• Emmel

NI förstör mitt barn!

FannyGioia skrev 2009-05-24 18:06:41 följande:
    Jag hoppas att de behandlar honom som ett barn i stället för som en pojke. Det vet du bättre än jag, för jag har ju inte varit där.
    Ja, jag skrev ju "framför allt vem han är som person". D v s vem han är som individ.
  • Emmel

Oj, tryckte för fort. Tillägg: de kommer inte bemöta honom som någon annan än han är, d v s individen, eftersom de VET att det är han som har klänning.

Jag tror däremot att han skulle bli bemött annolunda om vi kom till ica och han hade klänning! Så ska det såklart inte vara och därför är jag noga med att INTE säga att det finns "tjejfärger" etc. Men... kalla mig konservativ om ni vill, jag TYCKER att klänning är ett plagg för flickor och kvinnor. Jag tycker att det är fint så. Och jag tycker också att skjorta är för män.

• Emmel

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 18:28:33 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:26:10 följande:
    Brist på annat att göra förmodligen. Men med din enorma kunskap borde du väl kunna komma på nåt mer meningsfullt!!!!
    Ha ha ha
  • Emmel
    Turran skrev 2009-05-24 19:41:38 följande:
    Att det finns könsnormer gällande kläder och attiraljer är väl inte konstigt alls? Det är väl en väldigt "mänsklig" företeelse på så sätt att man ser könstypiska val gällande utstyrsel i de allra flesta kulturer (alla?) och även ur ett historiskt perspektiv. Företeelsen är väl inget att egga upp sig över? Det är väl ändå bristen på tolerans och förståelse vid normbrytande som man bör fokusera på? Att alla föräldrar klär sina barn helt oberoende av kön innebär ju inte att toleransen för normbrytande ökar. Majoritetsnormer kommer att finnas ändå. Det kan vara klokt att sopa framför egen dörr först - förakt och oförståelse för normativa val är inte ett dugg bättre än förakt och oförståelse för de som väljer att gå emot strömmen. Att vara normbrytande innebär inte automatiskt att man är en bättre eller mer öppensinnig människa. Sen det här om att barn är barn och inte kön... Barn är barn och barn har kön. Hur/när/var könsidentiteten uppkommer är väl inte solklart - att den existerar är nog de flesta överens om. Sen hur den påverkar oss i våra val är naturligtvis individuellt. Självklart finns det ingen "klänningsgen", men att majoriteten av människor själva väljer att klä sig utefter könstillhörighet är ju tydligt. Det gäller troligtvis även de personer som tycker att män i rosa skjorta är ett exempel på ett icke könstypiskt val (trots slips!), att kilt är att jämföra med en kvinnokjol och att en lila tunika på en pojke är banbrytande och förtjänar ryggdunk från alla i lägret som anser att barn är könlösa.Nej, klädval säger definitivt en del om oss som personer, men att det automatiskt skulle vara negativt att välja könstypiska kläder håller jag inte med om. Jag kan förstå att man vill öka toleransen i samhället (vem vill inte det?), men att kalla folk som väljer bort kläningar till sina pojkar för idioter, är det konstruktivt? I think not.
    Jag apploderar (även fast jag inte vet hur det stavas). Bravo!!!!
  • Emmel
    Bonanza skrev 2009-05-24 18:30:15 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 18:26:10 följande:
    Jag ser det som underhållning för mig själv. Lite som att spöa ungarna i fia med knuff. Lite väl enkelt, men kul ändå på sitt sätt.
    Gnägg, gnägg... oj, var du där. Jag såg dig inte eftersom din häst är så hög
  • Emmel
    fruWasberg skrev 2009-05-24 20:28:49 följande:
    Jo, *suck*, men ibland vill folk helt enkelt inte förstå, eller kanske inte förmår..Tittmyran i Gävle som någon nämnde är ett lysande exempel btw. på det som vi "genuskärringar" försöker förmedla. Alla som säger att de inte gör skillnad på sina barn (eller på andras), hur objektivt är det egentligen att granska sig själv..?
    Fast det finns ju faktiskt de som anser att det inte är fel att göra skillnad också. Och därmed anser de förmodligen att du och de andra "genuskärringarna" har helt fel.

... bara en liten fundering.
  • Emmel
    Clarissa83 skrev 2009-05-24 20:59:23 följande:
    Jag t ycker ni är förbannat dryga i ert framfarande faktiskt. Ingen av oss med "okunskap" har sagt att det är rätt att tracka andra pga deras val i livet. Vi har helt ärligt sagt att vi inte är beredda att sudda ut könsgränsen, för för oss känns det som det är i dagens läge helt OK och det har inget med era mobbade ungar att göra. Vi klarar oss jävligt bra utan glitterskor men bryr oss tillika skit i om ni har det på era ungar eller inte.Och jag orkar inte ens uttrycka mina åsikter i fina meningar och ord som måste slås upp i lexikon av vilken vanlig medelsvensson som helst. Jag vet vad jag tycker utan att gå tillbaka till 1800 talets historier.
    Håller med dig!

