• Danielito

Spara eller Amortera

Vi ska köpa loss våran lägenhet bostadsombildning, så tänkte jag fråga.
    Vi har typ noll kronor som vi har sparat för framtiden, men vi vill även amortera på lån som blir på lägenheten.

Nu till frågan, man kan amortera nånting på lånen, eller ska man börja spara på en gång för att skaffa en buffert.
    Kan säga att vi inte har så mycket pengar varje månad, Jag har lön min sambo CSN för hon pluggar. Hur mycket pengar ska man sedan ha i buffert för att sedan börja amortera, känns så larvigt att amortera ett lån på 1500000:-, 1000kr/månaden kommer man inte så långt med, känns mer att kunna spara till framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-07 13:55
    Jag har inget TOPPLÅN!

• Svar på tråden Spara eller Amortera
  • Lena
    Danielito skrev 2009-06-07 01:28:23 följande:
    Om vi får ut 15000kr i månaden? Ja vi får ut mer än så men mat och så kostar. Eller hur menar du med får ut?
    Jag menar vad ni får in på kontot i fråga om lön och studimedel innan ni har rört något av dem. Inte vad ni får över mao utan eran inkomst.
  • Danielito

Nu fattade jag!
    Du menade att vi skulle spara en månadsinkomst, lite trött.

• Danielito
    Lena skrev 2009-06-07 01:29:57 följande:
    Jag menar vad ni får in på kontot i fråga om lön och studimedel innan ni har rört något av dem. Inte vad ni får över mao utan eran inkomst.
    Jag kom på det, jag är kontrollfreak när det gäller pengar, fast jag hatar att skriva upp allt jag handlar, för att ha koll, vad det nu heter.
    Jag kan gå runt och räkna summor hela tiden med min mobil och kollar ständigt på mitt (och sambons) konto för att kolla så att det räcker.
  • Lena
    Danielito skrev 2009-06-07 01:32:52 följande:
    Jag kom på det, jag är kontrollfreak när det gäller pengar, fast jag hatar att skriva upp allt jag handlar, för att ha koll, vad det nu heter. Jag kan gå runt och räkna summor hela tiden med min mobil och kollar ständigt på mitt (och sambons) konto för att kolla så att det räcker.
    Vi vill oxå ha koll men ett matkort och internetbank har gjort att vi har fått koll utan att föra kassabok.
  • Danielito

matkort? Ja internet bank är bra, men min sambo tar ut mycket kontanter så det är svårt att se eller veta vart pengarna tar vägen.
    Hon talar inte heller exakt vart pengarna går, tror därför hon tar ut pengar för hon inte vill visa att hon slösar på saker som jag inte gillar (shopping och åter shopping, smink, kläder, frisör osv)

• Cecese

Vi väljer att amortera och sen när vi är lånefria spara istället.

• Anonym

Först spara till en nödbuffert ifall nåt skulle skita sig. Sedan amortera och spara till kul saker.

• ReRant
    Cecese skrev 2009-06-07 09:59:15 följande:
    Vi väljer att amortera och sen när vi är lånefria spara istället.
    Men det bästa är att både spara och amortera.
    Har man ingen buffert och saker sktier sig, tex med huset, så är det mycket billigare att kunna hantera sådana utgifter utan att behöva ta dyra nödlån.

Själv sparar jag mest och amorterar väldigt lite. Men tack vare inflationen så minskar ju lånet med tiden ändå
  • Danielito

Jag tror jag ska bara spara först, tills vi har en månadsbuffert, sedan spara lite till, sen blir det till att amortera.

• Anonym (fundersam)

Ifall jag hade varit dej så hade jag försökt att amortera varje månad på topplånet.
    Men självklart försöka att spara också men kanske amortera 500 kr/ mån och spara 500 kr/mån eftersom ni inte jämkar så när ni får skattepengarna så delar ni upp det efter vad ni har mest behov av, kanske spara hälften och amortera hälften. Spara upp en buffert är A och O för att klara sej senare...
    Men kanske ni kan diskutera detta gemensamt ifall ni kanske kan ha en månad nu som ni har köpstop alltså inget som inte är nödvändigt bara mat och transportkostnader om ni gör det så har ni plötsligt en buffert på några tusenlappar.
    Kanske ni kan gå igenom alla era utgifter och försöka att sätta upp en budget tillsammans och minska ner på matkostnader och abonemang under ett år för att ni sen ska slippa oroa er för pengar lite iallafall och att ni fått en buffert ifall du förlorar jobb...
    Försöka att spara ihop 3 månaders utgifter alltså till alla fasta utgifter ni har.

Jag har nu lyckats nå det och jag lovar det tar lite tid och anstängningar...
    Men att ha en buffert och slippa oroa sej är så skönt det lovar jag...

Svar på tråden Spara eller Amortera