Inlägg från: Ahrodie |Visa alla inlägg
  • Ahrodie

    Dags för ny tråd för oss "gamlingar"

    Hittat hit!

  • Ahrodie

    Lilla I, om du såg min dotter och hur hon ser ut så skulle nog du som jag undra hur farao hon lyckades trycka ut en 4 kilos... Hade jag inte varit i rummet och fotograferat/filmat händelsen så skulle jag tvivlat .

    Hallon, vi skiter helt enkelt i om det passar eller inte :D så mina brukar se ut som ett huvud utstickande ur färgglad kraftig galonpåse . Mina två senaste är dock ganska långa om än smala. Hängselbanden på hängselbyxorna brukar jag knyta knutar på ryggsida så mycket det går utan att strypa barnet , och så drar vi åt resåren vid stövlarna så dom stannar på rätt sida stöveln. Regnjackor ska förstås ha resår vid handlederna och visst... dom räcker nästan ner till fötterna men men, så länge gummistövlarna är tillräkligt små för att hänga med fötterna så brukar det funka .

    Ronnbat, jag röstar för saltlakrids!!! mmmmmmmmmm.... Testade Ben&Jerry -glasspinne-glassen idag till frukost (ja, jag vet att jag är himla nyttig.. ) och blev ganska besviken. Besvikelsen var dock bra för plånboken.

    Annars är det sjukt här med, jag blev hemskickat för jag hade feber. Frös så jag var blå om nagelbanden imorse, och efter lunch ville jag helst springa naken så varm var jag. Hintarna om att åka hem blev kraftigare och kraftigare från arbetskompisarna under dagen, och när nacke och axlar började febervärka så gav jag faktiskt upp . Tänkte lägga mig i sängen med laptopen och jobba lite istället. Slutar min LIA på onsdag så jag vill ju gärna hinna leverera. Bara jag inte så jäkla pedantisk med mitt arbete...

    Vi har i alla fall beställt barnkalas på bus&leklandet i Tyresö för Mich i sommar. Helst hade jag velat ha det ute i Rudans friluftsområde och bjuda både barn och vuxna.. men vad gör jag om det regnar!?!. Mich var dock glad över att få ha det där istället, så nu gäller det att hinna skriva inbjudningskort till kompisar och få dom ivägskickade! Måste dock erkänna att det känns skönt att inte behöva "ordna med saker".

    Nä, ska slänga mig på soffan en stund och vara febrig och drömma om saltlakrids..

  • Ahrodie

    Hallon, finns jättefina ganska små stövlar. Jols hade 21 i sina men dom var av en liten storlek och 99:- varianten. Kända märken av samma storlek fungerade inte. Dessutom har "kända märken" en förmåga att vara jättetunga av någon anledning. Jols första skor.. dom var inte stora . Jag har 35/36 i mina, och Jols kläder är strl. 56 .

    www.facebook.com/home.php&id=881050022

    www.facebook.com/home.php&id=881050022

    Hon är fortfarande sådan.. går hellre än åker vagn.

  • Ahrodie

    Hej och glad midsommar i efterskott och massa annat som jag har missat .

    "Intressant" att läsa om Ronnbat, kan ju jag säga såhär i efterhand när jag kunde läsa både vad du kände och vad personalen sa. Säger som alla andra att det är himla bra att han känner att han kan komma till dig och berätta! Det har varit A och O här hos oss sedan min första var liten. Dock får jag väl slänga in en liten brasklapp "ibland" (läs ganska ofta och lätt) så lär sig dom små liven vad som upprör mamma mest. Då händer det lätt att man överdriver just dom sakerna för att få lite extra sympati etc. Jag vet av egen erfarenhet då jag är uhm... "lejonmamma" för mina telningar.. Häromdagen sa jag exakt vad jag tyckte om undervisningen i min 18-årings skola till hans nya mentor som egentligen bara skulle ringa och kolla hur han tänkt sig till hösten (han hoppar av om allt går som det ska). Det var inte bara "undervisningen är inte riktigt bra", utan detaljerat typ ämne för ämne vad jag ansåg . Hur lärarna beteer sig vilket jag fått höra av sonen etc, och ifrågasatte hela skolans seriösitet. Hahaha, jag var väl på humör antar jag .

    Men som sagt, var uppmärksam på att han som är så smart säkert snabbt plockar upp vad som "träffar" dig hårdast. Som jag försöker säga till Chris.. det spelar ingen roll vad du säger, det är HUR du säger det och VAD du utstrålar som plockas upp.

