• Emmel

NI förstör mitt barn!

Ärla Minou skrev 2009-05-23 19:54:54 följande:

Ja om man säger nej åt en pojke som VILL ha klänning/glitter/rosa etc så har man de facto begränsat sitt barn.
    Ja, men det är ok att säga nej till stringtrosor, barn-bh och bikini för småbarn... Oavsett om det är på en flicka eller pojke. Kom ihåg det!
  • Emmel
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:22:35 följande:
    Jag tror min dotter komma känna sej jävligt begränsad när hon inser att det är FJÄRILAR på hennes rosa fondtapet. Jag lovar att betala alla hennes kuratorbesök i tonåren när hon inte kan hitta sej själv.
    Och jag lovar att betala alla psykologräkningar när min son inser att han blev nekad att använda klänning när han gick på dagis.
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:27:49 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:24:26 följande:
    Han FÅR INTE ha klänning, kjol eller glitter, säger du. Dina döttrar skulle däremot få ha det. Självklart är han begränsad.
    Fast enligt detta resonemang så begränsas barnen så fort de inte får något ett annat barn får. Tycker jag.
  • Emmel
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:19:18 följande:
    Hur blev det skillnad nu mitt i allt?
    Flera i tråden som säger att det är ok för deras pojkar att ha klänning säger också att de inte får ha bh, stringtrosor etc. Är inte det begränsande? Varför är det ok att de har klänning men inte trosor?
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:29:29 följande:
    Nej. De begränsas när de inte får något för att de är av ett visst kön.
    Men VET barnet det? Om min son säger "jag vill ha den leksaken" och jag säger "nej" och sedan säger han "jag vill ha den klänningen" och jag säger "nej". Skillnad? Nej, inte för barnet eftesom jag inte säger "du får ingen klänning för att du inte är en tjej".
  • Emmel

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:31:07 följande:

Det beror ju på vilken motivering man har att neka barnet en viss sak...1. du får inte det för du är ett visst kön och det är bara andra könet somfår ha det 2.du får inte det för att vi har inte pengarna till det just nu....lite skillnad kanske? tycker jag
    Precis!
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:37:54 följande:
    Är det en seriös fråga? Stringtrosor ska väl inga ungar ha.
    Ok, stringtrosor kanske var överdriven. Men det har förekommit diskussioner om att pojkar INTE får ha bh, även om de har bröst...
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:39:59 följande:
    Om han frågar varför vet han ju det. Många pojkar får höra just det: "Nej Pelle, klänningar får bara flickor ha på sig".
    Ja, MEN de flesta av oss som INTE vill att våra söner ska ha klänning säger att vi inte tänker säga att det är för att det är flicksaker... Vi tänker inte lära våra barn att vara fördomsfulla mot de som skiljer sig från mängden... Tvärt om. Det enda är att vi inte vill att våra söner ska ha klänning.
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:43:09 följande:
    Kanske inte, men det ÄR ju fördomen som styr ert agerande.
    Nej, det ÄR inte fördom. Det är ett ställningstagande. Jag har inga fördomar mot pojkar i klänning. Jag tycker bara inte att det är fint och att det är flickkläder. Jag tycker att det är ok att flickor har något som är flickigt och pojkar har något som är pojkigt när det gäller kläder. Hur kan du kalla det fördom?
  • Emmel

Maggis Nervis skrev 2009-05-23 21:44:05 följande:

Min dotter får inte ha bh och stringtrosor finns ingen anledning att sonen ska ha det heller.
    Begränsar du inte barnet då? Vad är skillnaden mellan att säga nej till en klänning och till en barn-bh?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!