• NK80

    Gudmor: Vad ge i dopgåva?

    Ja, som rubriken lyder. Om man är gudmor vad ska man ge i doppresent till barnet som döps? Något som barnet kan samla på? Ha användning för nu?
    Ja.. saken är att det är faktiskt mitt barn som ska döpas och min vän är desperat, hon vet inte vad som är tradition eller vad som bör köpas.. och faktum är att det vet inte jag heller så jag lova henne att fråga er kloka människor här inne på familjeliv.

    Vad tycker ni? Kan ni ge lite tips?

  • Svar på tråden Gudmor: Vad ge i dopgåva?
  • NK80

    Innan jag går och lägger mig undrar jag om det finns nattsuddare som har fler idéer!

    Bra de som har skrivits innan! *tummen upp*

  • Noran

    Jag skulle inte föreslå för varken en vän eller min syster som är gudmor åt min son att sätta in 100 kronor i månaden. Känns som för stor present. Däremot kan hon kanske sätta in lite pengar när han fyller år.
    Dom har fina tavlor man kan beställa på gallerix där dom skriver namn, födelsedatum, vikt osv. Söta att ha på ett barnrum.

  • lilla my2

    Vår dotter fick bland annat en sångbok som heter "den silvriga skattkammaren", den var kanon och vi blev superglada över den, bland många andra presenter!!!

  • Belsebub

    Man kan köpa en låda fint vin som får stå och mogna på sig till 18 års dagen...21 årsdagen osv. Eller Champagne, kan ju vara kul. Om man nu ska fortsätta på spritkategorin så har vi ju svensk Whiskey, man kan köpa en del i en tunna som får stå och lagra sig, och så betalar man en årsavgift för lagring, inte så dyrt.
    Förövrigt så har den svenska rå-Whiskeyn fått ett riktigt bra omdömme från kännare.

    Eller ett träd...En stjärna...

  • Lykiska

    Här är några saker som min son fick i doppresent, kanske något av dem kan vara ett tips?
    Servis och bestick
    Ljusstake med skyddsängel
    Bok med sonen som huvudperson (köper på internet)
    Fonder
    Resesäng
    Slipsnål
    Stjärna döpt efter sig

    Ja...minnet är kort, men det var några av sakerna i alla fall.

    Men det finns ju massvis av söta saker att köpa. Kolla in under fliken "Barnbutiker och varor" här på familjeliv och klicka runt lite på dop och presenter.

  • Erika

    En glas serie från orrefors, han får ett glas om året på sin dopdag. Tills han är 18 år.

    Han fick två st på dopet.

  • ebben

    sen tycker jag som gudmor att det är svårt för jag har ju 3 barn själv(snart) att ge saker o ha sparkonto till.........Skulle inte ha råd att spara varje månad åt mitt gudbarn..........
    Det är LITE synd att det har blivit så materiellt,jag vill "finnas där " för mitt gudbarn ,även om jag inte kan ge henne fina serviser eller dyrbara saker.........

  • FiaLisa75

    Håller med Noran. När våran minsta son döptes så fivk han en sån tavla från sina gudföräldrar. En från Liza, köpt på Gallerix. Där står det även att det är en gåva på dopdagen från just gudmor & gudfar, han fick även en stor, fin nalle att ha i sängen.

    Lycka Till!

  • Erika

    Man kan ju ge ett diplom på att man är en extra bonus i familjen till babyn. Det kostar inget och blir jättefint. Det har jag sett flera som gjort.

  • väntar o längtar

    Ett fondkonto där man sätter in pengar när tillfälle ges förutom summan man ger vid doptillfället. Det är en jättebra present.
    Jag har även gjort ett fint album till min guddotter från dopet där jag även skrivit en liten hälsning. Det är något som kan vara skoj att ha när man blir vuxen. Däremot (sorry ni som gillar att ge sånt) så är det inte skoj att ha en tennmojäng i hyllan som vuxen.

  • lurv

    Kommer med ett tips som jag har läst om antingen här eller på någon annan familjesajt. Tjejen som var gudmor gjorde en kopia på sin hemnyckel (finns ju jättefina nyckelämnen numera) som hon ramade in och skrev en text till. Presenten i sej hade ett väldigt litet reelt "värde" men ett otroligt stort känslomässigt värde. Tänk att veta att man alltid var välkommen till någon utanför familjen vid vilken tidpunkt på dygnet som helst.

  • NK80

    lurv, den var tänkvärd! Fint!

    Bra saker tjejer!

    Ska printa ut sidan till min vän så får hon kika på't! Tack!

  • Minis 75

    Sofia fick en silversked av gudmor/gudfar... Sen får hon en varje dopdag!

  • Carro Å

    Jag gav ett halsband med en skyddsängel till min gud dotter där det även var ingraverat hennes namn.

    Några bra gåvor som min son fick när han döptes var ett lagringsvin, fotosession, halsband, sångbok,tenntallrik med all info om födseln.

  • lilla my2

    Gör inte som min mans bror som är fadder till vår dotter................. hon fick hans barns använda babygym.........................grrrr!

    Det känns inte som han har ansträngt sig precis och som att det är speciellt att han fick vara fadder

Svar på tråden Gudmor: Vad ge i dopgåva?