• hellgren

Hur klär man en nyfödd i sommar?

Är beräknad till 2 Juli och jag satt och funderade på vad bebisen behövde ha på sig. Vårt första barn är född i november och då var det ju självklart med overall men mitt i sommarn är det ju lite annorlunda..
    Det finns ju dagar på sommarn när det är lite kallare, vid regn och så.. Sen finns det dagar då det är olidligt varmt..

Känner mig vilsen, någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? : )

• Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?
  • Sarah84

KlasStures mamma skrev 2009-06-13 09:16:05 följande:

Min tös svettas floder när hon har mössa på sig. Har försökt hitta tunnare mösser än de som är som T-shirt tyg men det finns inte så vi kör utan när det är varmt. Hon är tio veckor och har mått hur bra som helst!
    Jag tror inte det är så vanligt skrev jag.. För det tror jag inte att det är, även om din dotter gör de.
  • Sarah84
    Laire skrev 2009-06-12 22:59:58 följande:
    Jag vill slå ett slag för bodysuits med korta ben, det är nästan som en body men med ben så det känns mer klätt än enbart en body. Älskade det plagget förra sommaren. De kallas dock pyjamaser ibland av butiker som av någon anledning inte ser att det är en bodysuit, bild:product-image.tradeindia.com/00200257/b/Baby-...Det gör inget om den är lite stor heller eftersom det bara blir luftigt i värmen.
    Sådana hade jag jätte mycket också till dottern den första sommaren, superbra är dom =)
  • La Lola
    KlasStures mamma skrev 2009-06-13 09:16:05 följande:
    Min tös svettas floder när hon har mössa på sig. Har försökt hitta tunnare mösser än de som är som T-shirt tyg men det finns inte så vi kör utan när det är varmt. Hon är tio veckor och har mått hur bra som helst!
    Min äldsta lämnade en fuktig fläck på sin kudde (brunt tyg).
    Då insåg jag att mössa inte är ett måste i vagnen.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • LillaEllan
    Sarah84 skrev 2009-06-12 21:49:38 följande:
    Min dotter är född mitten på maj 07, början på juni de året va de riktig högsommarvärme. Hade alltid mössa på henne. En tumm bomullshjälm. Men hon har aldrig avrit ett barn som svettats så mkt. Dock tycker jag att spädbarn alltid ska ha mössa på sig. Vagnen är väl undantag, men då de är med uppe så skulle jag ta på mössa. Tror inte att de e så vanligt att spädbarn svettas floder av att ha en tunn bommulsmössa/hjälm på sig.
    Nu vet jag ju inte hur denna bebis kommer vara men min son svettas floder och har alltid gjort känns ju nästan lite elakt att ha mössa på en sån stackare när de är i skuggan i värme.
    men finns det nån anledning till mössan? vad ska de skydda emot? det är jag mycke nyfiken på För inom hus har ni väl inte mössa på dem? Och de kan ju vara samma värme utomhus om inte värre.
  • Sarah84
    LillaEllan skrev 2009-06-13 10:31:39 följande:
    Nu vet jag ju inte hur denna bebis kommer vara men min son svettas floder och har alltid gjort känns ju nästan lite elakt att ha mössa på en sån stackare när de är i skuggan i värme.men finns det nån anledning till mössan? vad ska de skydda emot? det är jag mycke nyfiken på För inom hus har ni väl inte mössa på dem? Och de kan ju vara samma värme utomhus om inte värre.
    "Måste små barn ha mössa på sommaren?
    Ja, små barn har känsliga huvuden och behöver en tunn mössa som skyddar mot sol och vind, även på sommaren."

www.tryggabarn.nu/barn/Page1196.html

De va de jag hitta. Finns säkert mer, men orkade inte söka.
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-13 10:38:26 följande:
    "Måste små barn ha mössa på sommaren? Ja, små barn har känsliga huvuden och behöver en tunn mössa som skyddar mot sol och vind, även på sommaren." www.tryggabarn.nu/barn/Page1196.html De va de jag hitta. Finns säkert mer, men orkade inte söka.
    Men i vagnen?
    Utanför är det ju rätt självklart.....
  • Sarah84

La Lola skrev 2009-06-13 10:40:03 följande:

Men i vagnen? Utanför är det ju rätt självklart.....
    Nej inte enligt alla om du läser i tråden..
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-13 10:41:17 följande:
    La Lola skrev 2009-06-13 10:40:03 följande: Nej inte enligt alla om du läser i tråden..
    Nä, men jag är å andra sida fullt övertygad om att de har full koll på vad deras barn fixar o inte.
    Det som är självklart för mig är inte självklart för nån annan. Men det betyder inte att de gör fel.
  • Petra med små

Jag röstar på tunna pyamasar, hjälm mössa (de vita tunnaste). I vagnen ligger de på ett vitt lakarn.... toppa hela bakelsen med en tunn bomullsfilt

• Sarah84

La Lola skrev 2009-06-13 10:43:38 följande:

Nä, men jag är å andra sida fullt övertygad om att de har full koll på vad deras barn fixar o inte. Det som är självklart för mig är inte självklart för nån annan. Men det betyder inte att de gör fel.
    Nej men jag skrev bara det jag hittade då jag sökte eftersom att det va någon som undrade. Jag har dock alltid mössa på både i vagn & utanför, för de tycker jag är självklart.
Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?