Att sitta och mer eller mindre öppet uttrycka att vi som inte har samma åsikt inte är utbildade, smarta, upplysta etc. är fruktansvärt fördomsfullt. Både mot outbildade och utbildade.

Jag undrar om inte sådana åsikter hos föräldrarna är mer skadligt för deras barns syn på andra än det är för de barn som har föräldrar som inte låter dem ha vilka kläder de vill.
  • Emmel

Arne Anka skrev 2009-05-24 21:04:37 följande:

Varav jag ibland är en ut av dem, eller iaf en person som inte vill att man helt ska bortse från kön. Varför kan inte flickorna få vara duktiga och hjälpa pojkarna, om de faktiskt ofta har utvecklats längre än de pojkarna som går i samma klass/grupp. Om man ser på detta ur ett rent genus(neutralt)perspektiv ska inte duktiga flickor uppmuntras, istället ska de "sänka" sig till pojkarnas nivå bara för att... varför? Ett annat alternativ är att låta flickor gå med äldre pojkar, men dett är ju inte heller neutralt.Vad är det för fel med att bejaka skillnader könen emellan, så länge dessa inte cementeras och blir hinder för barns utveckling? Vilket naturligtvis är väldigt svårt, jag ser dock inte det könsneutrala som den rätta lösningen.
    Precis! Sedan kan man ju fråga sig hur man ska hitta en norm som stämmer i alla lägen, på båda könen, och om det ens är möjligt.

En duktig flicka kan väl få hjälpa till att skala potatisen. Felet är ifall en duktig pojke inte får hjälpa till och om man inte försöker få pojkarna att lära sig skala sin potatis.
  • Emmel
    Bonanza skrev 2009-05-24 21:13:14 följande:
    Men sluta med era martyrtendenser i varenda inlägg! "Vi" har blivit kallade genuskärringar, dumma i huvudet, idioter, dryga, känsliga och fanatiska. Inte ser ni "oss" sitta och skriva inlägg på inlägg om ert bemötande av oss?Sanningen är att jag inte har sett ett enda inlägg från "er" som har visat på förståelse för saker som "strukturer", "tendenser" och "samhällelig nivå". Det ÄR inte konstigt att det känns som att jag talar för döva öron när det inte verkar som att ens de allra enklaste resonemangen bemöts med annat än "ja ja, vi får väl klippa av alla snoppar då". Och så må det vara, man kan inte få alla att förstå vad man vill säga. Men då har jag också rätt att känna mig frustrerad. N'est ce pas?
    Jag har inte kallat er något av ovanstående, men det har förutsatts att de som inte är upplysta och tänker som "ni" gör är outbildade.

Varför ska mina inlägg visa för förståelse för saker som "strukturer", "tendenser" och "samhällelig nivå"? Jag tycker ju inte samma som du gör och för mig är därför "förståelsen" för dessa tre ord inte viktiga. Jag VET vad orden betyder och jag förstår vad ni menar, men jag håller inte med.

Du kanske tycker att du talar för döva öron så fort du inte kan "omvända" någon...
  • Emmel

Arne Anka skrev 2009-05-25 10:55:48 följande:

Tack, det är bara det jag vill säga.Sen tror jag det handlar om gränsdragning. Jag gillar INTE för tjejiga kläder, min dotters utejacka är en beige variant som lika gärna kan vara på en kille. Och får jag en son som vill ha klänning på sig HEMMA, sminka sig HEMMA, så får han gärna göra det, jag kan verkligen inte bry mig mindre.Men jag kommer INTE skicka min son till dagis sminkad bara för att han vill, och jag kommer INTE skicka honom till dagis i klänning bara för att han vill. Vill ni påstå att jag är en trångsynt jävel pga detta, är ni varmt välkomna...
    Håller med dig!

"Bara" för att jag inte vill att min son ska ha klänning så betyder det inte att jag tycke att det är ok att kvinnor generellt tjänar mindre etc. etc. Jag tror dock att man kan stärka barnen som individer utan att säga "ja visst" till de kläder de väljer. Min dotter kommer för övrigt inte få ha tröjor med monster på eller kamoflagekläder (om de inte är i skogen), inte min son heller. Är det också fel då? Eller är det ok eftersom INGEN av dem får ha det? (Jag tycker nämligen att det är såååå fult).
Svar på tråden NI förstör mitt barn!