• hellgren

Hur klär man en nyfödd i sommar?

Är beräknad till 2 Juli och jag satt och funderade på vad bebisen behövde ha på sig. Vårt första barn är född i november och då var det ju självklart med overall men mitt i sommarn är det ju lite annorlunda..
    Det finns ju dagar på sommarn när det är lite kallare, vid regn och så.. Sen finns det dagar då det är olidligt varmt..

Känner mig vilsen, någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? : )

• Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?
  • Linda J
    patti87 skrev 2009-06-10 17:09:00 följande:
    mössa är väldigt viktigt :)
    Kanske inte i vagnen som är skuggigt men i direkt solljus så behövs det ju..

Riktgt varma dagar hade jag inget alls förutom en blöja på min son.
    Annars så sägs det att klä barnet som du klär dig själv, och det är ju inte riktigt bra om barnen blir för varma för dom är så varma i sig själv.. Har jag hört bara

Själv ska jag inte ha min andra förrän sensommar/höst och kan nog tycka det e lite svårare, vet ej varför men det känns så...

Lycka till
  • Sarah84

Linda J skrev 2009-06-11 16:24:54 följande:

Kanske inte i vagnen som är skuggigt men i direkt solljus så behövs det ju..Riktgt varma dagar hade jag inget alls förutom en blöja på min son.Annars så sägs det att klä barnet som du klär dig själv, och det är ju inte riktigt bra om barnen blir för varma för dom är så varma i sig själv.. Har jag hört baraSjälv ska jag inte ha min andra förrän sensommar/höst och kan nog tycka det e lite svårare, vet ej varför men det känns så...Lycka till
    Fast då kan man ju lika gärna ha mössan på hela tiden. En tunn bommulsmössa/hjälm värmer ju inget direkt. Bara jobbigt & ta på varje gång man tar upp dom & ta av varje gång man lägger ner dom =)
  • trädis
    Sarah84 skrev 2009-06-11 23:10:26 följande:
    Linda J skrev 2009-06-11 16:24:54 följande: Fast då kan man ju lika gärna ha mössan på hela tiden. En tunn bommulsmössa/hjälm värmer ju inget direkt. Bara jobbigt & ta på varje gång man tar upp dom & ta av varje gång man lägger ner dom =)
    det jag tyckte var jobbigt med att ha mössa på i vagnen var att den gärna gled ner över ögonen när han vred på huvudet!

när min son var liten och låg i ligg´vagn hade jag typ aldrig mössa inte ens på vintern. jag la filtar runt öronen istället! funkade det med
    världens lyckligaste mamma
  • Sarah84
    trädis skrev 2009-06-12 09:49:50 följande:
    det jag tyckte var jobbigt med att ha mössa på i vagnen var att den gärna gled ner över ögonen när han vred på huvudet! när min son var liten och låg i ligg´vagn hade jag typ aldrig mössa inte ens på vintern. jag la filtar runt öronen istället! funkade det med
    Okey. De skulle jag därimot aldrig göra.. Men jag har alltid fått lära mig att bebsiar alltid ska ha mössa. Definitvt på vintern. Min dotter som nu är 2 har fortfarande mössa. Eller iaf något på huvudet alltid.
  • bella7878

frågan är ju om sommaren tänker komma, de är så dåligt väder
    men de kan ju me va skönt om man e hög gravid

• La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-12 10:31:16 följande:
    Okey. De skulle jag därimot aldrig göra.. Men jag har alltid fått lära mig att bebsiar alltid ska ha mössa. Definitvt på vintern. Min dotter som nu är 2 har fortfarande mössa. Eller iaf något på huvudet alltid.
    Det hade jag oxå lärt mig men kan man ju lära om sig när man inser att mössan inte är så viktig när de ändå ligger i en skyddad vagn.

Jag minns när min första dotter låg med mössa på o kudden blev blöt (det syntes).
    Då sa jag högt till hennes pappa "nä, nu får folk tycka att jag är en dålig mamma för nu tar jag av henne mössan!".
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Sarah84

La Lola skrev 2009-06-12 10:33:58 följande:

Det hade jag oxå lärt mig men kan man ju lära om sig när man inser att mössan inte är så viktig när de ändå ligger i en skyddad vagn. Jag minns när min första dotter låg med mössa på o kudden blev blöt (det syntes).Då sa jag högt till hennes pappa "nä, nu får folk tycka att jag är en dålig mamma för nu tar jag av henne mössan!".
    Ja kan köpa de om de är i vagnen på sommaren, men aldrig på vintern?
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-12 10:35:04 följande:
    La Lola skrev 2009-06-12 10:33:58 följande: Ja kan köpa de om de är i vagnen på sommaren, men aldrig på vintern?
    Huvudsaken är väl på vintern att huvudet täcks av något.
    Tyg från en mössa eller tyg från en filt...vad är eg den stora skillnaden?

(jag skulle ha mössa på vintern för jag tycker det är praktiskt, men tyg som tyg eg)
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • MattiViki

min pojk som är född i juli var så otroligt varm av sig att han fick värmeutslag av allt! han var enbart klädd i blöja de varmaste dagarna (och en tunn filt)
    helst kulle han behövt vara utan blöjan med...

• Sarah84

La Lola skrev 2009-06-12 10:36:57 följande:

Huvudsaken är väl på vintern att huvudet täcks av något. Tyg från en mössa eller tyg från en filt...vad är eg den stora skillnaden? (jag skulle ha mössa på vintern för jag tycker det är praktiskt, men tyg som tyg eg)
    En mössa följer ju huvudet, en filt tex gör ju inte de om du tex inte knyter fast den.
Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?