• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • hedde73
    ericas mamma skrev 2009-09-08 09:42:24 följande:
    funderar på att ringa sös och kolla om dom har fått min remiss och hur det går vet inte om jag vågar hehe
    Klart att du skall ringa. :)
  • hedde73
    ericas mamma skrev 2009-09-08 09:42:24 följande:
    funderar på att ringa sös och kolla om dom har fått min remiss och hur det går vet inte om jag vågar hehe
    Och när du har ringt får du meddela oss vad dom sa. ;)
  • vänat
    litenkisse skrev 2009-09-08 09:16:06 följande:
    Hej alla,jag är en trogen besökare av tråden men skriver inte så ofta. Själv har jag fått tid till kirurgen på Ljungby lasarett 23/9! Jag är dock såå nervös, finns det någon som kan berätta vad som händer vid första besöket. Är det bara samtal och i så fall vad frågar de om? Tar de några prover? Om man blir godkänd, får man veta det direkt i så fall? Vad kan göra att man inte blir godkänd? Hur lång tid tar besöket?Många frågor som sagt, hoppas någon kan hjälpa mej.
    de stääller lite frågor kring din övervikt sen vad du vet om självaoperationen så frågar dom om du undrar över något.
  • beadis

ericas mamma skrev 2009-09-08 12:07:53 följande:

De hade inte fått min remiss än och väntetiden var 4-5mån för första besöket och sen lika lång tid till op, men då håller de ju inte vårdgarantin
    nej, det gör de ju inte..men du ska väl åberopa vårdgarantin hoppas jag?
  • vänat

ericas mamma skrev 2009-09-08 12:07:53 följande:

De hade inte fått min remiss än och väntetiden var 4-5mån för första besöket och sen lika lång tid till op, men då håller de ju inte vårdgarantin
    När skickade din remiss tänkte eftersom de inte fått den ännu??
    Har du kollat med läakren som skulle skriva din remiss om de fått i vägen så de verkligen är skriven?? I blandhänder nämligen att de inte skrivs och inte heller kommer i väg så jag skulle ha kollat även de.
    Så fort din remiss kommit fram kan du åberopa vårdgatarint.Så har du fätt att få din bedömmning inom max 90 dgar sen max 90 dgar till opertionen.
  • ericas mamma
    vänat skrev 2009-09-08 12:16:58 följande:
    ericas mamma skrev 2009-09-08 12:07:53 följande: När skickade din remiss tänkte eftersom de inte fått den ännu?? Har du kollat med läakren som skulle skriva din remiss om de fått i vägen så de verkligen är skriven?? I blandhänder nämligen att de inte skrivs och inte heller kommer i väg så jag skulle ha kollat även de. Så fort din remiss kommit fram kan du åberopa vårdgatarint.Så har du fätt att få din bedömmning inom max 90 dgar sen max 90 dgar till opertionen.
    2v sen, pratade jag med om här i stan, så det har ju inte gått så himla lång tid.
    Och då var det vårdlotsen jag pratade med, som skulle skicka remissen vidare.
    Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • hedde73

Så hörde då Sahlgrenska av sig idag med en ny läkartid. Inte från det "nya" schemat som skulle kommit igår utan med en återbudstid. Så på fredag förmiddag skall jag vara där o kolla vad han säger. Kommer säga att jag endast är intresserad av operation. Skall jag säga att jag kontaktat Ersta då eller skall jag vänta med det tills jag fått tider och så?

• beadis
    hedde73 skrev 2009-09-08 12:37:57 följande:
    Så hörde då Sahlgrenska av sig idag med en ny läkartid. Inte från det "nya" schemat som skulle kommit igår utan med en återbudstid. Så på fredag förmiddag skall jag vara där o kolla vad han säger. Kommer säga att jag endast är intresserad av operation. Skall jag säga att jag kontaktat Ersta då eller skall jag vänta med det tills jag fått tider och så?
    Jag hade nog ringt ersta på torsdag och hört med de först, säger de då att du får en tid, så är det ju bara avboka ...men om du inte hunnit få en tid än, säger du det till läkaren på sahlgrenska, det ska ju inte göra ngn skillnad
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp