• PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • PetraStockholm
    Berni skrev 2009-06-12 11:02:34 följande:
    Ååh oroa dig inte nu!!! Det kommer säkert gå jättebra!!! Det går bra för de allra allra flesta så du ska se att allt är ok. Tog du med utökat svar eller med det enkla svaret? Hur är det med din pojke idag? Oroa dig inte i förväg nu!!! Kram!! Jag hoppas på det, som sagt min son mår bra idag men jag vet inte om jag skulle orka igen. Jag tog enkla och utökat svar nu är det väntan som håller på att göra mig en liten nervvrack... Jag har gått igenom provsvar tidigare när min son föddes och med sin sjukdom... ska till BM och ha samtal idag för att kunna prata av mig lite och ställa mig till alla möjliga scenario. Tack så mycket för din tid ! Jag uppskattar det
    Jag håller tummarna för dig och tänker på dig. Hoppas hoppas allt går bra. Jag förstår att det känns tungt nu ? bra att du tar samtal med din BM, hon kan nog hjälpa dig med hur du ska ställa dig till olika besked.
    Stor kram till dig!!!!!! Och vad skönt att din son mår bra idag, men jag förstår om du inte skulle orka gå igenom det igen ? kom ihåg att ingen beslut du tar är fel. Lyssna inte på "präktmorsorna" utan följ ditt egen hjärta och gör det som är bäst för dig och din familj.
    Kram
  • nssn0550

sannerligen säger jag dig!!! du vet bäst för dig o din familj!!! kram o lycka till!!

• PetraStockholm
    nssn0550 skrev 2009-06-12 06:34:32 följande:
    försköte få ett tidigare pga oron... men jag har visst inget att oroa mig för... det är säkert sant men ändå!!! har UL den 26!!! håll tummen!!!
    Håller tummen stenhårt!!!!
  • nssn0550
    PetraStockholm skrev 2009-06-12 13:29:16 följande:
    Håller tummen stenhårt!!!!
    Tack!!!
    kanske känner jag ett fladder och ett lustigt tryck i magen då och då.... men njuta, vågar inte riktigt!!!
  • PetraStockholm
    nssn0550 skrev 2009-06-12 13:39:23 följande:
    Tack!!! kanske känner jag ett fladder och ett lustigt tryck i magen då och då.... men njuta, vågar inte riktigt!!!
    Gör det ändå. Njut! Livet är alldeles för kort för att låta bli.
  • nssn0550
    PetraStockholm skrev 2009-06-12 13:52:28 följande:
    Gör det ändå. Njut! Livet är alldeles för kort för att låta bli.
    men du vet tänk om, jag hade fel och inbillade mig.... larvigt va!!!!
  • PetraStockholm
    nssn0550 skrev 2009-06-12 14:02:56 följande:
    men du vet tänk om, jag hade fel och inbillade mig.... larvigt va!!!!
    Det kommer gå bra! Och alla är vi lite larviga då och då - det är ett måste :)
    Själv var jag dum nog att försöka köra upp idag (tar körkort), vilket inte var den brightaste idén jag haft kanske... Gissa hur bra och koncentrerad jag var efter allt som hänt.... :(
    Får ta nya tag när psyket hänger med igen.
  • nssn0550
    PetraStockholm skrev 2009-06-12 23:27:45 följande:
    Det kommer gå bra! Och alla är vi lite larviga då och då - det är ett måste :)Själv var jag dum nog att försöka köra upp idag (tar körkort), vilket inte var den brightaste idén jag haft kanske... Gissa hur bra och koncentrerad jag var efter allt som hänt.... :( Får ta nya tag när psyket hänger med igen.
    man tror man klarar allt... våra grannar miste sin flicka i v42... mannen körde på som vanligt med jobb, skola och fick ta det största ansvaret för dom två tidigare barnen medans mamman kom i kapp någorlunda... eftersom han trodde att hon sörjde mer än honom..... han klappade igenom fullständigt efter 6mån och det är nu 3år sen, nu är familjen helt ikapp, har en son till på 2 och skall i år åka på sin första semsterresa sen bebisen dog för 4år sedan.... så ta det lungt!!! man måste ta sig tiden att bara komma ikapp!!!
  • Berni

jag håller på att tappa förståndet... jag håller på att bli galen....
    hur länge ska jag vänta för snabbt svar... jag är i veckan 22 nu!!!!! Kan inte vänta längre om mitt svar!!!!!

hjälp!!!!

• nssn0550
    Berni skrev 2009-06-16 22:16:50 följande:
    jag håller på att tappa förståndet... jag håller på att bli galen....hur länge ska jag vänta för snabbt svar... jag är i veckan 22 nu!!!!! Kan inte vänta längre om mitt svar!!!!!hjälp!!!!
    ring!!! när gjorde du provet??? snabbsvar eller långsvar????
Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov