Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

NI förstör mitt barn!

Syrran83 skrev 2009-05-23 17:06:35 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 16:56:34 följande:
    Jo. Bebisar i bikini.
    Hmmm. Hmmm. Det är ganska jämnt där faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    trogentjur skrev 2009-05-23 18:09:28 följande:
    Jag tror snarare hysterin sitter hos föräldrarna, Barnen struntar ju egentligen vad dom har på sig när de är bebisar, eller hur? Sonen på 2 år struntar blankt i vad jag klär på honom. Så då får han ha det som jag anser vara okej. Och det är typiska killplagg, mycket färger dock, allt från knallorange till ljusblått. Jag ser ingen anledning att klä honom i rosa och klänningar, tofsar och grejer, jag anser att han är en pojke, och i mina ögon behöver pojkar inga klänningar och tofsar. Iallafall inte de som aldrig bett om det, eler hur?
    Fast... Behöver flickor tofsar och klänningar då?
  • Dorian Ertymexx
    trogentjur skrev 2009-05-23 18:16:13 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 18:13:05 följande:
    Ja tofsar lär de behöva till en viss grad, och ja, jag anser att alla små flickor ska få ha klänning nån gång.
    Eh, så hur överlevde de arma små flickorna innan man uppfann tofsarna då???
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2009-05-23 18:24:32 följande:
    Håller med dig! OM man vill ha en förändring bör man börja med oss föräldrar, inte barnen. Jag kanske ska ta på mig mitt blåställ på jobbet på måndag och så kan min sambo ta min röda klänning?
    Ja, det tycker jag låter skitbra!
  • Dorian Ertymexx
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 18:54:06 följande:
    Det är ärligt talat förbannat tråkigt att ha enbart sånt i barnens garderob. (jag har som sagt alla olika sorters kläder redan nu, men jag FÖREDRAR flickiga saker, helt ärligt. För hon ÄR ju en flicka. Och varför ska hon inte få se ut som en då?)
    Därför att det enda som säger hur en flicka ska se ut är normer och värderingar, som i grund och botten vilar på gamla patriarkala föreställningar. Det är därför män är hingstar och kvinnor slampor, och därför mäns jobb betalar mer och är bättre än kvinnoyrken, och varför kvinnor rent allmänt betalas sämre för samma jobb.

Jag menar, hur tusan tror du folk gjorde på stenåldern? Det fanns inget manligt och kvinnligt mode då. Man tog på sig vad man kunde, om man ens brydde sig om kläder.
  • Dorian Ertymexx

Arne Anka skrev 2009-05-23 19:15:40 följande:

Men varför är detta en fråga om våra barn? Varför är det en fråga om Uppfostran (under vilken avdelning tråden ligger).Varför ska våra barn vara sociologiska murbräckor som ska visa vägen och stå på barrikaderna för vad ni som föräldrar tycker. Jag blir mörkrädd när jag läser folk som har en sån oerhörd övertygelse om att "det är samhället det är fel på, jag gör vad jag vill med mitt barn". Samtidigt följer de själva alla gängse regler i just samhället, just för att de inte vill göra bort sig. Inte FAN går de till jobbet i blåkläder som kvinna eller klänning som män. Men era barn, de ska minsann inte vara underordnade "samhällets regler". Samtidigt är era barn de som förstår minst varför de inte blir accepterade om de just kommer i klänning, det är de som inte förstår varför de andra barnen skrattar åt dem. Ta "det stora steget" själva först, starta en folkrörlse för rätten att bära klänning som kille, skriv insändere, starta politiska partier, demonstrera, men lämna era barn utanför tills den dagen ni lyckats åstadkomma den förändring i attityd som krävs.Annars är ni inte bättre än de trångsynta jävlarna, för ni är bara egoister fast på ett annat sätt, från ett annat håll...
    Det är alla. Och många tar det stora steget själva, men då tas de inte på allvar.
  • Dorian Ertymexx
    trogentjur skrev 2009-05-23 19:52:44 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 19:51:09 följande:
    Attans också, då måste jag GENAST tvinga med sonen till H&M och hitta en klänning! Även om han totalvägrar och gallskriker så SKA han ha den! Vad ska andra tro om mig annars? Ingen vill väl vara en hemsk, förtryckande förälder.....*ASG*
    Å vad du har läst och förstått vad vi skriver... inte...
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2009-05-23 23:26:15 följande:
    #1829Är du släkt med mig? Precis, det är de vuxna som skall kämpa o. barnen skall varken vara instrument eller slagpåsar.
    Ahem. Problemet är ju bara att genom att inte göra något så blir ju barn ÄNDÅ instrument och slagpåsar, fast för en sämre sak, nämligen att de ska anpassa sin smak, sitt beteende och hela sitt väsen efter vad de fötts med mellan benen.
  • Dorian Ertymexx

Arne Anka skrev 2009-05-24 00:28:07 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 23:57:39 följande:
    Ehh, fast vad i just klädseln anpassar de till något sämre? Tror du på fullaste allvar att genom att inte klä dig enligt kvinnoidealet, så kommer man slippa undan kvinnoförtryck? Jag lovar att jag kommer att göra ALLT i min makt för att min dotter ska få samma möjlighet i livet som om hon hade varit kille. Men i detta ingår inte att klä henne i manskläder, tror uppriktigt inte det är där skon klämmer
    Kläder är markörer. Accepterar man markörerna accepterar man också vad de innebär.
  • Dorian Ertymexx

Arne Anka skrev 2009-05-24 00:36:14 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 00:30:25 följande:
    I beg to differ. Skillanaden är huruvida man ser att kvinnor och män ÄR olika, men anser att de ska ha samma chans att lyckas i livet, kontra att det ENDA som särskiljer män från kvinnor är det vi har mellan benen. Jag är av den bestämda åsikten att kvinnor och män ÄR olika, har olika fysiska och psykiska förutsättningar, och att detta är något man ska bejaka. Jag hoppas verkligen inte att vi går emot ett samhälle där gränsen mellan män och kvinnor ska raderas. Däremot ska ingen kunna rättfärdiga orättvis behandling av kvinnor baserat på kön, men det tror jag vi alla i denna diskussion kan skriva under på. Jaghar dock svårt att se parallellen mellan förtryck och kläder...
    Tja, där är vi oense. Jag tror inte att skillnaderna är så stora jämfört med likheterna.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!