Du måste logga in för att svara i en tråd.

• StoltPappa

Allmän värnplikt

Nu äntligen behöver jag varken betala eller vara äldre än tjejerna när jag gå på krogen och det var ju bra.
    Men blir det krig då ska jag och alla andra killar ut och kriga i skogen och dö, varför då?
    Jag vill att det ska vara jämställt på alla områden åt båda hållen.
    Jag har faktiskt blivit tvingad ett år av mitt liv med jäkligt dåligt betalt och det finns ingen motsvarighet där ni blir behandlade på samma sätt.
    När jag gjorde värnplikten så fick jag 4000 efter MUCK och några tior per dag, är det någon som kan påstå att ni har sämre villkor så skriv gärna och berätta var.
    Allmän och då menar jag allmän värnplikt för båda könen, punkt slut

• Svar på tråden Allmän värnplikt
  • sukkubus

Isfjord - Haha den där drog min pappa också. Så fel ni har
    Många tjejer förbrukar nog lika mycket i rakhyvelväg som ni gör.
    Jag har testat hårbortagningskrämer, dyra apparater och olika hyvlar.
    Nu både vaxar jag för minst 300 i månaden och använder hyvlar på andra ställen

Oj sorry om jag drog ned seriositeten på tråden

Jag tycker värnplikt ska vara frivillig. Merit eller inte. Inte fan kan man tvinga på någon att kasta bort ett år, om man själv anser det bortkastat, för att det är en merit??
    Det är väl en merit att flippa burgare eller städa toaletter med? Man visar att man kan slita med skit. Men det är frivilligt och med lite mer skälig ersättning.

• Kagi

sukkubus: om det är mitt argument om merit som du bemöter, så menade jag inte riktigt så. Jag tycker inte heller att man ska tvinga på någon något, och tycker att värnplikt borde vara frivilligt - eller varför inte som i Tyskland. Bara det är lika oavsett kön.

Men som det är i dag så ÄR ju lumpen meriterande, vilket inte toalettstädning eller föräldraledighet är på samma sätt. Det tycker jag är fel. Men man kan inte bara peka på nackdelarna med värnplikten utan att glömma att dessa killar och fåtal tjejer har något med sig för framtiden för slitet.

• Ankissen

Hrm, tror knappast att det är så att värnplikten varit vigd för männen för att kvinnorna varit "för bekväma" för att göra värnplikt! Istället är det väl så att många yrkesmöjligheter väldigt länge varit stängda för kvinnor - den militära banan är bara ett exempel. Och vilka är makthavarna som bestämde att männen skulle göra lumpen och inte kvinnor en gång i tiden? Knappast kvinnor...

• amasonas

Jag har gjort både lumpen & fött barn!!
    Så sluta klaga, så jäkla jobbigt var det inte att traska omkring i skogarna & panga.

Det var MYCKET värre att föda barn (och att ha mens i ca.30 år)

• sukkubus

Kagi - Jag förstår vad du menar. Ville bara utveckla lite. Tycker bara det är hemskt med ett tvång för en sådan slav"lön".
    Håller med om det tyska sättet, bra erfarenhet för alla men det borde också vara med ersättning så man klarar sig om det ska vara tvång.
    Jag är anti krig och Sverige kan nog inte göra mycket med sitt lilla försvar heller. Tror därför det är bättre med frivillig värnplikt för båda kön, de som är intresserade. Många tycker faktiskt lumpen är rolig.
    I övrigt jag tycker alla jobb är meriterande på olika sätt även städning (orkar inte ta fler exempel). Man visar att man är arbetsför, skötsam och kan ta i.

Jamiesmamma -

• amasonas

Jag är inte för frivillig värnplikt p g a att då skulle det förmodligen bara söka en massa galna stridisar till lumpen & dom är inget bra att ha där (farliga!)
    Man behöver en bra blandad grupp människor för att klara av uppgifterna i försvaret & det enda sättet att få det är att ta in alla.

Däremot så tycker jag verkligen att dom kan få en betydligt högre ersättning ( typ som en normal lön)
    Dom som sitter i fängelse tjänar ju mer pengar för fasen! Skandal!!

• anna frida

Då alla ändå inte gör lumpen så kan vi lika gärna göra den frivillig.
    Diskuterade värnplikten med dottern idag och hon tyckte det skulle vara helt OK med frivillig för bägge könen...fast sen sa hon att hon nog hellre skulle vilja vägra.... och snodde Palestinasjalen omkring sig och gick iväg!

