• jessieC74

egen ägglossning och pergotime ?

ni som har egen ägglossning och fått pergotime, hur funkade det för er ?
    blev ni gravida ? hur många kurer åt ni ?

• Svar på tråden egen ägglossning och pergotime ?
  • jessieC74

jurinda: har du ätit pergotime i ett år då ?
    ja de kan jag hålla med dej om, man kan bli deppig av att läsa om pergotime på FL

• jurinda
    jessieC74 skrev 2009-07-06 10:11:00 följande:
    jurinda: har du ätit pergotime i ett år då ? ja de kan jag hålla med dej om, man kan bli deppig av att läsa om pergotime på FL
    Hej igen!
    Jag har precis avslutat första kuren och ska på vul imorgon. Jag åt dag 5-9. Få se nu om det bildats äggblåsor och hur många och hur stora.. Hopppas hoppas!
  • jessieC74

Jurinda: jag har aldrig få gå på VUL.. de är konstiga, jag ska faktiskt ifrågasätta det efter semestern...  när har du BIM ?
    jag hoppas också ...

• jurinda
    jessieC74 skrev 2009-07-06 18:13:02 följande:
    Jurinda: jag har aldrig få gå på VUL.. de är konstiga, jag ska faktiskt ifrågasätta det efter semestern...  när har du BIM ? jag hoppas också ...
    Hej igen, jag tycker absolut du ska ifrågasätta varför du inte får vul innan ägglossning. Man vill ju inte ha för många mogna ägg, då står jag hellre över den månaden. Jag hade tre ägg nu idag på vul, ett stort på 25 mm och ett på 15mm och ett pyttelitet. Vad tror du om det?
  • 1111111

Det som är på 25 mm borde ju kunna släppa när som helst... testar du med stickor också? Vad sa gynekologen?

jurinda skrev 2009-07-07 18:38:15 följande:
    Hej igen, jag tycker absolut du ska ifrågasätta varför du inte får vul innan ägglossning. Man vill ju inte ha för många mogna ägg, då står jag hellre över den månaden. Jag hade tre ägg nu idag på vul, ett stort på 25 mm och ett på 15mm och ett pyttelitet. Vad tror du om det?
  • jurinda

Jag har faktiskt inte testat med äl-stickor än. Jag är på dag 10 nu och brukar ha på dag 12 utan pergotime. Hur går det för er?
    Gynekologen sa väldigt lite tyckte jag. Jag var så uppskruvad och nervös att jag hörde inte på så bra. Han gav i alla fall inget besked om någon speciell dag.

• 1111111

Jag har testat med stickor för att kolla att kroppen inte "tjuvstartar" ägglossningen innan jag själv gjort VUL och vet om att äggen är mogna.

Min spontana ägglossning kommer sent, runt dag 19. Men när jag gjort VUL har det varit lagom att ta äl-spruta så att insemination görs på dag 14. Detta har varit utan pergotime. Med pergotime har folliklarna växt fortare.

Vad jag har förstått så är ägget "moget" för att skjutsas iväg med äl-spruta när follikeln är 18 mm. Sen räknar de med att follikeln växer 1,6-2 mm/dag också (nånting sånt, inte säker på de exakta siffrorna).

Men... om han inte gav besked om vilken dag som är lämplig... hur ska ni då veta när du/ni ska inseminera? Jag förstår inte riktigt... hur brukar ni göra?

• 1111111
    1111111 skrev 2009-07-07 21:21:13 följande:
    Jag har testat med stickor för att kolla att kroppen inte "tjuvstartar" ägglossningen innan jag själv gjort VUL och vet om att äggen är mogna. Min spontana ägglossning kommer sent, runt dag 19. Men när jag gjort VUL har det varit lagom att ta äl-spruta så att insemination görs på dag 14. Detta har varit utan pergotime. Med pergotime har folliklarna växt fortare. Vad jag har förstått så är ägget "moget" för att skjutsas iväg med äl-spruta när follikeln är 18 mm. Sen räknar de med att follikeln växer 1,6-2 mm/dag också (nånting sånt, inte säker på de exakta siffrorna). Men... om han inte gav besked om vilken dag som är lämplig... hur ska ni då veta när du/ni ska inseminera? Jag förstår inte riktigt... hur brukar ni göra?
    PS tillägg: Med pergotime har folliklarna växt fortare. Dag 12 har jag gjort inseminationen med pergotime. Så jag skulle nog ge rådet att testa lite tidigare med stickorna på pergotime.

Observera att jag inte är nån expert, jag kan bara detta genom vanlig jämrans trial and error och lusläsning på nätet... :-P

Så mitt allra bästa råd är att ha med en lista med frågor till gynekologen och kräva svar.
  • jurinda

Vi gör inget så avancerat som inseminerar (än), utan vanliga hemmaknull (förlåt språket, kunde inte hejda mig)...

Svar på tråden egen ägglossning och pergotime ?