• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Danitra
    Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:51:46 följande:
    Jag tror inte att det skadar om min grabb inte har glitterskor heller ...
    Nej, men det skadar min son om du säger att pojkar inte KAN ha det.
  • Helena Gordon
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:51:58 följande:
    "Jag skulle byta dagis om pedagogen sa:
    "Nej, här ska du inte leka. Det är pojkarnas lekhörna"

Fast det har jag aldrig hört att nåt sånt skett. På vårt dagis leker alla med allt och alla. Skulle också reagera om nåt sånt sades!
  • Ord blind
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 22:46:23 följande:
    Ord blind skrev 2009-05-21 22:41:51 följande:
    Okej men vi säger väl att det är helt okej för dej att din man kommer klädd i klänning till din mammas födelsedagskalas då. Fine, ja ger mej.
    Är det så svårt att förstå att jag skulle acceptera det? Att jag vägrar dra andras lass för hur samhället har skapat deras trångsynthet? Att jag inte accepterar att man sätter stämplar på andra människor p.g.a. kön? Ja, jag anser att vi har olika biologiska förutsättningar, men vi har mycket sociala beteendemönster också och vi formas av våra föräldrar och samhället vi lever i, men man behöver inte säga att det är OK. Att inte låta sin son ha glittriga skor anser jag hämmar barnets utveckling till att bli en fritt tänkande individ, det är hans steg till att lära sig att fatta egna beslut och att försiktigt börja bli en egen individ.
  • Helena Gordon
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:54:31 följande:
    Nej, men det skadar min son om du säger att pojkar inte KAN ha det.
    Okej!
  • Mamma 2b
    supersemlan skrev 2009-05-21 22:52:38 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 22:41:43 följande: Normerna är olika starka i olika delar av landet (för att inte tala om att normerna i sig ser olika ut), om du kommer från t ex Ockelbo eller annan bruksort gissar jag att du har fog för din rädsla, men där jag bor (för övrigt en gång korad till Sveriges gay-vänligaste stad) kryllar det av genusvetare så här lyfter färre på ögonbrynen för en pojke med hårspännen eller glitterskor. Och jag anser inte att trygghet är känna till normerna för att kunna anpassa sig till dem, trygghet är att ha självkänsla nog att våga överträda gränserna för normerna, för att slippa begränsas av dem. Det är vad jag vill ge mina barn.
    Tja.. jag bor i sthlm och har aldrig sett en pojke eller vuxen med tjejkläder. Bortsett från transorna då förstås.
  • Helena Gordon
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:54:10 följande:
    Många har sagt att deras söner INTE får ha glitterskor/klänning/annat tjejigt.
    Ja DERAS söner ja, men inte DIN son? Eller ANDRAS!?  Alla uppfostrar vi våra barn på olika vis. Det är bara att acceptera! Vem är du att säga vad som är rätt och fel, egentligen?  Dock ska INGA barn retas, de vill väl ingen förälder??? Men barn är barn och kommer förmodligen alltid göra det. Vare sig det handlar om glitterskor, hårfärg, vikt, ursprung osv.
  • Ord blind

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 22:55:14 följande:

Tja.. jag bor i sthlm och har aldrig sett en pojke eller vuxen med tjejkläder. Bortsett från transorna då förstås.
    Du har inte sett några drag queen då?
  • Danitra
    Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:58:23 följande:
    Ja DERAS söner ja, men inte DIN son? Eller ANDRAS!?  Alla uppfostrar vi våra barn på olika vis. Det är bara att acceptera! Vem är du att säga vad som är rätt och fel, egentligen?  Dock ska INGA barn retas, de vill väl ingen förälder??? Men barn är barn och kommer förmodligen alltid göra det. Vare sig det handlar om glitterskor, hårfärg, vikt, ursprung osv.
    1. Jag har fortfarande inte fått ett vettig svar på varför en pojke inte kan få ha glitterskor.
    2. Om en förälder säger "Nej, du får inte dom skorna - det är tjejskor" så drabbar det min son eftersom han kommer få höra att han har tjejskor.
  • anna450
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:56:47 följande:
    Men det var just det som nämndes i tråden. Och det var då jag sa att jag skulle byta dagis om det hände mig.
    När din son är runt 15 och vill ha rosa glittriga skor,skulle han få det då?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!