• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • L i n n
    hedde73 skrev 2009-09-08 15:11:14 följande:
    En fråga till er som antingen redan är opererade eller snart skall opereras. Hur har ni gjort med vikten från det att ni varit på läkarbesök och fått godkännande för operation? Jag har förstått att man skall gå ner i vikt veckorna innan operation, men har nig ått ner i vikt även under tiden innan? Vad ställer dom för krav på er, efter läkarbesöket?Hoppas ni förstår hur jag menar. :)
    Det där är så olika. Vissa vill att man går ner, andra inte.
    Jag var tvungen att gå ner 5-6 kg innan operationen.
    Men det var först när jag fick kallelsen med datum för operationen (där det även stod att jag skulle gå ner 5-6 kg) som jag "tog tag" i det. Innan ansträngde jag mej inte nämnvärt för att gå ner i vikt mellan läkarbesöket och kallelsen.
  • hursomhelst

HEj, ny här.. men inte i tanken..

jag är en tjej, född 85, mamma till 2 st 2 åriga pojkar och på tok för tjock..
    väger runt 107 kg till mina 160 cm.
    har verkligen försökt gå ner, i mååååånga år nu.. tappade 16 kg innan barnen. 15 kg efter barnen.. men nu påväg upp igen.. kan verkligen inte hålla min vikt lixom? bara jag som har de problemen??
    Är så jobbigt att pendla upp och ner hela tiden.. både fysiskt och psykist...

Jag har dessutom väldiga problem med mina fogar sedan min jobbiga grav, och är väldigt handikappad än av det, men hoppas på att en krafitg viktminskning skulle råda bot på det...

men vad göra?? vågar knappt ringa till min VC, kan man inte få prata med sitt lasarett med en endaste gång??

• L i n n
    hursomhelst skrev 2009-09-08 15:37:56 följande:
    HEj, ny här.. men inte i tanken..jag är en tjej, född 85, mamma till 2 st 2 åriga pojkar och på tok för tjock..väger runt 107 kg till mina 160 cm.har verkligen försökt gå ner, i mååååånga år nu.. tappade 16 kg innan barnen. 15 kg efter barnen.. men nu påväg upp igen.. kan verkligen inte hålla min vikt lixom? bara jag som har de problemen??Är så jobbigt att pendla upp och ner hela tiden.. både fysiskt och psykist...Jag har dessutom väldiga problem med mina fogar sedan min jobbiga grav, och är väldigt handikappad än av det, men hoppas på att en krafitg viktminskning skulle råda bot på det...men vad göra?? vågar knappt ringa till min VC, kan man inte få prata med sitt lasarett med en endaste gång??
    Varför vågar du inte ringa din VC?

viktigalinn.blogg.se
  • FlikkanZombie

Jag har en fråga till er som har varit opade ett tag, typ ett år eller mer.
    Hur ser era matvanor ur nu? äter ni samma saker som innan open fast mindre portioner?

• hursomhelst

nu har jag ringt min VC ska dit den 17 sept.. vad ska man fråga?? vad ska man säga?? hur mycket vägde ni innan OP?? å vad ställde de för krav?

• hursomhelst

Linn, vi bor ju inte alls långt ifrån varandra jue.. kikade i din blogg..

Får man fråga hur mycket du vägde innan OP? och hur lång tid tod det tills OP? och hur mår du nu efter?

• L i n n
    hursomhelst skrev 2009-09-08 16:35:17 följande:
    Linn, vi bor ju inte alls långt ifrån varandra jue.. kikade i din blogg..Får man fråga hur mycket du vägde innan OP? och hur lång tid tod det tills OP? och hur mår du nu efter?
    Är det så? Vart bor du? Är det i Växjö du ska opereras?
    Jag kvalade in på hiskeliga 146,5 kg, nu väger jag 111,4 kg.
    Jag stod i kö redan innan jag flyttade ner till Växjö och slapp träffa VC här nere för det, de skickade bara över remissen.
    Så jag fick träffa kirurgen i september förra året och opererades i april i år. Så ungefär sju månader.

Jag mår toppen. Har inte haft några problem alls
  • beadis
    En fråga till er som antingen redan är opererade eller snart skall opereras. Hur har ni gjort med vikten från det att ni varit på läkarbesök och fått godkännande för operation? Jag har förstått att man skall gå ner i vikt veckorna innan operation, men har nig ått ner i vikt även under tiden innan? Vad ställer dom för krav på er, efter läkarbesöket?Hoppas ni förstår hur jag menar. :)
    ersta ställer inga krav på ngr tappade kilon, men man ska ha flytit 2v innan, och klart då tappar man ju vikt ändå
  • vänat
    Till mig sa att de man skull gå på pulver diet tre vedckor inan operationen finas alls inget krav på antal kilo eftersom alla går ner oliak mycket på asamm tid som sagt flyt tre veckor ina opertione.
  • vänat

ericas mamma skrev 2009-09-08 12:23:51 följande:

2v sen, pratade jag med om här i stan, så det har ju inte gått så himla lång tid.Och då var det vårdlotsen jag pratade med, som skulle skicka remissen vidare.
    På tveckro sak de hunnit få iväg ren missen de ska bara behöva ta nmax ett par dagar att skicka remiisen vidare och s´kriva på en betalnings förbindlese.
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp