Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

NI förstör mitt barn!

Lady Namárië skrev 2009-05-25 12:44:15 följande:

Inte nu nej. På 1700-talet var det däremot helt enligt normen. Tillsammans med smink och spetsdetaljer på kläderna, dessutom. Men visst, låt oss ha det "som vi alltid har haft det". I början av 1900-talet bar de flesta kvinnor inte byxor heller. Tänk, vad synd om våra mormödrar låtit sig nöja med det  och lyssnat på alla som menade att det var skandal att vissa kvinnor hade mage att bära manskläder?
    "Som det alltid har varit" = "vad jag vet är OK mode sedan 1990 och framåt".

Fler än jag som minns Agent Crocket i Miami Vice i rosa leasure-kostym? ;)
  • Dorian Ertymexx
    Bonanza skrev 2009-05-25 18:54:10 följande:
    Äh, hela den här mobbningsdiskussionen är ju en kvasidiskussion. Folk skiter fullständigt i ifall mina barn riskerar att bli mobbade eller inte. Det är bara så att pojkar i klänning är alldeles för fjolligt för svennebanan, och därför ska det inte finnas. Precis som att bögar är lite äckliga, invandrare är lite jobbiga och muslimer är lite otäcka. Och då är det bäst att man skyller lite på omtanke för mobbning, istället för att våga erkänna att man ogillar allt som inte är precis som en själv.
    "Men om ni klär era barn så så kommer ju mina barn mobba dina barn, det kommer jag se till!"

Typ.
  • Dorian Ertymexx
    annametanna skrev 2009-05-25 18:58:58 följande:
    ja hadee bruna byxor i mkt ljusrosa tröja på min flicka, för det är snyggt..då kommer det folk o säger " ååhhh, vilken fin liten pojke..."inte fan tänker ja ha på henne nå mer unisexplagg nåt mer, här blir det rosa o lila i hela garderoben framöver.
    Kommer osökt att tänka på den där anekdoten om kvinnan i matbutiken som har en liten son med rosa mössa.

En tant kommer fram och duttar med barnet, "åh vilken söt liten flicka!"
    Mamman svarar trött "det är en pojke"
    "Varför har han rosa mössa då?"
    "För han är bög!"

;>

Du skulle svarat att hon är flata, helt enkelt. ;)
  • Dorian Ertymexx
    trädis skrev 2009-05-25 19:20:32 följande:
    nej det är inte viktigt för alla. men för vissa. jag personligen vill gärna klä min pojke i killkläder just för att jag tycker att han är så söt när han ser ut som min man i miniatyr. hade jag haft en dotter hade jag gärna satt på henne klänningar just för att jag tycker det är fint.
    Aha. Så du har barn för att de ska vara söta för din skull.
  • Dorian Ertymexx
    trädis skrev 2009-05-25 19:20:32 följande:
    nej det är inte viktigt för alla. men för vissa. jag personligen vill gärna klä min pojke i killkläder just för att jag tycker att han är så söt när han ser ut som min man i miniatyr. hade jag haft en dotter hade jag gärna satt på henne klänningar just för att jag tycker det är fint.
    Aha. Så du har barn för att de ska vara söta för din skull.
  • Dorian Ertymexx
    trädis skrev 2009-05-25 19:25:13 följande:
    har någon sagt att det är DÄRFÖR man gör sitt klädval på det sätt man gör? man köper väl det som passar och är fint...?!
    Och om det är rosa tyllklänning som råkar passa på din pojke då?
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2009-05-25 21:39:51 följande:
    Jo, enligt samhällsNORMEN idag gör den det. Rätt eller fel, det är en annan sak.
    Och samhällsnormen kan förändras. Och bör, anser jag, förändras.
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2009-05-25 21:51:18 följande:
    Information: jag gillar bögar, en av mina bästa vänner är invandrare OCH muslim... Jag ÄR hetro och svensk sedan genarationer tillbaka... Och jag tycker att klänning är för tjejer! Det ÄR omanligt med volangklänning på en man, så är det bara. Jag är MOT mobbning och kommer bli djävligt förbannad på mina barn om de mobbar någon och även om de kallar oliktänkande för IDIOTER (som TS gör i denna tråd) eller outbildade (som du har gjort).
    Aha, Så du tyckte Aragorn var omanlig när han var finklädd i sagan om ringen-filmerna? Var Gandalf omanlig?
  • Dorian Ertymexx
    FrökenS86 skrev 2009-05-25 21:58:17 följande:
    har bara läst ts.Jag förstår precis vad du skriver. Min bonusson får uppenbarligen lära sig på sin förskola, bland kamraterna vad som är "tjejsaker" och vad som är "killsaker".Förr så älskade han rosa, men i samma veva han började i förskolan var rosa helt plötsligt en "tjejfärg". Tilläggas bör även att han inte började förskola förrän 4 års ålder.Jag själv håller på att utbilda mig till förskollärare, och det är inte på alla förskolor som jag varit på som arbetar aktivit med genus, något man som förälder borde kräva!Jag personligen har pratat med personalen som sa att de skulle försöka bli mer uppmärksam på detta och diskutera ut hur de ska arbeta aktivit med det. Jag hoppas på det bästa!Det ligger endast hos de vuxna runt om barnen som kan ändra på sin inställning till könsroller.
    Precis.
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2009-05-26 20:12:16 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 07:21:37 följande:
    Mig veteligen finns inte Gandalf och Aragorn i verkligheten. Det är en saga! De hade inte heller volangklänningar. Dessutom är Gandalf en trollkarl och vad jag vet så går det inte omkring så jättemånga blivande trollkarlar på dagis i Sverige...!Nej du, du får nog komma med något bättre än karaktärer ur en bok för att få mig på "bättre tankar". Verkar lite som om du var tvungen att "hitta" något för att försöka sätta dit mig...
    Nej, men skådespelarna finns, och de bar kjortlar och andra liknande kläder.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!