• Kosmoskatten

Små hål i kläderna efter tvätt!?

Av någon anledning så blir det små hål på några mm på mina plagg när jag tvättar dem i tvättmaskinen. Varför blir det så?? Sjukt irriterande! Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Små hål i kläderna efter tvätt!?
  • Kosmoskatten
    skanejossa skrev 2009-06-03 13:41:39 följande:
    kolla o tvättkorgen efter små fjädrar som är svarta som är pälsänglar dom gillar natur matrial och smutsiga kläder
    Ursäkta dum fråga men är bomull naturmaterial? Vi har nästan bara bomullskläder. Och kläderna brukar inte vara särskilt smutsiga heller.
  • isisisis

Pälsängrar är ett ganska vanligt förekommande skadedjur.

De sprids mellan lägenheter också.
    Förekommer mer ofta i äldre fastigheter än i nybyggda.

Man ska aldrig lägga kläder på golvet,eller ha högar nånstans.
    Inte heller förvara papper av något slag i samma garderob som kläder.

De är små kryp som är som tunna stela larver med skal.
    Lite randiga,de är svartare när de är små.
    Em liten tofs längst ut på stjärten (om man tittar noga).

De allra flesta har avtal med tex Anticimex i sin villaförsäkring eller så har fastighetsägaren det.

De kan komma och "röka" lägenheten.

Du kan själv också vara noga med att vädra och inte ha kläder i botten på skåp,golv eller i kartonger.

• Kosmoskatten

Hittade själv info om pälsängrar här: www.anticimex.se/default.asp

Ska undersöka klädkammaren och garderoberna noga men ska nog prova att inte tvätta med så full maskin också. Hoppas att det är orsaken och inte läbbiga djur....

• skanejossa

pälsänglar ser ut som fjädrar som är svarta, mörkbruna som sen blir ett randigt skal som dom lämnar igentligen är dessa djur en skalbagge som flygger in från skogen och lägger sina ägg och först 1år senare kläcks dessa och blir då änglar, även katter kan ha baggen med sig in, änglarna kan hänga med i begagnade och nya kläder man köper om man inte tvättar dom innan man lägger dom ihop med andra kläder, dom gillar natur matrial som bomull, dun. alla kläder måste tvättas i 60 grader eller värmare och tumlas, och strykas innan dom kommer och besprutar ens lägenhet/hus, dessa skadedjur får man inte ut något hos försäkringsbolagen

• Teskedsmamman

Alla dragkedjor ska vara stängda under tvätt, de kan annars ge sådana där små, små hål på kläder.

Behöver alltså inte vara pälsängrar, vårt problem med hål i kläderna har närmast försvunnit efter att jag börjar knäppa alla kläder med dragkedjor innan tvätt.

Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Twilight
    Teskedsmamman skrev 2009-06-03 15:00:13 följande:
    Alla dragkedjor ska vara stängda under tvätt, de kan annars ge sådana där små, små hål på kläder. Behöver alltså inte vara pälsängrar, vårt problem med hål i kläderna har närmast försvunnit efter att jag börjar knäppa alla kläder med dragkedjor innan tvätt.
    Ahaaa, DET är nog problemet hos oss! Tack för tipset!
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Miss Obsessive

På tal om hål i kläder, något som hänt mig många ggr är att jag upptäckt små hål i nya kläder där larmet suttit i affären. Oerhört irriterande och en gång gick jag faktiskt tillbaka eftersom hålet var mer än väl synligt. Måste man ha larm med så grova nålar i kläderna??

• NettanFjärtan
    Teskedsmamman skrev 2009-06-03 15:00:13 följande:
    Alla dragkedjor ska vara stängda under tvätt, de kan annars ge sådana där små, små hål på kläder.Behöver alltså inte vara pälsängrar, vårt problem med hål i kläderna har närmast försvunnit efter att jag börjar knäppa alla kläder med dragkedjor innan tvätt.
    Jaha!!! hoppas det är så enkelt för oss. ska testa. tack för det tipset.
  • NettanFjärtan
    skanejossa skrev 2009-06-03 14:33:15 följande:
    pälsänglar ser ut som fjädrar som är svarta, mörkbruna som sen blir ett randigt skal som dom lämnar igentligen är dessa djur en skalbagge som flygger in från skogen och lägger sina ägg och först 1år senare kläcks dessa och blir då änglar, även katter kan ha baggen med sig in, änglarna kan hänga med i begagnade och nya kläder man köper om man inte tvättar dom innan man lägger dom ihop med andra kläder, dom gillar natur matrial som bomull, dun. alla kläder måste tvättas i 60 grader eller värmare och tumlas, och strykas innan dom kommer och besprutar ens lägenhet/hus, dessa skadedjur får man inte ut något hos försäkringsbolagen
    Så ...om man inte har bott i sin lägenhet i ett är kan man inte ha såna hemma då?
  • Gravid 89

