Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:
Ifall jag hade varit dej så hade jag försökt att amortera varje månad på topplånet. Men självklart försöka att spara också men kanske amortera 500 kr/ mån och spara 500 kr/mån eftersom ni inte jämkar så när ni får skattepengarna så delar ni upp det efter vad ni har mest behov av, kanske spara hälften och amortera hälften. Spara upp en buffert är A och O för att klara sej senare... Men kanske ni kan diskutera detta gemensamt ifall ni kanske kan ha en månad nu som ni har köpstop alltså inget som inte är nödvändigt bara mat och transportkostnader om ni gör det så har ni plötsligt en buffert på några tusenlappar. Kanske ni kan gå igenom alla era utgifter och försöka att sätta upp en budget tillsammans och minska ner på matkostnader och abonemang under ett år för att ni sen ska slippa oroa er för pengar lite iallafall och att ni fått en buffert ifall du förlorar jobb...Försöka att spara ihop 3 månaders utgifter alltså till alla fasta utgifter ni har. Jag har nu lyckats nå det och jag lovar det tar lite tid och anstängningar...Men att ha en buffert och slippa oroa sej är så skönt det lovar jag...
Abonemang har vi dragit ner på, vi har inte hemtelefon, vi har inte tv abonemang, vi har bara internet, tjejen är den ända som har teleabonemang, jag har genom jobbet gratis, vi har ingen bil, vi handlar mest mat för pengarna, och nej vi äter inte ute ofta, men EKO-mat samt naturliga produkter är mycket dyrare.
Buffert är väldigt viktigt när man har bostadsrätt, speciellt när man har noll i buffert.