• hellgren

Hur klär man en nyfödd i sommar?

Är beräknad till 2 Juli och jag satt och funderade på vad bebisen behövde ha på sig. Vårt första barn är född i november och då var det ju självklart med overall men mitt i sommarn är det ju lite annorlunda..
    Det finns ju dagar på sommarn när det är lite kallare, vid regn och så.. Sen finns det dagar då det är olidligt varmt..

Känner mig vilsen, någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? : )

• Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-12 12:29:40 följande:
    La Lola skrev 2009-06-12 10:36:57 följande: En mössa följer ju huvudet, en filt tex gör ju inte de om du tex inte knyter fast den.

Följer med? Då har min dotter ett konstigt huvud.

(näe, en mindre mössa kan hon inte ha)
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • KlasStures mamma

Mössa har min tös bara när hon är uppe ur vagnen. Där blir så varmt i vagnen (inga täcken och grejer men blir ändå varmt). Blåser det så drar jag upp suffleten så det inte blåser ner. Kan inte tänka mig att mösan är så bra om barnet svettas så jag tycker att du ska se hur varmt just ditt barn blir.

• LillaEllan

detta med mössa, varför är det så viktigt när et är varmt? fattar ju att det handlar om tunna runna bommullsmössor, jag ska ha 30 juli och har köpt massa söta mössor men tanken slog mig när en kompis fråga om man verkligen behövde de.
    de kunde jag inte svara på

• LillaEllan

aahhh ser att ni svarat massa på det jag var på fel sida och läste ber om ursäkt!

• trädis
    Sarah84 skrev 2009-06-12 12:29:40 följande:
    La Lola skrev 2009-06-12 10:36:57 följande: En mössa följer ju huvudet, en filt tex gör ju inte de om du tex inte knyter fast den.
    Sarah84 skrev 2009-06-12 10:31:16 följande:
    Okey. De skulle jag därimot aldrig göra.. Men jag har alltid fått lära mig att bebsiar alltid ska ha mössa. Definitvt på vintern. Min dotter som nu är 2 har fortfarande mössa. Eller iaf något på huvudet alltid.
    jag tror inte du förstår hur jag menar. jag la en filt runt hela huvudet som täckte både huvud och öron, så det blev som en mössa bara det att det inte kunde åka ner för ögonen.

detta var ju då självklart så länge han låg ner i vagnen. så fort han började sitta upp eller vi tog upp honom ur vagnen så har det självklart vart mössa på
    världens lyckligaste mamma
  • Sarah84
    LillaEllan skrev 2009-06-12 13:18:12 följande:
    detta med mössa, varför är det så viktigt när et är varmt? fattar ju att det handlar om tunna runna bommullsmössor, jag ska ha 30 juli och har köpt massa söta mössor men tanken slog mig när en kompis fråga om man verkligen behövde de. de kunde jag inte svara på
  • Sarah84
    LillaEllan skrev 2009-06-12 13:18:12 följande:
    detta med mössa, varför är det så viktigt när et är varmt? fattar ju att det handlar om tunna runna bommullsmössor, jag ska ha 30 juli och har köpt massa söta mössor men tanken slog mig när en kompis fråga om man verkligen behövde de. de kunde jag inte svara på
  • Sarah84
    LillaEllan skrev 2009-06-12 13:19:01 följande:
    aahhh ser att ni svarat massa på det jag var på fel sida och läste ber om ursäkt!
    Min dotter är född mitten på maj 07, början på juni de året va de riktig högsommarvärme. Hade alltid mössa på henne. En tumm bomullshjälm. Men hon har aldrig avrit ett barn som svettats så mkt. Dock tycker jag att spädbarn alltid ska ha mössa på sig. Vagnen är väl undantag, men då de är med uppe så skulle jag ta på mössa. Tror inte att de e så vanligt att spädbarn svettas floder av att ha en tunn bommulsmössa/hjälm på sig.
  • Laire

Jag vill slå ett slag för bodysuits med korta ben, det är nästan som en body men med ben så det känns mer klätt än enbart en body. Älskade det plagget förra sommaren. De kallas dock pyjamaser ibland av butiker som av någon anledning inte ser att det är en bodysuit, bild:
    http://product-image.tradeindia.com/00200257/b/Baby-Body-Suit.jpg

Det gör inget om den är lite stor heller eftersom det bara blir luftigt i värmen.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • KlasStures mamma
    Sarah84 skrev 2009-06-12 21:49:38 följande:
    Min dotter är född mitten på maj 07, början på juni de året va de riktig högsommarvärme. Hade alltid mössa på henne. En tumm bomullshjälm. Men hon har aldrig avrit ett barn som svettats så mkt. Dock tycker jag att spädbarn alltid ska ha mössa på sig. Vagnen är väl undantag, men då de är med uppe så skulle jag ta på mössa. Tror inte att de e så vanligt att spädbarn svettas floder av att ha en tunn bommulsmössa/hjälm på sig.
    Min tös svettas floder när hon har mössa på sig. Har försökt hitta tunnare mösser än de som är som T-shirt tyg men det finns inte så vi kör utan när det är varmt. Hon är tio veckor och har mått hur bra som helst!
Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?