• NettanFjärtan

Prinsesstårta fyllning?

Min syster fyller år snart (om drygt en vecka) och jag tänker baka en tårta åt henne. Det ska vara en med marsipanlock. Men nu är det så att jag har ingen aning om vad jag ska ha i den. (ingenting Jättekomplicerat men lite komplicerat gör inget) och det det måste ju som sagt vara något som passar till marsipan. gärna nått lite annorlunda...
    DET BEHÖVS MÅNGA TIPS!!!

Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 01:21
    Gärna lite Ovanligare och annorlunda förslag. Jag tycker att det känns så tråkigt med bara "vanlig" fyllning. Typ grädde. Jag vill göra en speciell (och god)tårta...
    Bara det passar att ha marsipanlock till den. haha fast det passar väll till det mesta?

• Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?
  • cajsasmamma

Attans att jag ite minns vad mamma hade i "min" tårta sist, de va nåt lite udda. Ska fråga henne sen nr hon är anträffbar igen, för nu är hon på resande fot.

• Fåret Shaun

När jag läste kallkök fick vi lära oss hallonsylt och vaniljkräm, sen grädde med vaniljkräm som grädde.

Om mans öker på andra sidor står det endast vaniljkräm.
    Idag ska jag göra en tårta med citron fromage och svartvinbärsgrädde. Dekoration på kommer bli en grön grund, blå smörkräm som sjö, två grodor (köpta som dottern tittat ut) lite kolasnören som vass och stenar i det marsipan liknande
    Vem leker smatterband idag då?
  • NettanFjärtan
    cajsasmamma skrev 2009-05-30 10:42:38 följande:
    Attans att jag ite minns vad mamma hade i "min" tårta sist, de va nåt lite udda. Ska fråga henne sen nr hon är anträffbar igen, för nu är hon på resande fot.
    Attans!
    Ja fråga! hihi
  • NettanFjärtan

Fåret Shaun skrev 2009-05-30 10:47:28 följande:

När jag läste kallkök fick vi lära oss hallonsylt och vaniljkräm, sen grädde med vaniljkräm som grädde.

Om mans öker på andra sidor står det endast vaniljkräm.

Idag ska jag göra en tårta med citron fromage och svartvinbärsgrädde. Dekoration på kommer bli en grön grund, blå smörkräm som sjö, två grodor (köpta som dottern tittat ut) lite kolasnören som vass och stenar i det marsipan liknande
    Citronfromage och svartvinbärsgrädde. Nu börjar det bli interessant här. fräsht och annorlunda. men hur gör man? Finns det recept någonstans på det?
  • Kibell

Hittade det här om prinsesstårta på Wikipedia...

Prinsesstårta

Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök
    Variant av prinsesstårta.

En prinsesstårta är en tårta som är gjord av tårtbotten, vispad grädde, vaniljkräm, glasskräm och överdragen med marsipan. Marsipanöverdraget är normalt grönt med ett tunt lager florsocker ovanpå och tårtan är ofta dekorerad med en röd marsipanros eller liknande. Namnet härstammar från Prinsessornas kokbok som utgavs av en hushållslärare, Jenny Åkerström som undervisade fina flickor på Östermalm. En riktig prinsesstårta innehåller ett lager hallonsylt och har grädde (ej tårtbotten) närmast marsipanlagret. En "prinsesstårta" med drottningsylt i botten och rosa marsipan är egentligen en operatårta.[1]

Varianter med andra färger på marsipanöverdraget kallas ofta prinstårta eller ibland även Carl-Gustav tårta (gult marsipanöverdrag) och operatårta (rött/rosa marsipanöverdrag).

En groda är en bakelse som (förutom lite smörkräm) är en slags liten prinsesstårta dekorerad att likna en grodas ansikte. Ett snitt i marsipanen blir till mun.

År 2005 instiftade organisationen Sveriges bagare & konditorer "Prinsesstårtans vecka" sista veckan i september.[1].

♥Älskar min Isabelle♥
  • LoveSharPei
    Kibell skrev 2009-05-31 01:14:12 följande:
    Hittade det här om prinsesstårta på Wikipedia...Prinsesstårta
    Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök
    Wikipedia är ju inte direkt 100% pålitligt. Och jag har jobbat på olika konditorier och cafeer i flera år, aldrig stött på någon som gjort princesstårtorna med sylt i. För så ska det inte vara. En RIKTIG princess är utan sylt, har man sylt i kallas den istället för Opera. Inte många som kan det där, tyvärr. Men det lär dom ut på utbildninar, kurser och när man tar gesellbrev är det samma sak. Gör du en Opera och kallar den Princess när du gör gesellbrevet så blir du inte godkänd.
  • Snovit 79
    LoveSharPei skrev 2009-05-31 12:34:49 följande:
    Wikipedia är ju inte direkt 100% pålitligt. Och jag har jobbat på olika konditorier och cafeer i flera år, aldrig stött på någon som gjort princesstårtorna med sylt i. För så ska det inte vara. En RIKTIG princess är utan sylt, har man sylt i kallas den istället för Opera. Inte många som kan det där, tyvärr. Men det lär dom ut på utbildninar, kurser och när man tar gesellbrev är det samma sak. Gör du en Opera och kallar den Princess när du gör gesellbrevet så blir du inte godkänd.
    Håller med. Är konditor sedan ca 13 år tillbaka och så står det i våra skolböcker med....även om nu inte tråden handlade om detta.

Hoppas TS hittat ngn rolig fyllning till sin marsipantårta.
  • Mynta

Lemon curd blandat med vispad grädde är hur gott som helst! Det i ett lager, och färska skivade jordgubbar i andra lagret?

• Kibell
    LoveSharPei skrev 2009-05-31 12:34:49 följande:
    Sa aldrig att det är så bara vad jag hittade på nätet om prinsesstårta
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Frostizz

Vi gör princesstårtor med sylt i. Jag tror det är lite olika vars man bor i vårt långa and o hur man gör fyllningarna till prinsesstårtan.
    Här i sundsvall är det sylt i o dom kallas prinsesstårta. Även på vissa ställen i sthlm där jag jobbade. Har inte jobbat överallt så jag vet inte.

Tog gesällen för några år sedan o då sa dom inget om man gjort en prinsess med sylt i. O jag fick godkänt iallafall.

Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?