• Danielito

Spara eller Amortera

Vi ska köpa loss våran lägenhet bostadsombildning, så tänkte jag fråga.
    Vi har typ noll kronor som vi har sparat för framtiden, men vi vill även amortera på lån som blir på lägenheten.

Nu till frågan, man kan amortera nånting på lånen, eller ska man börja spara på en gång för att skaffa en buffert.
    Kan säga att vi inte har så mycket pengar varje månad, Jag har lön min sambo CSN för hon pluggar. Hur mycket pengar ska man sedan ha i buffert för att sedan börja amortera, känns så larvigt att amortera ett lån på 1500000:-, 1000kr/månaden kommer man inte så långt med, känns mer att kunna spara till framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-07 13:55
    Jag har inget TOPPLÅN!

• Svar på tråden Spara eller Amortera
  • Danielito

Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:

Ifall jag hade varit dej så hade jag försökt att amortera varje månad på topplånet. Men självklart försöka att spara också men kanske amortera 500 kr/ mån och spara 500 kr/mån eftersom ni inte jämkar så när ni får skattepengarna så delar ni upp det efter vad ni har mest behov av, kanske spara hälften och amortera hälften. Spara upp en buffert är A och O för att klara sej senare... Men kanske ni kan diskutera detta gemensamt ifall ni kanske kan ha en månad nu som ni har köpstop alltså inget som inte är nödvändigt bara mat och transportkostnader om ni gör det så har ni plötsligt en buffert på några tusenlappar. Kanske ni kan gå igenom alla era utgifter och försöka att sätta upp en budget tillsammans och minska ner på matkostnader och abonemang under ett år för att ni sen ska slippa oroa er för pengar lite iallafall och att ni fått en buffert ifall du förlorar jobb...Försöka att spara ihop 3 månaders utgifter alltså till alla fasta utgifter ni har. Jag har nu lyckats nå det och jag lovar det tar lite tid och anstängningar...Men att ha en buffert och slippa oroa sej är så skönt det lovar jag...
    Abonemang har vi dragit ner på, vi har inte hemtelefon, vi har inte tv abonemang, vi har bara internet, tjejen är den ända som har teleabonemang, jag har genom jobbet gratis, vi har ingen bil, vi handlar mest mat för pengarna, och nej vi äter inte ute ofta, men EKO-mat samt naturliga produkter är mycket dyrare.
    Buffert är väldigt viktigt när man har bostadsrätt, speciellt när man har noll i buffert.
  • Anonym

Försöka att spara ihop 3 månaders utgifter alltså till alla fasta utgifter ni har.
    Det där låter som "privatekonomigurun" Dave Ramsey.

Three to six months of expenses" brukar han säga att man ska ha i reserv. Men så bor han i USA också där de allmänna skyddsnäten är svagare än i Sverige.
  • Danielito
    Anonym skrev 2009-06-07 14:23:24 följande:
    Det där låter som "privatekonomigurun" Dave Ramsey.Three to six months of expenses" brukar han säga att man ska ha i reserv. Men så bor han i USA också där de allmänna skyddsnäten är svagare än i Sverige.
    Men det kan låta bra om man skulle bli arbetslös.
    Det är bara jag som har jobb hemma, hon pluggar med CSN.
  • Anonym
    Danielito skrev 2009-06-07 14:27:22 följande:
    Men det kan låta bra om man skulle bli arbetslös.Det är bara jag som har jobb hemma, hon pluggar med CSN.
    Fast i Sverige har vi A-kassa, soc osv på ett helt annat sätt än i USA så man kanske inte behöver 3-6 månaders utgifter sparade i en hög?

Men visst låter det bra. Min egen målsättning är ca 60-70.000 på hög som bra ligger där. Det är ungefär 3 månaders utgifter.

