• PolarnOPyret

Dator till 7-åring?

Har era 7-åringar egen dator?
    Funderar på om en mini-pc kan vara nåt för en tjej på 7 år?
    Tips? Idéer? Råd?

• Svar på tråden Dator till 7-åring?
  • High Heel Bitch
    c0ol skrev 2009-06-21 15:43:25 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-06-21 15:19:19 följande: Att det inte skulle vara bra för ögonen finns det inget bevis för, och som sagt det är upp till föräldern att se till att man även gör andra saker.
    Tycker det känns ganska självklart att man kan få såna problem om man stirrar för mycket på en bildskärm.
  • Manchester

High Heel Bitch skrev 2009-06-21 16:33:59 följande:

Tycker det känns ganska självklart att man kan få såna problem om man stirrar för mycket på en bildskärm.
    Finns ju många som i sina yrken sitter framför datorn nästan hela dagen. De verkar klara sig rätt bra. Därmed inte sagt att barn ska sitta vid datorn åtta timmar om dagen, men just ögonen skulle nog inte ta skada. Dessutom måste väl vetenskapliga/medicinska undersökningar ändå väga _lite_ tyngre än vad du "tycker känns ganska självklart".
  • High Heel Bitch
    Manchester skrev 2009-06-21 16:37:55 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-06-21 16:33:59 följande: Finns ju många som i sina yrken sitter framför datorn nästan hela dagen. De verkar klara sig rätt bra. Därmed inte sagt att barn ska sitta vid datorn åtta timmar om dagen, men just ögonen skulle nog inte ta skada. Dessutom måste väl vetenskapliga/medicinska undersökningar ändå väga _lite_ tyngre än vad du "tycker känns ganska självklart".
    Många får just såna problem, vad kan det bero på då?
  • Dynamic
    High Heel Bitch skrev 2009-06-21 16:39:51 följande:
    Många får just såna problem, vad kan det bero på då?
    Vad för problem?

Tänker du på crt skärmar?
  • Dynamic
    Dynamic skrev 2009-06-21 16:50:40 följande:
    Allt det handlar om CRT-skärmsproblem, då förstår jag bättre Idag så använder ju nästan inge crt, och en bärbar är ju bara platt.
    Det har mycket med att göra med uppdateringsfrekvenser och annat. Har du en tjocktv hemma?
    Testa då att hålla din hand bredvis skärmen och fokusera på handen. Ser du att tvn flimrar?

Samma sak gör du med en tjockskärm CRT och om den flimmrar mycket så testa att sätt upp uppdateringshastigheten till tex 65Mhz

Många led ju också av röda torra ansikten, de där crt:arna var inge bra alltså...
  • High Heel Bitch
    Dynamic skrev 2009-06-21 16:50:40 följande:
    Allt det handlar om CRT-skärmsproblem, då förstår jag bättre Idag så använder ju nästan inge crt, och en bärbar är ju bara platt.
    Det handlar inte om dem!!
  • Ogi

Jag tror att det har helt med förälderns inställning att göra... Det är nog inget fel med att ge en sjuåring en dator om man ser till att datorn inte blir substitut för allt annat (lek, kompisar, mm). Den kan vara ett komplement istället för en ersättare.

Min sambo fick sin första dator när han var 3-4 år gammal. Idag är han en enormt duktig programmerare - helt självlärd. Han har aldrig haft problem med skolan eller det sociala - tvärtom har han varit lite av en social kameleont och har massvis av vänner i både det riktiga livet och det virtuella.

Samtidigt känner jag andra som fått dator i unga år och fastnat i datorlivet. Datorn har ersatt deras riktiga tillvaro med en virtuell - de lever i sin spelvärld och har väldigt lite kontakt med omvärlden.

• Dynamic
    High Heel Bitch skrev 2009-06-21 17:19:18 följande:
    Det handlar inte om dem!!
    jo fast det står ju på den sidan med och alla andra sidor som handlar om åkomman.
Svar på tråden Dator till 7-åring?