• PolarnOPyret

Dator till 7-åring?

Har era 7-åringar egen dator?
    Funderar på om en mini-pc kan vara nåt för en tjej på 7 år?
    Tips? Idéer? Råd?

• Svar på tråden Dator till 7-åring?
  • Flapper
    star83 skrev 2009-06-21 11:38:58 följande:
    jag skulle aldrig ge min dotter en dator när hon är 7 år. Vi har en dator som hon i så fall skulle kunna få använda. och vad fan hände med att gå ut och leka och inte sitta instängd framför en dator???
    Varför skulle det ena utesluta det andra? Ser hellre att han är aktiv framför en dator de gångerna han behöver varva ner och göra något annat. Alla behöver vi en paus från det vi gör annars. I hans fall innebär det skola, utomhuslek med kompisar eller själv, bus med lillebror, baka, hjälpa pappa att laga mat osv....
  • enny signatur
    xenaa skrev 2009-06-21 11:19:01 följande:
    Att ge bort en dator till en sjuåring som kostar några tusenlappar är för mig absurd. Att ge elektonik för så mkt pengar för en 7 åring är mig inte rätt. Vill barnet sitta vid dator får den göra de på familjesndator. varför ska man ge sina barn var sitt så de kan sitta i var sitt rum och stänga in sig från omvärlden? Jag menar, det verkar vara så nu, barn rör sig inte, fetman ökar. Datorerna är en stor del till varför. Mycket att upptääcka vid en dator jo, men de gör att barn inte rör sig , inte är ute och leker lika mkt. Men jag tycker de inte är fel att ett barn ska få sitta vid datorn och göra nyttiga saker som spel som de lär sig räkna på osv. Hur gjorde man förr? Jag menar jag växte upp med att vi inte hade dator, tills jag var ca13 år, då köpte min bor en dator som han hade hemma hos oss. Jag bara förstår inte detta att ge sina framförallt små barn så stora presenter. Och en bra start i livet kan man ändå ge utan att behöva köpa en dator till en 7 åring.
    fast en miidator kostar inte många tusenlappar, våra gick på 4500, men du kan ju hitta klart billigare...
    varför skulle en familjedator vara bättre? jag är rätt övertygad om att vårt troll kommer ha en dator långt innan hon är 7. varför? för att hon är ointresserad och ovkså vill leka med dom. Varför skule en xbox vara bättre?
  • star83

Ja jag är ute mycket med min dotter, vi går till lekplatsen och är ute i skogen osv, nu är hon lite mer än 2 och har inte nåt tv behov eller så.. det kommer väl det också men jag skulle ändå aldrig köpe en egen dator till henne när hon är 7, finns nyttigare saker för barn att göra anser jag.

• enny signatur
    xenaa skrev 2009-06-21 11:42:55 följande:
    nej men man lärde sig ändå utan att ha dator hemma. Barn idag spenderar mycket med att spela spel, som cs och sånna. Missförstå mig inte, jag ser som sagt inget fel med att barn surfar, men att köpa en NY dator till en 7 åring är för mig absurt. Vad är det för fel att ha en familjedator och barnet sitta och spela på den? Förstår inte varför alla ska ha varsin dator typ.. som det verkar vara idag.
    men så är det emd allt... bilar.. hru gjorde man förr?
  • Manchester

Jag tror inte att det är skadligt med en dator för en sjuåring, men jag skulle själv inte ge mina barn datorer som de har i sina egna rum. Jag tycker att det är bättre om datorn står någonstans där hela familjen rör sig. Alternativet är att barnets dator inte får ha tillgång till Internet. om den bara används till spel och filmer man lagt in så har man ju bättre koll.

En sjuåring kanske inte direkt ger sig ut på avancerade siter där hon uppmanas att ta av sig kläderna framför en web-kamera, men hon blir ju äldre snart. Dessutom kan även yngre barn av misstag komma in på sidor som är skrämmande och konstiga för dem.

• xenaa
    enny signatur skrev 2009-06-21 11:45:58 följande:
    men så är det emd allt... bilar.. hru gjorde man förr?
    Men barn???

ATt barn har dyra egna elektronic förstår jag inte. Vuxna har egna bilar fine.
    enny signatur skrev 2009-06-21 11:45:02 följande:
    fast en miidator kostar inte många tusenlappar, våra gick på 4500, men du kan ju hitta klart billigare...varför skulle en familjedator vara bättre? jag är rätt övertygad om att vårt troll kommer ha en dator långt innan hon är 7. varför? för att hon är ointresserad och ovkså vill leka med dom. Varför skule en xbox vara bättre?
    Jag har inte sagt att x boxär bättre heller.
    ♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • La Lola
    xenaa skrev 2009-06-21 11:26:03 följande:
    heheh ja jag fick en egen när jag själv köpte en =) vid 21 års åldern.
    Ja jag hade ingen innan heller....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • c0ol
    xenaa skrev 2009-06-21 11:19:01 följande:
    Att ge bort en dator till en sjuåring som kostar några tusenlappar är för mig absurd. Att ge elektonik för så mkt pengar för en 7 åring är mig inte rätt. Vill barnet sitta vid dator får den göra de på familjesndator. varför ska man ge sina barn var sitt så de kan sitta i var sitt rum och stänga in sig från omvärlden? Jag menar, det verkar vara så nu, barn rör sig inte, fetman ökar. Datorerna är en stor del till varför. Mycket att upptääcka vid en dator jo, men de gör att barn inte rör sig , inte är ute och leker lika mkt. Men jag tycker de inte är fel att ett barn ska få sitta vid datorn och göra nyttiga saker som spel som de lär sig räkna på osv. Hur gjorde man förr? Jag menar jag växte upp med att vi inte hade dator, tills jag var ca13 år, då köpte min bor en dator som han hade hemma hos oss. Jag bara förstår inte detta att ge sina framförallt små barn så stora presenter. Och en bra start i livet kan man ändå ge utan att behöva köpa en dator till en 7 åring.
    Det är helt upp till föräldrarna att se till att barnen rör på sig, det är inte datorns fel.
    Ja hur gjorde man förr? samhället utvecklas och förändras, och tur är väll det, och hur långt tebax man än går så var det ju alltid "bättre" förr, som tex när tv kom osv.
    Grabben här hemma spelar både fotboll och innebandy, och är smal, det trots att han haft dator länge.
    Att ha en egen dator blir ett eget ansvar, det är ju också som dynamic säger lättare att hålla koll på vad barnet gör på datorn, och man blir inte lika utsatt för eventuella konstigheter med sin andra dator.
    Nästan allt i dag har något med en dator att göra och att få en start i livet där en dator inte är något konstigt tycker jag är bra.
  • c0ol
    star83 skrev 2009-06-21 11:38:58 följande:
    jag skulle aldrig ge min dotter en dator när hon är 7 år. Vi har en dator som hon i så fall skulle kunna få använda. och vad fan hände med att gå ut och leka och inte sitta instängd framför en dator???
    Det ena måste inte ta ut det andra eller?
  • giftgrodan

hur många av er som aldrig skulle ge era 7-åringar en dator låter dem se på tv..? Det är väl INGEN som säger att det enda de ska göra är att sitta framför datorn, man kan vara ute och leka, _och_ använda en dator ibland.

Svar på tråden Dator till 7-åring?