Miss Obsessive skrev 2009-06-05 00:54:50 följande:

På tal om hål i kläder, något som hänt mig många ggr är att jag upptäckt små hål i nya kläder där larmet suttit i affären. Oerhört irriterande och en gång gick jag faktiskt tillbaka eftersom hålet var mer än väl synligt. Måste man ha larm med så grova nålar i kläderna??
    Jag har också lagt märke till detta... argh!
  • skanejossa
    NettanFjärtan skrev 2009-06-05 01:06:12 följande:
    Så ...om man inte har bott i sin lägenhet i ett är kan man inte ha såna hemma då?
    ja det tar 1år för äggen att kläckas men sen kan du ju ha fått med redan färdiga änglar i kläder du köpt eller lånat ut till vänner m.m
  • isisisis
    NettanFjärtan skrev 2009-06-05 01:06:12 följande:
    Jo.Det kan du.
  • Fru U

Ängrar kommer från ängerbaggen som flyger in och lägger ägg i våra hem. Jag har märkt en ökning av ängerbaggar (alltså inte själva ängrarna) när det börjar bli varmare ute

• Euforia

Jag är också inne på dragkedjelinjen. Kanske har du nåt annat vasst/kantigt på kläderna?
    Jag hade det problemet tills jag insåg att det berodde på att några av mina trosor hade en fastsydd, kantig strass-sten fram. En idiotisk sak att sätta på kläder. Ett 20-tal av mina favoritkläder blev trasiga på en kväll.

• Barbabok
    skanejossa skrev 2009-06-03 14:33:15 följande:
    Nästan rätt, fast det heter änger, inte änglar , tvätta 60grader räcker, man måste inte stryka och tumla. De (anticimex) kommer absolut utan att du gör såna saker, jag har haft de både till lägenhet och hus. Däremot är det ett bra tips att göra sånt, för det är svårt att bli av med dom! Att bara spruta hjälper inte alltid.
    Frysa går också, antingen lägga ut saker när det är riktiga minusgrader ute eller använda sin frys.
  • sommar2001

Har bara läst ts,

Kan bero på att plaggen är närmast trumman och att den centrifugerar i höga varv som gör att tyget pressas ut genom de små hålen och att de "fastnar" i ytterdelen av trumman och sen blir det hål.
    Kan även beror på att det blivit en repa i någon av plastvalkarna i trumman.

Testa att tvätta dina ömtåliga plagg i en påse eller i ett örngott, för jag antar att det är vissa material som går sönder.

• Kosmoskatten
    sommar2001 skrev 2009-06-05 13:15:44 följande:
    Har bara läst ts,Kan bero på att plaggen är närmast trumman och att den centrifugerar i höga varv som gör att tyget pressas ut genom de små hålen och att de "fastnar" i ytterdelen av trumman och sen blir det hål.Kan även beror på att det blivit en repa i någon av plastvalkarna i trumman.Testa att tvätta dina ömtåliga plagg i en påse eller i ett örngott, för jag antar att det är vissa material som går sönder.
    Jag har börjat tvätta med kort centrifugering och med färre varv/min. Inte så fulla maskiner heller. Inget hål än... Bra tips att tvätta ömtåliga plagg i ett örngott!

Ringde Cylina service och fick tipset att känna med en tunn nylonstrumpa på handen inne i trumman. Är det något vasst där så fastnar strumpan. Det räcker inte med att bara känna med handen.
  • Mm57

Jag har målat jeansknappen med nagellack. Jag tror att knappen fungerar som ett galvaniskt element med svetten från kroppen så att det blir en syra som sedan fräter på topparna så att det går hål.

Svar på tråden Små hål i kläderna efter tvätt!?