Inlägg från: Clarissa83 |Visa alla inlägg
  • Clarissa83

NI förstör mitt barn!

Ord blind skrev 2009-05-21 21:02:43 följande:

Det börjar redan i spädbarnsåldern; -Vilken söt lite grabb, vad heter HAN? säger dom till min TJEJ bara för att hon har mörkblå mysdress och babyblå filt. Jag säger det samma: TACK FÖR FAAAAN!!!
    Skulle någon fråga vad det är för kön på ditt barn skulle du väl ändå också tycka det var obekvämt? Eller är det värre/lika illa som att ta för givet det är en pojke i blå dress?
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:10:58 följande:
    Man frågar väl alltid om könet på spädbarn eftersom det inte går att se på dom?
    Vet inte riktigt hur jag svara utan att bli helsågad, för jag är absolut för att uppmuntra både tjej och killprylar för båda könen. Men det ska synas att mitt barn är flicka tills hon själv kan påvisa det...
  • Clarissa83

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:21:07 följande:

Om någon skulle fråga mig om könet på mitt barn då jag klätt det i klänning och hårspännen kommer jag tro denne vara en idiot. Bara en reflektion på inlägget.
    Haha tack..
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:19:06 följande:
    OK, men om vi skulle mötas så skulle jag ändå fråga om könet på ditt barn.
    Och när vi ändå tydligen är outtalat inne på det ämnet, så ska du väl inte alls fråga vad det är för kön på mitt barn eftersom det inte är av avgörande betydelse? Eventuellt fråga namnet.
  • Clarissa83
    laven skrev 2009-05-21 21:22:57 följande:
    Då får väl sonen skaffa sig lite stake?När min mellanpojk var 3 år klädde han ut sig i förskolan med snygga juveler och stora örhängen. Några av tjejerna som var i skolan sade till honom att pojkar inte kan ha örhängen. "Det kan de visst - det har min pappa" svarade sonen och lekte obekymrat vidare.
    Lol! Och min flicka kommer ha tuppkam, för det har pappa hennes haha! Hmm.. Verkar bli androgynt det här.. Rosa klänning i svart tuppkam..
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:27:17 följande:
    Det är så mycket lättare rent språkmässigt. Eftersom "hen" ännu inte är ett etablerat ord.
    På finska är "hän" ord för både henne och honom. Borde kanske införskaffas då om det inte har någon djupare innebörd.
  • Clarissa83

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:29:59 följande:

Precis! Det ska ju räcka med att se att du har en människo varelse i vagnen. Vid namn Kalle. Sen om Kalle är av pojk kön eller flick kön är totalt orelevant.
    ALLA namn borde vara unisex tycker jag

Det dumma med det här att folk ska vara så anti det ena eller det andra är att det hårddras så till den milda grad i alla avseenden. Nästan så det är MER okej för en kille att ha kjol, bara för att man ska få säga att "det är faktiskt en POJKE, vad har du för värderingar egentligen?!"
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:39:36 följande:
    Jag är inte ute efter att hårddra. Jag är ingen "rabiat feminist" som klär min son i klänning, går ut på stan och muckar gräl.

Jag är en enkel förälder som vill att mitt barn ska få välja på ALLA kläder och ALLA lekar/leksaker och på ALLA intressen. Han leker enormt mycket med bilar och pistoler (sugrör) och jag hindrar honom inte eftersom det är ett intresse som han har valt. Men samtidigt vill jag att han ska kunna välja att ha skor med glitter samtidigt.
    Mitt barn kommer också att få välja den dagen hon kan det. Ger det mej ingen rätt att klä henne "flickigt" som spädbarn genom att göra det?
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:45:36 följande:
    Vart i tråden (eller på resten av internet) har jag sagt att det inte är OK?
    Kan hända att jag förvirrat mej mellan inläggen, ursäkta. Men det intrycket får man av dej hursomhelst
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:47:17 följande:
    För att jag inte vill att andra barn ska dissa min sons skor?
    Nej absolut inte. Jag hade för mej att det var du som skrev om den blå dressen i barnvagnen och fick det intrycket, gick tillbaka ett gäng sidor och såg att det inte var du som skrivit det Ursäkta.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!