• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • vänat
    Nala skrev 2009-09-08 18:26:00 följande:
    Tack! Nej jag vet, 2 kg i veckan är ju bra men man vill ju se kilona försvinna fort :)
    Skynda långsamt!!
  • Nala

L i n n skrev 2009-09-08 18:29:00 följande:

Jag förstår hur du menar. Jag hade hoppats på att det gick över en natt bara - vips så var man färdig liksom
    Precis :)
  • beadis

God morgon till er alla

Hur har dagen börjat? Bra hoppas jag...själv är jag så trött---gäsp...vill ZzzzZzzzz....

• vänat
    snart3barnsmamma skrev 2009-09-09 07:37:59 följande:
    God morgon till er alla Hur har dagen börjat? Bra hoppas jag...själv är jag så trött---gäsp...vill ZzzzZzzzz....
    Ja konstant trött nu mera upplever jag de som men för hoppningsvis blir de bättre med tiden.

Har på morgonen nu impregnerta min nya vinterjacka ute på balkongen känns skönt att ha fått fixat de så har jag förbrätt in för den kommande vinter jackan.

Så får jag väl i övrigt små pyssla börja packa in för flytten som äger rum den 1 okt så de finns en att pyssla med.
  • snigelina

Godmorgon!

Pratade med frölunda igår och fick lite banningar eftersom jag inte gått ner mer än fyra kg innan op, läkaren ville ju tio.. Men jag har såå svårt med flytandet. Får frossa, magen mullrar, blir illamående och måste rusa på toa. Men jag måste skärpa mig. 2,5 vecka kvar och jag ska minst gå ner fyra kg till, helst sex. Hej och hå...

• hedde73
    snart3barnsmamma skrev 2009-09-09 07:37:59 följande:
    God morgon till er alla Hur har dagen börjat? Bra hoppas jag...själv är jag så trött---gäsp...vill ZzzzZzzzz....
    Jotack, trött so bara den idag. Ena dottern vaknade igår sent o blev vansinnig över att hon inte kunde somna om, så det blev till att sitta på hennes rum en bra stund, sen skulle nästa unge upp kvart i sex imorse. Så någon längre sömn blev det inte, men det ordnar sig ändå. Känns som om det blir en bra dag idag iaf. :)
  • lindarius

Hej allihopa.. Var ett tag sen man var inne och skrev.
    Jag har idag varit opererad i 16 dagar och mår fortfarande som en prinsessa.
    Har börjat äta lite vanlig mat och mår jätte bra. Har sammanlagt med flyt perioden och sen operationen gått ner 10 kg. Känns jätte skönt.
    Men jag säger som många andra av er. Man vill ju gärna att vikten ska rasa av en så här i början.
    Fast egentligen är det väl bra att den inte gör det så att skinnet hinner med och dra ihop sig så det inte ommer bli helt förslappat.
    Igår tog jag bort agrafferna det känns skönt.
    Jag längtar efter att börja jobba nu, 1 1/2 vecka kvar hemma. BLir så ratslös.
    har väl lite problem med att få i mig all vätska som jag borde få i mig..

• vänat
    snigelina skrev 2009-09-09 07:51:45 följande:
    Godmorgon!Pratade med frölunda igår och fick lite banningar eftersom jag inte gått ner mer än fyra kg innan op, läkaren ville ju tio.. Men jag har såå svårt med flytandet. Får frossa, magen mullrar, blir illamående och måste rusa på toa. Men jag måste skärpa mig. 2,5 vecka kvar och jag ska minst gå ner fyra kg till, helst sex. Hej och hå...
    Grattis till dina tappde kilon!

Men berätade du för sjkhuset att du hade svårt med flytet? Och på så sätt kunde få andra tips? Viste redan inna också att de helst ville att du skulle gå ner 10kg? Tänker vet du vet dom kan man alltid läatter få hjälp med sådant som inte fungerara men då gäller de ju också att man berättare om de.

Lycka till!!
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp