Påpekar att jag är från finland.
Värnplikten skall inte under några omständigheter vara frivillig.
Däremot ska man kunna välja vapenfritjänst, normal eller fängelse. Civiltjänst är en nödlösning som inte fungerar.
Värnplikten har som uppgift att hålla försvaret fungerande, hjälpa till vid olyckor och katastrofer...
Det tar över 10 år att bygga upp försvaret ifall det sparas in för mycket. Så mycket spelrum har man inte i en kri(g)ssituation. Under fredstid så kan det kännas lite onödigt men kom ihåg att efter regn kommer sol (och vice versa). Det räcker med en maktgalen person för att göra världen osäker, det finns en på andra sidan det stora havet.
Det är inte heller att tvinga då det är bara att flytta ifall det inte passar. Det finns medborgerliga rättigheter OCH SKYLDIGHETER.
Däremot så ska endast männen vara i frontuppgifter (förutom så kallade lottor), efter som det är kvinnorna som lämnar hemma med barnen och snurrar runt landet under ett krig. Vem tillverkar granater om alla är vid fronten ? Vem är fysiskt bättre lämpad för att lämpad för att vara vid fronten i veckor med kanske bara ett par timmars sömn på en vecka ?
Många glömmer att hela landet "krigar" om det blir krig, dock är alla inte vid fronten.
Sverige har en geografisk fördel jämnemot t.ex. vi i Finland men inte heller det är nån garanti. Norge klarade ju sig inte under ww2 fast de har ett av världens svåraste länder att anfalla. Tänk efter hur nära t.ex. Finland var att råka ut för samma sak som Est/lett/lit, det var inte alls långt borta.
Nu talar jag endast om en försvarsarmé inte en offensiv. Jag står inte heller och ser på om någon misshandlar min fru utan jag försvarar oss till sista blodsdroppen. Däremot skulle jag aldrig röra nån utan orsak.
Tro inte heller att dom som anfaller kommer in på kaffe och kaka när dom kommer. Det blir alltid våldtäkter, misshandel, tortyr, mord...
Nu låter det här kanske som värsta domedagsberättelsen men vi har nu tre män som har resurser, vilja, arrogans och hat som kan ställa till det för oss. Utan att nämna namn: en västerut, en österut och en som ingen vet var är.
Slutligen kom ihåg att historien upprepar sig.