tebax skrev 2009-05-22 14:26:02 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-05-22 14:23:48 följande:
vadå normer, jag köper kläder som JAG och MIN MAN tycker är snygga vad fan har det med normer att göra ? Jag tykcer vissa killkläder är så mycket snyggare än tjejkläder. Och jag tycker min son passar jättebra i det. Men ska man köpa rosa bara för att ??? Alltså lägg ner. Ska ja sitta och säga till en 6 månaders kille att "ska du han en rosa klänning gubben" i affären?
Klart fan det har med normer att göra! Att säga att din "Son ska bli en son" är ju normativt så det ryker om det! Om han inte VILL bli en son då? Du har ju sagt att han får välja kläder när han kan köpa dem själv, men i praktiken betyder det att han i 15-20 år ska hålla igen med att han inte känner sig som en kille, om så är fallet. Du fostrar honom till att vara "en vanlig grabb", för att du är rädd för vad andra ska tycka. Vilket visas av din sista mening i inlägget - hade du inte varit orolig för vad andra tycker hade du glatt kunnat fråga om han ville ha en rosa klänning. I affären.
Litet mer nedtonat - man måste inte bryta mot normer, men man ska vara jäkligt medveten om att man följer normer, och vad det faktiskt får för resultat, både för barnen och för samhället i stort.