Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

NI förstör mitt barn!

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 20:22:06 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 20:17:10 följande:
    I en värld som inte finns!!!!!!!
    Men suck. Det är väl skit samma om världen finns eller inte - frågan var om ni tyckte att vad han nu heter, dansken, såg bra ut i kläderna när han spelade Aragorn eller inte. Allt annat är trams i frågan.
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2009-05-29 23:26:45 följande:
    Vet ni, man kan vara stark och tuff även i prinsesskläder Och mjuk och rar i coola Spidermankläder. Det sitter inte i kläderna, ni vet.
    Nej. Så varför ska man inte få ha på sig prinsessklänning som pojke då?
  • Dorian Ertymexx
    Lippans skrev 2009-05-30 11:46:43 följande:
    Vad skulle ni säga om er manliga arbetskamrat kom rosa klänning och tofsaro och glittriga ballerinaskor? - Vad söt du är idag Lennart?Vad är skillnaden? När ska vi pojkarna sluta med denna klädsel menar ni? Vid fem år? 12? Eller ska de dyka upp som Lennart i drag på jobbet och säga att mamma har alltid ansett att jag ska ha det jag tycker är fint?Hajjar ni poängen?
    Jag skulle inte säga något speciellt. Varför skulle jag? Seriöst, folk får klä sig hur de vill för min del.

Varför ska de sluta alls? Jag hajjar poängen men tycker att du har fel.
  • Dorian Ertymexx
    Disco skrev 2009-05-30 18:16:34 följande:
    Nu är e tju så tt barn lär sig av andra barn också. Inte direkt av sina föräldrar. Och måste vi uppfostra våra barn könslöst? En kille är en kille med snopp en tjej är en tjej med snippa. Thats it. Stärk din kille istället och övetyga honom om att den tjejn på dagis har fel, att han vist kan ha glitersaker och Hello Kitty. "Ge" dig inte så lätt att låta en tjej "förstöra" din son. Men ärligt talat vad är det som är så farligtatt en kille har spindelmannen och en tjej Hello Kitty!? är det katastrof? Går världen under? Den här könsdebatten har spårat ut. Min son kommer aldrig ha klänning på sig annat än i utklädningssyfte. och inte hårspännen och diadem helelr....och jag är inte nån sämre förälder elelr ojämlik för det.....
    Men seriöst, hur noga har du läst TS och debatten nu? Ingen har sagt att det är katastrof om barnet har på sig en spindelmannentröja. Men barnet VILL inte ha på sig en sådan, utan VILL ha prinsesskläder. Att han inte får det för sin omgivning, DET är det katastrofala. Capisce?
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2009-05-31 21:44:35 följande:
    Dorian: Och varför skulle man?Har DU på dej prinsesskläder?
    Nej, för jag vill inte klä mig i prinsesskläder. Men om jag ville så borde jag få göra det, eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    Disco skrev 2009-05-31 22:25:34 följande:
    Men lille DORIAn, vem är det som rakt ut säger till dig att du inte FÅR ha prinsesskläder? Just det INGEN säger det. Men många skulle höja på ögonbrynen kanske (tro att det är svensexa möjligtvis) men ingen skulle säga att du inte får. problemet ligger ju hos dig inte hos "alla andra".
    Lille???

Läs i tråden. Många föräldrar vägrar låta sina barn ha de kläder de vill ha. Vad jag väljer att ha på mig eller inte är inte frågan i den här tråden.
  • Dorian Ertymexx
    krabban skrev 2009-06-01 08:38:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-01 08:17:56 följande:
    Det hör till föräldrar ansvaret att styra upp klädval lika väl som mat,sov tider och allt annat!Det är så jävla enkelt att säga Låt barnen ha på sig de kläderna de vill ha!Ock så tror man att man är en så förstående och modern förälder!Är nog inte så lyckat att man låter barnen välja fritt i klädfrågan och sen försöka styra upp annat!Väx upp och sluta tro att ni är så pedagogiska och bra!
    Ahem, och varför skulle just klädvalet vara så dramatiskt? Jag ser inte varför det skulle vara så illa om barnen fick välja kläder fritt.

Vi är uppväxta, tack så mycket, och det tycks mig som att de flesta i vårt läger är nog så pedagogiska faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    TheFamily skrev 2009-06-01 10:10:07 följande:
    Är så trött på detta eviga inpräntande av VAD som definerar en kille och en tjej...Vet inte hur många gånger jag fått kommentaren "vilken sööööt liten pojke du har" och syftat på min lilla TJEJ som för dagen har på sig blåa och bruna färger..Jag visste inte att man MÅSTE vara kille för att ha blått på sig..Grrrr...Tydligen är man dum i huvudet för man inte vill klä sin dotter i rosa, rosa, rosa, med HelloKitty och glitter och volanger...Den dagen min dotter är stor nog att välja, då tänker jag naturligtvis lyssna på henne. Men som TS menar så förstörs den egna viljan när det finns för mycket "SÅ ska det vara"...*suck*
    Förstår din frustration. Du får en länk som litet tröst (jag kommer snart bli spam-anklagad för jag har lagt in den så mycket i den här tråden). :)