Just nu amorterar vi minimum, 1000 i månaden, medan vi sparar, dels till nödfall, dels till skojkonto. När nödkontot är fyllt ökar vi amorteringen och sedan ju mindre ränta vi behöver betala på lånen desto mer kan vi spara på skojkontot.
  • Danielito
    Anonym skrev 2009-06-07 14:46:37 följande:
    Fast i Sverige har vi A-kassa, soc osv på ett helt annat sätt än i USA så man kanske inte behöver 3-6 månaders utgifter sparade i en hög?Men visst låter det bra. Min egen målsättning är ca 60-70.000 på hög som bra ligger där. Det är ungefär 3 månaders utgifter. Just nu amorterar vi minimum, 1000 i månaden, medan vi sparar, dels till nödfall, dels till skojkonto. När nödkontot är fyllt ökar vi amorteringen och sedan ju mindre ränta vi behöver betala på lånen desto mer kan vi spara på skojkontot.
    60- 70000 är en bra summa att ha som buffert, tror det summan tror jag att jag kommer ha också, men innan dess så kommer inte vi betala amortering.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2009-06-07 14:23:24 följande:
    Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:Det där låter som "privatekonomigurun" Dave Ramsey.Three to six months of expenses" brukar han säga att man ska ha i reserv. Men så bor han i USA också där de allmänna skyddsnäten är svagare än i Sverige.
    Ifall plötsligt A-kassan bråkar och försäkringskassan också och man inte får någon ikomst från någon så är det en otrolig trygghet att ha en buffert.
    Vi är otroligt mycket bättre socialt skyddsnät men eftersom de har en student och en arbetare så måste man spara mera ändå...
  • Anonym (fundersam)
    Danielito skrev 2009-06-07 13:58:59 följande:
    Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:Abonemang har vi dragit ner på, vi har inte hemtelefon, vi har inte tv abonemang, vi har bara internet, tjejen är den ända som har teleabonemang, jag har genom jobbet gratis, vi har ingen bil, vi handlar mest mat för pengarna, och nej vi äter inte ute ofta, men EKO-mat samt naturliga produkter är mycket dyrare.Buffert är väldigt viktigt när man har bostadsrätt, speciellt när man har noll i buffert.
    Jag tycker ni är otroligt duktiga och håller med dejmat ä dyrt när man köper kvalitet. Men kanske ni kan blanda in lite linser i köttfärs och göra mer långkok? exempel på sätt att dra ner lite på matkostnaden.
    Men som sagt spara ihop till bilen nu som första prio och kanske ni kan ha lite av skattepengarna tillbaka som ni kan ha som första buffert.
    Kolla med bankerna sällan de ger amorteringsfritt under längre period men prata med eran bankman om det, annars så kanske alternativet är att amortera 500 kr/ mån i början och resten sparas till buffert och sedan så har ni skattepengarna som extra sparpengar varje år. Som räcker till semester eller större buffert...
  • Anonym
    Danielito skrev 2009-06-07 15:20:58 följande:
    ... men innan dess så kommer inte vi betala amortering.
    För oss var det inte ett alternativ, trots att vi bara har bottenlån. Banken ville ha 970 kronor i månaden och då var det inte så mycket att bråka om tyckte jag. Jag kan köpa deras resonemang om att visa avbetalningsvilja (det är ändå ungefär en 120 års avbetalning eller nåt sånt i den takten).
  • hösttösen

SPARA! Amortera inte om ni inte redan har en buffert. Amorterar ni så låser ni pengarna i boendet och då kan ni inte komma åt dem om det skulle behövas.

Så spara! Det är mitt tips!

• Cecese
    ReRant skrev 2009-06-07 10:59:12 följande:
    Men det bästa är att både spara och amortera.Har man ingen buffert och saker sktier sig, tex med huset, så är det mycket billigare att kunna hantera sådana utgifter utan att behöva ta dyra nödlån.Själv sparar jag mest och amorterar väldigt lite. Men tack vare inflationen så minskar ju lånet med tiden ändå
    Jo det ska vi snart göra. Om 1,5 år är 2 av 3 lån borta så då sjunker vår månadskostnad från 9.000 kr till 3.000 kr. Så då kommer vi att lägga minst 3.000 kr i mån i buffert. Eftersom vi amorterar så mycket (samt att huset är värt mycket, mycket mer än vad vi har totalt i lån) så är banken väldigt "snälla" tillbaka och om det skulle krisa till sig kan vi alltid skjuta på amorteringarna några månader utan problem. Om 10 år kommer vi att ha betalt bort huset så då kommer vi att lägga ännu mer på spara. För vår del känns det väldigt bra att amortera så mycket vi kan och se fram emot att vara lånefria när vi fortfarande är unga.
Svar på tråden Spara eller Amortera