• NettanFjärtan

Prinsesstårta fyllning?

Min syster fyller år snart (om drygt en vecka) och jag tänker baka en tårta åt henne. Det ska vara en med marsipanlock. Men nu är det så att jag har ingen aning om vad jag ska ha i den. (ingenting Jättekomplicerat men lite komplicerat gör inget) och det det måste ju som sagt vara något som passar till marsipan. gärna nått lite annorlunda...
    DET BEHÖVS MÅNGA TIPS!!!

Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 01:21
    Gärna lite Ovanligare och annorlunda förslag. Jag tycker att det känns så tråkigt med bara "vanlig" fyllning. Typ grädde. Jag vill göra en speciell (och god)tårta...
    Bara det passar att ha marsipanlock till den. haha fast det passar väll till det mesta?

• Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?
  • NettanFjärtan

tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.)
    och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta?
    Är dessa båda söta eller sura?
    Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?

• NettanFjärtan
    NettanFjärtan skrev 2009-06-01 13:13:24 följande:
    tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.)och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta?Är dessa båda söta eller sura?Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?
    om inte. Vilket av dessa ska jag välja och vad ska jag ha i mer? Gärna något fräsht och sommrigt.
  • Snovit 79
    tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.)och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta?Är dessa båda söta eller sura?Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?
    Citronfromage kan du göra själv, annars finns det mix vid chokladpuddingsmix, nyponsopopor, krämer osv.

Jag skulle välja endera eller och så en neutral fyllning på andra - som vaniljkräm.

Annars funkar ju citron-choklad smaker också. Så smörkräm eller kanske fromage på andra väningen funkar med.
  • Wilmis07
    tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.) och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta? Är dessa båda söta eller sura? Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?
     min mamma bjöd på en tårta igår,där hade hon vispat lemoncurd och grädde tillsammmans,blev jättegott.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • NettanFjärtan

Vilken är godast? lr sötast? lemoncurd lr citronfromage? vilken är skillnaden. Vad passar till. något sommrigt. går det med jordgubbar kanske lr mandarinklyftor? Vad tror ni??

• Laire
    NettanFjärtan skrev 2009-06-01 14:02:09 följande:
    Vilken är godast? lr sötast? lemoncurd lr citronfromage? vilken är skillnaden. Vad passar till. något sommrigt. går det med jordgubbar kanske lr mandarinklyftor? Vad tror ni??
    Citromfromage smakar mycket bättre, lemoncurd smakar sött och har en knepig bismak. Jag gillar inte lemoncurd! Jag skulle hellre ha citronfromage och ev blanda i lite extra citronsaft (pressad, inte lemonad). Jordgubbar är nog gott, annars är vanlij en klar hitt som framhäver det sura i citronen.
    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • NettanFjärtan

okej. jag kanske ska göra ett lager citronfromage då och ett lager med mandarinklyftor. (på burk) vad tror ni om det? gott lr inte? Var ärliga.
    ska jag ha något till lager? vad ska jag isf ha i?

• NettanFjärtan

alltså har citronfromage samma konsistens som grädde typ eller? smakar det syrligt eller sött?

• Laire
    NettanFjärtan skrev 2009-06-01 16:02:34 följande:
    alltså har citronfromage samma konsistens som grädde typ eller? smakar det syrligt eller sött?
    Det är som chokladpudding men ännu fastare. Det är rätt löst och luftigt då man just vispat (och då bör man lägga på den på tårtan) men den stelnar fort. Smakar lite syrligt men alldeled för mesigt, därför är det gott att pressa i en citron. Tänker på Ekströms pulvervariant nu.
    NettanFjärtan skrev 2009-06-01 15:29:50 följande:
    okej. jag kanske ska göra ett lager citronfromage då och ett lager med mandarinklyftor. (på burk) vad tror ni om det? gott lr inte? Var ärliga. ska jag ha något till lager? vad ska jag isf ha i?
    Jag skulle hellre ha jordgubbar eller vaniljkräm, mandarinklyftorna är så himla söta och jag tycker inte det passar. Jordgubbar må vara söta men de är friskt söta. Ovanpå går det att ha någoin mandarinklyfta om du vill dock.
    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • SolOchSnö
    NettanFjärtan skrev 2009-05-31 23:02:16 följande:
    kunde tyvärr inte öppna den länken. okänt format blev det bara Vad inehåller den?
    Skumt att du inte kan öppna pdf-en.

Cortinatårta är:
    Tårtbotten
    Mandelpistagevaniljkräm
    Vispad grädde blandad med krossade valnötter
    Grädde
    Marsipantäcke som prinsesstårta

Recept:
    MANDELPISTAGEVANILJKRÄM
    Mandelmassa smaksättes med arom eller pistagekärnor och löses sedan med prima vaniljkräm. Se andra vaniljkrämsrecept i lämplig bakbok
    VALNÖTSGRÄDDE
    Per liter grädde tillsätts tre blad gelatin (ca 6 g) och 50 g socker. Rör sedan ner krossade valnötter.

Dela tårtbotten i tre lager.
    Lägg en botten nederst
    Bred på hälften av mandelpistagevaniljkrämen
    Lägg på en botten
    Bred på resten av mandelpistagevaniljkrämen
    Bred på större delen av valnötsgrädden som en kupol
    Forma den sista botten över kupolen
    Bred resten av grädden över alltihop och lägg på marsipan.
    Spritsa på gräddduttar och ringla choklad över som dekoration.

Jag lovar att tårtan är mycket godare än någon prinsesstårta som du har smakat!
  • Mamma 2b
    SolOchSnö skrev 2009-06-01 17:11:37 följande:
    Skumt att du inte kan öppna pdf-en. Cortinatårta är: Tårtbotten Mandelpistagevaniljkräm Vispad grädde blandad med krossade valnötter Grädde Marsipantäcke som prinsesstårta Recept: MANDELPISTAGEVANILJKRÄM Mandelmassa smaksättes med arom eller pistagekärnor och löses sedan med prima vaniljkräm. Se andra vaniljkrämsrecept i lämplig bakbok VALNÖTSGRÄDDE Per liter grädde tillsätts tre blad gelatin (ca 6 g) och 50 g socker. Rör sedan ner krossade valnötter. Dela tårtbotten i tre lager. Lägg en botten nederst Bred på hälften av mandelpistagevaniljkrämen Lägg på en botten Bred på resten av mandelpistagevaniljkrämen Bred på större delen av valnötsgrädden som en kupol Forma den sista botten över kupolen Bred resten av grädden över alltihop och lägg på marsipan. Spritsa på gräddduttar och ringla choklad över som dekoration. Jag lovar att tårtan är mycket godare än någon prinsesstårta som du har smakat!
    Det där lät inte alls fel
Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?