• Utopia

sukkubus->"Merit eller inte. Inte fan kan man tvinga på någon att kasta bort ett år, om man själv anser det bortkastat, för att det är en merit??"

En del anser nog att 9 år i skolan är bortkastat, men de blir likväl tvingade. Bara det är lika för alla tycker jag, sen är det en smaksak hur många år och med vadå man stödjer.

• sukkubus

Utopia - Hajar din poäng där. Och smileysen också, hoppas jag
    Kanske bättre med samhällstjänst för alla som merit och som sagt med skälig ersättning.
    Gillar inte tanken på att någon tvingas vara borta från nära och kära i runt ett år. Bli tvungen att göra något de kanske verkligen inte vill och dessutom ha patetisk ersättning.

Vissa ämnen i skolan kan jag också tycka att de borde vara frivilliga eller utan betyg...

• Utopia

sukkubus->

Apropå vara borta, min kille gjorde sin civiltjänst där han bodde och bodde hemma under tiden. I sin hemby och i byarna runt omkring. Det var som ett vanligt jobb. Det är inget måste att göra civiltjänst nån annanstans, det är ju bara dumt. Bättre där man bor och känner miljön och kanske till och med människorna.

• Pekka

Påpekar att jag är från finland.

Värnplikten skall inte under några omständigheter vara frivillig.
    Däremot ska man kunna välja vapenfritjänst, normal eller fängelse. Civiltjänst är en nödlösning som inte fungerar.
    Värnplikten har som uppgift att hålla försvaret fungerande, hjälpa till vid olyckor och katastrofer...
    Det tar över 10 år att bygga upp försvaret ifall det sparas in för mycket. Så mycket spelrum har man inte i en kri(g)ssituation. Under fredstid så kan det kännas lite onödigt men kom ihåg att efter regn kommer sol (och vice versa). Det räcker med en maktgalen person för att göra världen osäker, det finns en på andra sidan det stora havet.

Det är inte heller att tvinga då det är bara att flytta ifall det inte passar. Det finns medborgerliga rättigheter OCH SKYLDIGHETER.

Däremot så ska endast männen vara i frontuppgifter (förutom så kallade lottor), efter som det är kvinnorna som lämnar hemma med barnen och snurrar runt landet under ett krig. Vem tillverkar granater om alla är vid fronten ? Vem är fysiskt bättre lämpad för att lämpad för att vara vid fronten i veckor med kanske bara ett par timmars sömn på en vecka ?
    Många glömmer att hela landet "krigar" om det blir krig, dock är alla inte vid fronten.

Sverige har en geografisk fördel jämnemot t.ex. vi i Finland men inte heller det är nån garanti. Norge klarade ju sig inte under ww2 fast de har ett av världens svåraste länder att anfalla. Tänk efter hur nära t.ex. Finland var att råka ut för samma sak som Est/lett/lit, det var inte alls långt borta.

Nu talar jag endast om en försvarsarmé inte en offensiv. Jag står inte heller och ser på om någon misshandlar min fru utan jag försvarar oss till sista blodsdroppen. Däremot skulle jag aldrig röra nån utan orsak.
    Tro inte heller att dom som anfaller kommer in på kaffe och kaka när dom kommer. Det blir alltid våldtäkter, misshandel, tortyr, mord...

Nu låter det här kanske som värsta domedagsberättelsen men vi har nu tre män som har resurser, vilja, arrogans och hat som kan ställa till det för oss. Utan att nämna namn: en västerut, en österut och en som ingen vet var är.

Slutligen kom ihåg att historien upprepar sig.

• Bonanza

Pekka - men eftersom kvinnor tydligen klarar sömnbrist bättre så borde ju de vara ute vid fronten och männen hemma med barnen?

Jag tycker att ditt resonemang haltar på många punkter, särskilt om man pratar om försvaret här i Sverige. Vårt försvar är idag i så dåligt skick att det inte hjälper oss ett skit om det blir krig. Då kan vi lika gärna lägga ner det helt. Antingen det eller rusta upp det ordentligt, och det är slöseri med pengar enligt mig.

• Pekka

Problemet är sömn/vätske/matbrist i kombination med stor fysisk påfrestning. Nu säger jag inte att män är bättre på sådana uppgifter men över lag.

Kan ta ett exempel från min armétid då vi var på överlevnadsläger med noll timmars sömn och utan mat. Där hade vi 4 tjejer med och de tre som kollapsade under den 30km långa cykelturen tillbaka till enheten var tjejer. Och då är ju inte det i närheten av hur en krigssituation är.

