• PolarnOPyret

Dator till 7-åring?

Har era 7-åringar egen dator?
    Funderar på om en mini-pc kan vara nåt för en tjej på 7 år?
    Tips? Idéer? Råd?

• Svar på tråden Dator till 7-åring?
  • moonweb

Vår 7-åring har fått en av våra gamla datorer som sin egen (inte speciellt gammal, men tillräckligt för att inte duga åt mig och maken längre), hon använder den kanske varannan dag. Hon har också ett nintendo ds som hon nästan tycker mer om, men det är bra variation att få spela och titta på olika program på t.ex. finlandssvenska buu-klubben, bolibompa och playhouse disney. Hon känner ju igen alla karaktärer också, och gillar att spela med dem.

Ser absolut inget fel i att barn har datorer, har de egna så får de ju spela då de vill. Har de egna datorer så behöver man ju inte heller vara rädd att de ska förstöra de vuxnas datorer heller (dottern spillde ut oboy över min förra, trots förmaningar om att inte äta/dricka vid datorn). Datorn är dessutom bättre än passivt tv-tittande.

• xenaa
    La Lola skrev 2009-06-21 11:21:54 följande:
    Jag var 27 innan jag fick en egen dator.
    heheh ja jag fick en egen när jag själv köpte en =) vid 21 års åldern.
    ♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • moonweb

Kan tillägga att hon är väldigt aktiv, är ute och leker (springer, klättrar i träd, cyklar omkring på gräsmattan, hoppar hopprep och rockar rockring och allt möjligt annat) flera timmar om dagen, speciellt nu på sommaren bor hon nästan ute. Men något måste ju ungarna få göra när det regnar, när man sitter i bilen på längre resor, eller när de helt enkelt behöver sitta och ta det lugnt ett tag.

• Flapper

Vår 7-åring fick ärva min gamla laptop för ett år sen ungefär.

Han behöver öva på finmotoriken och datorn är ett perfekt hjälpmedel för detta. Han skriver brev till mormor och farmor samt spelar mattespel samt stavningsspel och givetvis även "nöjesspel".

Hans dator har dock inte internet. De få gångerna han sitter med internet vill vi att han sitter ute i vardagsrummet med oss. En andra restriktion är att han måste fråga innan han sätter på datorn. Vi vill ha koll på hur mkt han sitter där.

Det funkar bra med dator till en 7-åring om man som vuxen har koll på användandet. Dvs vad och hur länge. Tror att det är nyttigt att göra sig bekant med ett redskap som används så frekvent idag av alla och inom alla områden.

• Flapper
    moonweb skrev 2009-06-21 11:28:50 följande:
    Kan tillägga att hon är väldigt aktiv, är ute och leker (springer, klättrar i träd, cyklar omkring på gräsmattan, hoppar hopprep och rockar rockring och allt möjligt annat) flera timmar om dagen, speciellt nu på sommaren bor hon nästan ute. Men något måste ju ungarna få göra när det regnar, när man sitter i bilen på längre resor, eller när de helt enkelt behöver sitta och ta det lugnt ett tag.
    Gör samma tillägg jag...
  • idiblon
    xenaa skrev 2009-06-21 11:19:01 följande:
    Att ge bort en dator till en sjuåring som kostar några tusenlappar är för mig absurd. Att ge elektonik för så mkt pengar för en 7 åring är mig inte rätt. Vill barnet sitta vid dator får den göra de på familjesndator. varför ska man ge sina barn var sitt så de kan sitta i var sitt rum och stänga in sig från omvärlden? Jag menar, det verkar vara så nu, barn rör sig inte, fetman ökar. Datorerna är en stor del till varför. Mycket att upptääcka vid en dator jo, men de gör att barn inte rör sig , inte är ute och leker lika mkt. Men jag tycker de inte är fel att ett barn ska få sitta vid datorn och göra nyttiga saker som spel som de lär sig räkna på osv. Hur gjorde man förr? Jag menar jag växte upp med att vi inte hade dator, tills jag var ca13 år, då köpte min bor en dator som han hade hemma hos oss. Jag bara förstår inte detta att ge sina framförallt små barn så stora presenter. Och en bra start i livet kan man ändå ge utan att behöva köpa en dator till en 7 åring.
    Man behöver inte köpa nytt, men finns det tillgängligt att "ärva" så förstår jag inte varför barnen inte skulle få ha datorer. Det är ju först när de ena utesluter det andra som det blir ett problem. Samtidigt så ser jag det som ganska stor dubbelmoral när morsorna spenderar massor av tid vid datorn och är feta, om man ska ha de argument du drar fram.
  • star83

jag skulle aldrig ge min dotter en dator när hon är 7 år. Vi har en dator som hon i så fall skulle kunna få använda. och vad fan hände med att gå ut och leka och inte sitta instängd framför en dator???

• moonweb
    xenaa skrev 2009-06-21 11:19:01 följande:
     Hur gjorde man förr? Jag menar jag växte upp med att vi inte hade dator, tills jag var ca13 år, då köpte min bor en dator som han hade hemma hos oss.
    Det fanns inga datorer förr. Det kallas utveckling.
  • idiblon
    star83 skrev 2009-06-21 11:38:58 följande:
    jag skulle aldrig ge min dotter en dator när hon är 7 år. Vi har en dator som hon i så fall skulle kunna få använda. och vad fan hände med att gå ut och leka och inte sitta instängd framför en dator???
    Min son är ute och leker till största delen av dagarna. Det ena utesluter alltså inte det andra. Är du själv ute och leker och rör på dig mycket?
  • xenaa
    moonweb skrev 2009-06-21 11:39:31 följande:
    Det fanns inga datorer förr. Det kallas utveckling.
    nej men man lärde sig ändå utan att ha dator hemma. Barn idag spenderar mycket med att spela spel, som cs och sånna.

Missförstå mig inte, jag ser som sagt inget fel med att barn surfar, men att köpa en NY dator till en 7 åring är för mig absurt.

Vad är det för fel att ha en familjedator och barnet sitta och spela på den?
    Förstår inte varför alla ska ha varsin dator typ.. som det verkar vara idag.
    ♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
Svar på tråden Dator till 7-åring?