• Dorian Ertymexx
    ullis83 skrev 2009-06-02 11:53:29 följande:
    Jo, jag lär MINA barn att folk att rätt att vara olika, men det kommer alltid finnas barn som inte lärt sig detta, så vill ts klä sin son som en tjej får hon dessvärre räkna med kommentarer från barn.
    Jag tycker det är löjligt att sitta och säga att vi förstör hennes barn
    Så det är OK av oss att fostra våra barn att mobba ditt barn?
  • Dorian Ertymexx
    Labolinas skrev 2009-06-02 19:38:03 följande:
    Med det menas att det finns en orsak till att det finns man och kvinna och skillnader mellan könen. Okönat finns inte, i vart fall inte bland det mänskliga släktet.
    Ehm, jo. Och framför allt finns det inget som manliga och kvinnliga kläder. Det är bara ett påfund.
  • Dorian Ertymexx
    Isf på rent teoretisk nivå & det är väl knappt det som detta handlar om?
    Teoretisk schmeoretisk! Måste jag länka till Magnus Betnér igen? Folk hade inte kläder efter kön under 99% av vår arts existens. Det är ett modernt påfund, ett baserat på patriarkala ideal. Att man ska kunna skilja på män och kvinnor så man inte råkar vara bögig och tända på någons hår och det visar sig vara en man. Vilket är precis varför många var emot långt hår så sent som på sextiotalet.
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Betnér är ju verkligen en bra källa, så länka du på bara Inte kläder under 99 % av vår arts existens? Det var nytt. Länka gärna var du finner stöd för ditt påstående. Patriarkala hit & patriarkala dit - allt handlar inte om patriarkalt förtryck. Det är som i en bok vi fick läsa på lärarhögskolan i feministisk teori att alla sexuella handlingar egentligen var en våldtäkt på kvinnan *off topic, men ack så fel*
    Det är radikalfeministiskt påstående det där, inte allmänt feministiskt.

Och källa... jadu, vad sägs om valfri bok om människans utveckling?
  • Dorian Ertymexx
    Men du verkar ju så kunnig om det hela, så det passar väl bra att du lägger in en länk som bevisar ditt påstående att männsikan under 99% av sin existens inte använt kläder....
    Ehm, behöver jag verkligen en länk för det? Räcker det inte att ta en titt på naturnära folk som inte ens har kläder alls, eller extremt litet? Om de inte har så mycket plagg, hur mycket plagg hade våra mindre evolverade förfäder?
  • Dorian Ertymexx
    Men du hade ju väl underbyggda källor för ditt påstående framstod det som? Människan har i årtusenden använt klädedräkt i någon form för att bl a hålla värmen om inte annat, så ditt resonemang håller inte. Intressant att du inet lyckades länka till något som var så enkelt att finna enligt din egna utsago...
    Korrekt. Årtusenden. Men vår utvecklingslinje är över två miljoner år.
  • Dorian Ertymexx
    Nej, det stämmer inte. För två miljoner år sedan fanns människoliknande varelser. Insaxat från Wikipedia: "Den förmodligen mest accepterade synen bland antropologer är att människan utvecklades i Afrika för mellan 100 000 och 200 000 år sedan. " ....Så så var det med det.....
    De talar om homo sapiens ja, inte om alla stadier av människoskap. Men skit samma. Visst, säg att det inte är 99% av vår historia då, utan bara 80-90% istället. Nöjd?
  • Dorian Ertymexx
    Nej, för det gäller inte heller. Värst vad svårt du har att underbygga dina argument
    Nej då, inte det minsta faktiskt. Människor har inte alltid haft kläder på sig, ens om man bara räknar homo sapiens som människor (vilket inte var vad jag syftade på, utan snarare alla ur släktet homo från början). Ta en titt på naturfolk, de har knappt kläder, och knappast kläder som gör skillnad på könen. Tror du att våra förfäder hade blå och rosa päls eller vaddå?
  • Dorian Ertymexx
    nummerfem skrev 2009-06-11 11:17:24 följande:
    Det verkade ju lite hårt och jobbigt att leva på stenåldern, men om man kunde ha rosa päls verkar det ju lätt värt det ;)
    *skrattar* Tyvärr var inte det ett alternativ. ;)
  • Dorian Ertymexx
    nummerfem skrev 2009-06-11 11:21:00 följande:
    Särskilt inte om man var kille...
    Nej, oavsett. Rosa har verkligen inte varit en tjejfärg i alla tider. Det är ju knappt en tjejfärg idag!
  • Dorian Ertymexx
    nummerfem skrev 2009-06-11 15:52:55 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-11 11:59:56 följande:
    Jag skojade, alltså.
    Ah, my bad. Man vet ju fan aldrig här på FL. ;)
Svar på tråden NI förstör mitt barn!