Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

NI förstör mitt barn!

Kaxelina skrev 2009-05-22 13:35:58 följande:
    Orkar inte läsa 45 sidor så jag svarar bara på TS. SKall berätta att här är det tvärtom. Jag har bara tjejer och jag har ALDRIG lärt dom att vissa saker skall vara pojk eller flicksaker. Det har dom visserligen lärt sig på dagis men inte av mig som mamma. När mina döttrar säger så, så talar jag om för dom att pojkar visst kan ha glitter och rosa eller Hello Kitty. Blir så arg på sånt. Vi har en grannpojke som älskar rosa och glitter och sånt. Han är 7 år och hos oss får han sminka sig och låna mina barns rosa kläder och sånt.
    Cudos! :)
  • Dorian Ertymexx
    andra skrev 2009-05-22 13:48:07 följande:
    Världen är inte som vi vill ha den. När man gick i småskolan hittade klasskamraterna allid något att retas för. Tex tjej med kort frissyr. Tyvärr väljs vissa ut som mobboffer och då spelar det ingen roll vad mobbarna hittar på att säga. Jag fick lära mig att skita i vad folk sa. Jag tror bara all skit gjort en starkare. Följden är ju bara att man ser ner på sådana som mobbar i framtiden.
    Precis! Det är precis vad jag brukar påpeka när folk tar upp samkönade föräldrar och liknande - man blir inte mobbad för att X eller Y, utan blott och enbart för att man hamnat längst ned på hackordningen. Allt annat är ursäkter.
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-05-22 13:57:42 följande:
    Men jösses- Får man inte som en egen individ tycka vad som är rätt eller fel. Jag tycker inte samma som du och det behöver väl inte ifrågasättas? hur mycket du än kommer argumentera som kommer jag INTE att ändra mitt tankesätt. Men klä din dotter som en kille eller din son som en tjej. Kalla din son för lilla prinsessan eller din dotter för lilla kungen. Det är ju upp till dig. Men jag kommer ALDRIG göra det. Stackars mina barn va? Som kommer växa upp till Son som son och Dotter som dotter.
    Ja, faktiskt... Synd om dem, alltså. Speciellt om någon av dem visar sig vara transsexuell eller icke-straight. Eller bara rent allmänt inte känna sig passa i den normerande mans- respektive kvinnorollen. :/
  • Dorian Ertymexx
    Melle87 skrev 2009-05-22 14:10:30 följande:
    Håller med till 100%!Vem har bestämt att pojkar inte ska tycka om rosa t.ex! Skit löjligt!Vill han ha glitter på sina skor ska han få ha det! Det är ett barn!
    Som med allt är det där modernt. Vill minnas att det fanns karlar med rosa kavajer så sent som på tidigt åttiotal, utan att det var kvinnligt eller gay. Om det var i Miami Vice eller vart det var...
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-05-22 14:18:37 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-22 14:09:27 följande:
    Jag har aldrig sagt att han inte får köpa rosa kläder. Bara att JAG inte kommer köpa det åt honom. Men SJÄLVKLART nekar jag ju inte honom det. Men en klänning köper jag dock aldriG!
    Exakt. Så när de redan inpräntats i normerna så får de "välja". Heh, så snällt...
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-05-22 14:26:02 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-22 14:23:48 följande:
    vadå normer, jag köper kläder som JAG och MIN MAN tycker är snygga vad fan har det med normer att göra ? Jag tykcer vissa killkläder är så mycket snyggare än tjejkläder. Och jag tycker min son passar jättebra i det. Men ska man köpa rosa bara för att ??? Alltså lägg ner. Ska ja sitta och säga till en 6 månaders kille att "ska du han en rosa klänning gubben" i affären?
    Klart fan det har med normer att göra! Att säga att din "Son ska bli en son" är ju normativt så det ryker om det! Om han inte VILL bli en son då? Du har ju sagt att han får välja kläder när han kan köpa dem själv, men i praktiken betyder det att han i 15-20 år ska hålla igen med att han inte känner sig som en kille, om så är fallet. Du fostrar honom till att vara "en vanlig grabb", för att du är rädd för vad andra ska tycka. Vilket visas av din sista mening i inlägget - hade du inte varit orolig för vad andra tycker hade du glatt kunnat fråga om han ville ha en rosa klänning. I affären.

Litet mer nedtonat - man måste inte bryta mot normer, men man ska vara jäkligt medveten om att man följer normer, och vad det faktiskt får för resultat, både för barnen och för samhället i stort.
  • Dorian Ertymexx
    Jennick skrev 2009-05-22 14:37:29 följande:
    Igår läste jag nya Amelia och där var det en artikel om en ganska ung kille som väljer att klä sig i tantkläder. Okej, han tycker väl att det är viktigt att göra ett statement på nåt sätt, men helt ärligt. Han såg verkligen urfånig ut.
    Det finns många modeflugor som ser urfåniga ut. Många tjejer i tjejkläder som får mig att vilja riva ut ögonen för att det ser så löjligt ut, och samma sak med killar och en del killkläder.

Jag ser inte varför det skulle vara värre att någon vill bära tantkläder. Han trivs i det, hoppas jag. Och i så fall, bra för honom. Klår alla sjuka klädesplagg som män och framförallt kvinnor plågar på sig för att de tror att de måste. Högklackade skor, kortkort när det är askallt... Vansinne!
  • Dorian Ertymexx
    Turran skrev 2009-05-22 14:50:05 följande:
    Att en flicka på dagis säger att pojkar inte kan ha glitterskor beror kanske på att hon aldrig sett en pojke med glitterskor innan? En observation hon gjort mao. Att det handlar om en elak unge som blivit drillad i hemmet att attackera andra barns klädval verkar långsökt. Underskatta inte barns intelligens - normer finns vare sig man vill det eller inte. Det man kan göra i en sån situation är att berätta för barnet att det visst finns pojkar som gillar glitterskor.
    Det är en sansad inställning.

Normer finns alltid, det betyder inte att man måste gilla läget. ;>
  • Dorian Ertymexx
    tebax skrev 2009-05-22 14:55:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-22 14:51:24 följande:
    tack för att en så duktig människa som du berättade det för mig :) ska springa till affären och köpa ett prinsess set =)
    Haha, gör så! Ha så kul! ;)
  • Dorian Ertymexx
    Mälaröbo skrev 2009-05-22 19:41:45 följande:
    I min värld ska barnen anpassas till världen och inte tvärtom....
    Aha, så du är för kvinnlig omskärelse till exempel?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!