• NettanFjärtan

Prinsesstårta fyllning?

Min syster fyller år snart (om drygt en vecka) och jag tänker baka en tårta åt henne. Det ska vara en med marsipanlock. Men nu är det så att jag har ingen aning om vad jag ska ha i den. (ingenting Jättekomplicerat men lite komplicerat gör inget) och det det måste ju som sagt vara något som passar till marsipan. gärna nått lite annorlunda...
    DET BEHÖVS MÅNGA TIPS!!!

Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 01:21
    Gärna lite Ovanligare och annorlunda förslag. Jag tycker att det känns så tråkigt med bara "vanlig" fyllning. Typ grädde. Jag vill göra en speciell (och god)tårta...
    Bara det passar att ha marsipanlock till den. haha fast det passar väll till det mesta?

• Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?
  • LoveSharPei

Snovit 79 skrev 2009-05-31 12:51:28 följande:

Håller med. Är konditor sedan ca 13 år tillbaka och så står det i våra skolböcker med....även om nu inte tråden handlade om detta. Hoppas TS hittat ngn rolig fyllning till sin marsipantårta.
    Sorry TS!
  • LoveSharPei
    Frostizz skrev 2009-05-31 15:18:39 följande:
    Vi gör princesstårtor med sylt i. Jag tror det är lite olika vars man bor i vårt långa and o hur man gör fyllningarna till prinsesstårtan.Här i sundsvall är det sylt i o dom kallas prinsesstårta. Även på vissa ställen i sthlm där jag jobbade. Har inte jobbat överallt så jag vet inte.Tog gesällen för några år sedan o då sa dom inget om man gjort en prinsess med sylt i. O jag fick godkänt iallafall.
    Konstigt, det har jag aldrig hört talas om. Men nu är detta mycket OT.
  • LoveSharPei

Rabarbermousse och färska jordgubbar är riktigt gott ihop!

• NettanFjärtan
    Mynta skrev 2009-05-31 12:55:58 följande:
    Lemon curd blandat med vispad grädde är hur gott som helst! Det i ett lager, och färska skivade jordgubbar i andra lagret?
    vad är lemon kurd?? haha det lät gott iaf. vars köper man det?
  • Mamma 2b

Nu har jag inte läst tråden, så jag kanske upprepar någon nu, men chokladmousse är faktiskt jättegott i just prinsesstårta. Helst hemmagjord då såklart.
    Det andra lagret med vaniljkräm blandat med grädde.

• Mamma 2b
    NettanFjärtan skrev 2009-05-31 19:39:27 följande:
    vad är lemon kurd?? haha det lät gott iaf. vars köper man det?
    Finns i marmeladhyllan, från t ex Robertsons (heter de så?) Annars kan man göra det själv.
  • NorrVimpel

Snovit 79 skrev 2009-05-31 12:51:28 följande:

Håller med. Är konditor sedan ca 13 år tillbaka och så står det i våra skolböcker med....även om nu inte tråden handlade om detta. Hoppas TS hittat ngn rolig fyllning till sin marsipantårta.
    Men är det så? Där ser man.
  • TeDrickaren

Gjorde till dotterns dop:

Tog citronfromage och rabarber/jordgussylt. Blev perfekt! Lagom söt/sur

Älskade,underbara Moa & två bebisar i magen
  • Indillia
    Kibell skrev 2009-05-31 01:14:12 följande:
    Hittade det här om prinsesstårta på Wikipedia...Prinsesstårta
    Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök
    I Prinsessornas kokbok av Jenny Åkerström utgiven 1931 finns inte receptet på prinsesstårta med. Så det så.
  • Snovit 79
    Men är det så? Där ser man.
    Javisst. Jag har 13 års erfarenhet och min lärare måste ju ha jobbat minst 30 år som bagare själv då. Har aldrig hört talas om Prinsess med sylt, skulle vi ha det i, så fick vi nog smäll på fingrarna. Är väldigt noga i kondisen. Opera som är rosa har därimot sylt.

Fiskade fram några bakböcker för sakens skull efsom det pratades så nu.

7 sorters kakor tryckt 1985 - Prinsesstårta: fyllning: gelatin, marsankräm, vanillinsocker & socker = gräddkräm.

Helgens läckra bakverk, tryckt 1965 - Prinsessbakelser - fyllning: Vaniljkräm. ( äggula, socker, potatismjöl, grädde, vaniljsocker)
Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?