Nu vet jag att det är en stor skillnad mellan t.ex. den finska och svenska armén. Vi har fortfarande över 90% av pojkarna i lumpen (kan nyligen sjunkit under men jag har inte kollat). Detta beror till stor del av att alla familjer fortfarande är berörda av kriget för 60år sen. Det beror också till allmänhetens attityd, många klassar "civare" till fjollor. Arbetsgivare anställer hellre en som gjort lumpen än en som tog civiltjänst.
    (civiltjänst betyder i praktiken att man får göra lumpen i krig, man slipper inte undan den som många tror. Man är fortfarande under kategorin stridsduglig)

Sen finns det vissa länder som klarar sig i praktiken utan försvar (dels pga av liten folkmängd eller av geografiskt läge mitt i h*vetet som t.ex. Belgien var under ww2). Där är det slöseri med resurser. Dit hör inte Finland, sverige, norge, danmark...
    Vi borde vara stolta över vårt land i stället för att tycka att det inte är någon vits att försöka.

Angående "priset" för armén så kostar finländska armén mindre än den svenska trots att vi i dag har en större krigstida trupp än sverige och dessutom har vi ofta repövning (jag har ~vart andra eller tredje år.).

Angående kommentarer om dåligt betalt så stämmer inte det riktigt heller.
    1) De förser en med logi och 3 mål mat
    2) De betalar hemresor
    3) De står för sjukvård/tandvård
    4) De betalar en dagpenning som räcker mer än väl (månad 1-6 hade jag 15mk tror jag. månad 6-9 25mk och månad 9-12 hade jag 49mk)
    Det låter kanske inte så mycket men det räcker mer än väl, det kostar ju inget att köpa saker i lumpen. Under dom tre sista månaderna slapp det tom. av pengar.
    5) Den ovärderliga kunskapen i hur mycket man egentligen klarar av.
    6) Möjligheten att söka in till polisskolan, krävs minst 9 månaders tjänstgöring med goda betyg (för män)
    7) Många minnen att diskutera under tråkiga kvällar med kompisarna (går iofs bara om alla varit där). Ovärderligt.

Ännu angående nedrustning.
    Är det verkligen värt att ge en ny idiot chansen att bara trava över hela europa ?
    Kom ihåg hur snabbt det gick för tyskland och dom hade dessutom förlorat ett världskrig innan. Sådana gubbar och damer kommer alltid att finnas och av någon oförklarlig anledning har dom en tendens att slippa till makten. Det minsta man kan göra är väl att göra det så svårt som möjligt eller ?

• Isfjord

"Där hade vi 4 tjejer med och de tre som kollapsade under den 30km långa cykelturen"

Jag känner några fallskärmsjägare och kustjägare som haft besök av SAS och SEAL på några övningar.
    SAS ( sv.wikipedia.org/wiki/Special_Air_Service ) är i en klass för sig, de är bäst i världen på i stort sett allt.
    Men SEAL ( sv.wikipedia.org/wiki/SEAL ) brukar få problem. Dels med svenska försvarets mat, de är vana med hamburgare och fastnar i ett vist utrymme med ihålig stol. Och i marsher och kajakturer brukar de komma bland de sista, om de fullföljer.

• amasonas

Jag håller inte med Pekka angående att kvinnor kollapsar lättare än killar!
    Det var killar som kollapsade när jag gjorde värnplikt & dom var minst dubbelt så stora & starka!! Det sitter i huvudet om man klarar det eller inte.
    Vi har alla fått två tandrader att bita ihop med!

"Stora killar faller tyngre"

//tina (med en matchvikt på 52kg.)

• Ejnie

Det är klart den allmäna värnplikten ska gälla män OCH kvinnor!

Vem som svimmar lättast i fält handlar nog inte om kön i första hand utan om andra egenskaper. Jag tror också de flesta skulle må rätt bra av att uppleva att agera under ordergivning istället för detta eviga samförstånd och ifrågasättande hela tiden.

Jag ser inget problem i vapenfri tjänstgöring, det finns massor av andra saker som behövs, t.ex. civilförsvar. Om man har t.ex. ett vårdyrke blir man ju sannolikt krigsplacerad på ett sjukhus iaf, precis som en del andra placeras på sina jobb.

"Kvinnorna ska ta hand om barnen..." Det är väl inte nödvändigtvis så det måste vara, det viktiga är väl att en av föräldrarna finns dör.

Jag vill minnas att en av världens tuffare armeer är den israeliska och den har massor av kvinnor också.

Svar på tråden Allmän värnplikt