Anonym (Positiv) skrev 2009-06-08 01:56:14 följande:
Jag måste ställa frågan VARFÖR ni vill kommer ner till noll kr i lån på ert hus - som dessutom verkar vara värt mkt mer än ni redan har i lån...?I min värld känns det väldigt "gammaldags" att resonera i termer av "Den som har en skuld är icke fri" och liknande.Varför fortsätta amortera istället för att investera i ert liv genom resor, renoveringar, buffertsparande
osv.Om jag låter kritisk så ber jag om ursäkt på förhand, kan bara inte förstå resonemanget...
Varför inte? Det ska bli så skönt att vara lånefria och ha en bostadskostnad som är väldigt låg i mån. Varför sitta och betala massa ränta till banken i onödan när man inte måste? Det är ju pengar som bara försvinner bort och som vi inte har nån glädje av. Som sagt, snart kommer 2 av 3 lån att vara borta så då minskar våra månadsutgifter med ca 6.000 kr/mån. Vi är inte helt säkra vad vi ska göra med de pengarna men minst 3.000 kr går till buffert, de övriga ca 3.000 kr kommer iaf en del av det att gå till renoveringskonto. Vi ska renovera köket såsmåningom men vill helst spara till det istället för att ta nya lån sen. Längre resor är vi inte intresserade av med 4 barn varav 2 är små. Kortare resor som helgkryssning till t.ex. Tallin har vi utan problem råd med iaf nån gång/år samt att fara på nöjesfält på sommaren.
Det känns också bra att veta att vi har råd att bo kvar hela livet om vi vill eftersom vi om 10 år kommer att ha en mycket låg månadskostnad (då betalar vi bara el, vatten, sopor, försäkring m.m. Värmen är gratis eftersom vi eldar med gratis ved).
Visst vi är inte rika och lever mer eller mindre på 1 lön eftersom jag är hemma med barnen men inte går det nån nöd på oss heller. Vi har ett antal tusen över varje månad när allt är betalt (inkl maten som vi kan spara in på mer om vi skulle vilja). Vi har råd att amortera och det känns så bra att göra det. Det är ju ändå lånade pengar och lån ska man betala tillbaka.
Sen bor vi på Åland vilket gör att bankerna har lite andra krav här än i sverige. Här är max.lånetiden på bostadslån 30 år, man får inte heller bara sitta och betala av ränta år efter år utan banken kräver att man amorterar bort sitt lån. Man kan få amorteringsfritt en kort period men inte hur länge som helst. Min "svärfar" är gammal bankman som jobbat på bank i sverige och han säger att bankerna här har mycket sundare syn på lån.
Som sagt, det passar oss bra att veta att vi är lånefria i unga år och då har råd att göra saker. Idag har vi inte intresse av att resa som jag skrev ovan men det kanske ändrar sig när barnen blir större och ja då kommer vi att ha råd med det.