    Allmänt att tillägga till "du får/får inte vara med diskussionen". För mig är det viktigt att även dom som vill leka "ensamma" respekteras. Där går jag tillbaka till mig själv. Om jag umgås med min bästis, snackar lite förtroligheter, provar varandras kläder etc och någon anser att den ska vara med, då skulle jag även som vuxen inte vilja det vid det tillfället! Någon annan gång ja, när det passar, men inte alltid och när som helst bara för att man "ska" släppa in andra i leken. Skulle det dessutom råka vara någon man inte riktigt gillar, så är det ännu mer negativt. För mig är rätten att säga nej minst lika viktig som att förmågan att släppa in fler. Som vuxen kan man dock hjälpa till genom att prata med båda sidor och lura ut vilken typ av situation det är. Kanske går det att släppa in någon annan trots allt. Men om dom andra verkligen inte vill det, så bör dom inte tvingas till det. Jag har (lite fööör) stor erfarenhet från båda sidor, både vad gäller mig själv som barn och mina egna barn.

    Lilla I, urk jag tänkte på dig och några andra gravida vänner här i veckan. Jag är inte avundsjuk! Jag föreslår en tur till Coop Forum eller ICA Maxi! Kyl och sval avdelningen brukar vara underbar att gå i... Varför jag föreslår dom större stormarknaderna är för att det brukar finnas lite utrymme att röra sig, samt att man kan titta på saker och kanske till och med göra ett och annat klipp!

  • Ahrodie

    Dagens asgarv... jag är gravid.. någonstans runt v.9 och v.11... SUCK!! 1 gång gick det dumt... en enda gång... Tyvärr kommer jag inte att ge upp allt jag jobbat för vad gäller skola och så, så ni förstår nog vad som händer. Men alltså hur kan man vara så fertil? Ska gå och sätta mig i garderoben och sura. Varför just just jag när det finns så många andra?!

  • Ahrodie

    Morn morn!

    Hade blixt-tid på sös igår och läkaren där satte graviditeten till 5+4, vilket är fascinerande därför att det betyder att den blev till trots användande av kondom som var HEL! Jag kan förstå och tycka att det tyyypiskt när den gick sönder.. men hel?!

    Lilla I, Det är kroppen mest som inte vill ha fler. Lederna är så trasiga efter alla graviditeter och verkar inte vilja läka ihop igen. Har ju en steloperation för ryggen som väntar på att jag ska ge klartecken efter ett fall under Jols graviditet och bäckenet klarar inte av en så simpel sak som att simma. Så det är en riktig skräpkropp det här .

    Jag hade gärna gjort det i samband, men si så går det inte till! Vi såg i alla fall på deras dator att jag fortfarande står i kön.

    Jag såg en film på tv häromnatten när jag inte kunde sova.. "The most fertile man on Ireland" tror jag det var den hette.. och jag tänkte "men tjeeena polarn" .

  • Ahrodie

    Hej hej i tråden och jodå, vi lever också. Skolan har börjat för min del, tja.. den slutade ju inte eftersom jag pluggade extra på KTH under sommaren. Jag kommer att plugga dubbelt (200%) nu under hösten, 100% KY och 100% KTH förmodligen.

    Oh ja, jag blev diagnosticerad med hm.. "lätt" bipolär och har testat en kur Lithium som jag var överkänslig mot och något Seroquel som jag blev medvetslös av .

    Grattis LillaI till tösen!

    Vår status också då:

    Dagis: Lika roligt som före sommaren, inga problem.
    Dagis-sjukor: Nä, inte än (3 v. in på terminen)
    Potta: Ja, om mamma går på toa samtidigt.
    Blöjor: Absolut!
    Vaccin: Va? Mot vad?
    Svininfluensa: Va? går den fortfarande?
    Prat-fas: Här är en P3 till!!!
    Lynne: Grymt bestämd och smockar till den som är dum mot storasyster (precis som vi trodde det skulle utvecklas till).
    Smink: Ja
    Håruppsättningar: Ja
    Nagellack: Alltid
    (Mamma undrar var det kommer från och avsäger sig allt i ämnet.)

    Michelle: Skolstart, himla massa papper och gympa och tider och träningar och och och. Lika foglig som lillasyster är bestämd... förutom om någon är dum mot lillasyster!

