. Ett exempel på att nåt gott kan komma ur ett "normalt" beteende. Att vara "normal" behöver inte alltid vara något negativt. Att vara normal behöver inte heller betyda att man är som precis alla andra.
    Nja, vad som anses vara normalt (eller norm) beror väldigt mycket på vilket samhälle man lever i. Finns ingen anledning att använda sig av det ordet för att beskriva en annan människa.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:53:07 följande:

det är inte förbjudet för en pojke att bära klänning. Men dagens klänningar är skapade just för flickor. Varför res det fortfarande om detta?  Jag och många andra VILL INTE klä våra grabbar i klänningar liksom en annan grupp vill det. Vissa trivs som vi har det, andra inte. De som inte gör det får väl ändra på det i sitt liv. Alla måste inte göra det. Det är OKEJ att klä sin son som en pojke och sin dotter som en flicka.
    Det är ännu bättre att klä sina barn som barn. Punkt där.
  • FannyGioia

Arne Anka skrev 2009-05-25 16:55:26 följande:

Anser vem? Du? Jaha? Och? Vad bygger du detta påstående på? Att det är ohälsosamt. Motivera gärna istället för att fara med massa påståenden, som dömer andra människor, men som helt är tagna i luften.
    På åtskilliga studier inom diverse psykologiska områden. Barn ska inte sexualiseras. Varför det är ohälsosamt kan du nog räkna ut.
  • FannyGioia
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 16:57:48 följande:
    Det är ni som ska respektera att vi INTE vill...utan att kalla oss begränsande.
    Ni ÄR begränsande. Ni säger nej till klänning p.g.a. ungens kön.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:59:47 följande:

Jag klär mina barn som barn? Hur klär du dem?
    Nej, du klär dina barn som pojkar och flickor. Jag har inga barn, men om jag får några kommer jag att köpa likadana kläder till både flickor och pojkar.
  • FannyGioia

Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:59:11 följande:

Det är för mycket "åh du saliga ande" snack i denna tråd. Man ska vara så avig som möjligt och är man i närhetet av det som kallas "samhällets norm" så är man en ohälsosam, fördomsfull och minst sagt outbildad idiot som vägrar utvecklas.
    Det är därför det är negativt att använda sig av ord såsom "normal". Det antyder att det som ligger nära normen är det enda rätta.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!