• NettanFjärtan

Prinsesstårta fyllning?

Min syster fyller år snart (om drygt en vecka) och jag tänker baka en tårta åt henne. Det ska vara en med marsipanlock. Men nu är det så att jag har ingen aning om vad jag ska ha i den. (ingenting Jättekomplicerat men lite komplicerat gör inget) och det det måste ju som sagt vara något som passar till marsipan. gärna nått lite annorlunda...
    DET BEHÖVS MÅNGA TIPS!!!

Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 01:21
    Gärna lite Ovanligare och annorlunda förslag. Jag tycker att det känns så tråkigt med bara "vanlig" fyllning. Typ grädde. Jag vill göra en speciell (och god)tårta...
    Bara det passar att ha marsipanlock till den. haha fast det passar väll till det mesta?

• Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?
  • Kibell
    Indillia skrev 2009-05-31 20:06:07 följande:
    I Prinsessornas kokbok av Jenny Åkerström utgiven 1931 finns inte receptet på prinsesstårta med. Så det så.
    Men nu var det inte jag som påstod det heller. Jag bara länkade till vad jag hittade om prinsesstårta. Så då får du ta upp det med dom som skrivit det och inte med mig

TS, dumlefluff är gott. Du smälter dumlekolor i vispgrädde ( låt det inte koka) och sedan låter du det stå svalt gärna över natten och dagen efter är det bara att vispa som vanligt
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Frostizz

O jag fortsätter väl med o säga emot dig snovit79
    Prinsess gör olika beroende på var man i vårt avlånga land bor.
    Här gör vi grön prinsess med sylt i. Numera kan man även välja färg på marsipanen.
    Vi gör en rosa oxå, men då har vi hela hallon i grädden oxå. Vi gör då ett rutmönster med florsocker för o visa att det är en annorlunda tårta mot prinsessen.
    Har oxå 13 års erfarenhet o min gamla lärare han går i pension nu i år.. inte för att det har något med saken att göra. Så jag antar att du o jag är lika gamla.

Förslag till ts på fyllning: Vi gör en tårta som heter William
    där i har vi chokladtryffel o botten (lika delar choklad som grädde) vaniljkräm, pärongrädde med hela päronbitar i. Konserverad päron använder vi. När du lagt på marsipanen så stryker du ett lager med chokladtryffel.
    Den är min favorit.

• Snovit 79
    Frostizz skrev 2009-05-31 22:11:44 följande:
    O jag fortsätter väl med o säga emot dig snovit79Prinsess gör olika beroende på var man i vårt avlånga land bor.Här gör vi grön prinsess med sylt i. Numera kan man även välja färg på marsipanen.Vi gör en rosa oxå, men då har vi hela hallon i grädden oxå. Vi gör då ett rutmönster med florsocker för o visa att det är en annorlunda tårta mot prinsessen.Har oxå 13 års erfarenhet o min gamla lärare han går i pension nu i år.. inte för att det har något med saken att göra. Så jag antar att du o jag är lika gamla. Förslag till ts på fyllning: Vi gör en tårta som heter Williamdär i har vi chokladtryffel o botten (lika delar choklad som grädde) vaniljkräm, pärongrädde med hela päronbitar i. Konserverad päron använder vi. När du lagt på marsipanen så stryker du ett lager med chokladtryffel.Den är min favorit.
    haha, javisst får du det.

...och nu kom jag på en god fyllning vi gjorde i vår graffittittårta. Mintpärongrädde och drottningssylt.
  • måntroll

fast när man köper färdigt marsipanlock på affären så står det hur man gör prinsesstårtan,, 1 lager hallonsylt 1 lager vaniljkräm 1 lager grädde,, fast man gör ju som man vill ,, men så står det på kartongen till locket iallafall  {#lang_emotions_smile}

• NettanFjärtan
    SolOchSnö skrev 2009-05-31 22:45:15 följande:
    Jag slår ett slag för en klassisk lyxig tårta: Cortina! Som prinsesstårta men mycket godare.www.warne.se/docs/Tartor_68-75.pdf
    kunde tyvärr inte öppna den länken. okänt format blev det bara
    Vad inehåller den?
  • LoveSharPei
    Men är det så? Där ser man.
    Så är det.
  • LoveSharPei
    Frostizz skrev 2009-05-31 22:11:44 följande:
    O jag fortsätter väl med o säga emot dig snovit79Prinsess gör olika beroende på var man i vårt avlånga land bor.Här gör vi grön prinsess med sylt i. Numera kan man även välja färg på marsipanen.Vi gör en rosa oxå, men då har vi hela hallon i grädden oxå. Vi gör då ett rutmönster med florsocker för o visa att det är en annorlunda tårta mot prinsessen.Har oxå 13 års erfarenhet o min gamla lärare han går i pension nu i år.. inte för att det har något med saken att göra. Så jag antar att du o jag är lika gamla. Förslag till ts på fyllning: Vi gör en tårta som heter Williamdär i har vi chokladtryffel o botten (lika delar choklad som grädde) vaniljkräm, pärongrädde med hela päronbitar i. Konserverad päron använder vi. När du lagt på marsipanen så stryker du ett lager med chokladtryffel.Den är min favorit.
    Mycket förändras, men den gamla hederliga Princesstårtan innehåller inte och ska inte innehålla sylt. Så är det, står i även mina lärobäcker, gamla receptböcker och så vidare. Det har kommit till på senare år, precis som att vi ni mer exprimenterar med fyllningar och färger på marsipanen. Idag kan en Opera eller Princess se ut hur som helst, såklart. Det säger jag inget om... Men den gamla hederliga, som den gjordes från början, är UTAN sylt.
  • Tindra02

Jag har då aldrig ätit Prinsesstårta utan sylt i (jordgubbssylt)
    Bor i Skåne men kommer från Närke...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • MrM

Jag skulle föreslå antimateria som neutraliserade den obehagliga marsipanen men å andra sidan kanske jag skall lämna rum åt dem som faktiskt gillar prinsesstårta istället.

Mvh

Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?