    Nu, 200m finalen :)

    Kram på er alla

  • Ahrodie

    Jag går samma väg som Hallon inte helt oväntat! Vi tar det också som det kommer och ser det som vilken annan influensa-förkylning-barnsjukdom som helst. Det är mycket möjligt att vi till och med har det just nu , men vi är i grunden friska och "starka" så det är inte ens säkert att det kommer märkas speciellt.

    * Maken insjuknade för 2 dagar sedan helt plötsligt på eftermiddagen med hysterisk snuva, feber och huvudvärk. Det gick på typ 2 sekunder. Han nös, och sen dess är han jättesnorig.
    * Michelle såg blek och hängig ut igår, vit runt ögonen och munnen, men hämtade sig under natten och var pigg och glad imorse.
    * Joline insjuknade i kraftig och plötslig feber igår efter dagis och har haft hög feber mestadelen av natten (när barnen blir mkt sjuka så sover dom med mig i dubbelsängen och maken sover på soffan, jag vill ha "koll" ).
    * Jag insjuknade under natten med en mage som ville explodera åt alla håll tills jag nästan satt och grät kallsvettig på toa.

    Idag mår jag bra bortsett från lite trötthet, Michelle mår bra och har varit sitt vanliga jag på skolan, Joline har lite feber men springer glatt omkring. Marcus (lilla sonen(18)) ringde hem idag och sa att han blir kvar hos flickvännen. Han ville helst inte komma hem förrän vi är helt friska hahaha. Han och kompisgänget ska till Magaluf nästa vecka.. förstår inte varför han inte vill gosa med familjen!

    Kabel, låter jättemysigt att gå på bio med dottern! Det låter som om ni alla kan göra så mycket med era barn, dom hänger med och är intresserade av än det ena än det andra. Här tycker jag mest att jag har en tvåårstrotsig "halv-bebis" som helst vill shoppa skor och smycken >

  • Ahrodie

    Kabel: mm... det låter ju jättegott! Man måste ha en mixer då va? (jaja, i vissa saker är jag lite borta haha).

  • Ahrodie

    Vad era barn cyklar och har sig!! Ärtan här försöker förtvivlat cykla på trehjuling och har förstått tekniken bakom men hon når inte! Vilket givetvis framkallar stor frustration och så är "brandlarmet" igång.. Hur långa är era barn? Jag tycker ju att hon är stor , men förmodligen så är hon inte det.. runt 86 cm och 11,5 kg. Tvåhjulingar är inte att tala om än.. dom är alldeles för höga.

    Kabel: just nu är det inte riktigt läge att gå på bio, men tipsa gärna om andra filmer som du och stumpan ser! Det vore jättebra att få en "barn-recension" så att säga .

  • Ahrodie

    Liten uppdatering från vårt "sjukläger". Jag skulle tippa på att det är det där svinet vi har, men det är bara maken som blivit ordentligt dålig. Vi andra 3 har bara kännt lite mer än vanlig trötthet, flickorna några små feber toppar då och då, men inte tillräkligt för att "bli sjuk". Chris ser dock ut som om någon manglat honom men ganska förståeligt efter 2 veckors influensa.

    LillaI, Ärtan är en 5:am typ också jag lider med dig! Eftersom resten av oss inte är det, så har vi fått gå igenom alla rum hon kan tänkas gå in i och gömma allt 2 meter upp eller bakom låsta dörrar och lådor. För givetvis väcker hon inte mamma och pappa direkt.. hon gör en undersökningsrunda först tillsammans med bästisen katten Jason! T.ex. gjorde dom en sandlåda på vardagsrumsgolvet av vällingpulver en morgon..

    Vågar inte ens lista alla "barnprogram" som ligger på min minus-lista... bleh! Jag förstår inte ens att Cartoon Network får sända!

    Hallon, det är väl typiskt. Piska upp stämningen och utelämna ganska väsentliga delar bara för att "få igång" folk. Ibland blir man trött på medier.

    På måndag ska jag gå på konsert med min äldsta son . Vi ska gå och se mr.Big om någon kommer ihåg det bandet. Deras största singel var väl "To be with you". Nåja, det ska bli kul att gå ut med sonen .

  • Ahrodie

    Kikar in i tystnaden lite snabbt...

    Kabel: här går Pocoyo DVD varm med jämna mellanrum, samt Bamse.. men bamse är lite för långsam. Hon vill gärna se den men blir lite rastlös efter ett tag.

Svar på tråden Dags för ny tråd för oss "gamlingar"