• PolarnOPyret

Dator till 7-åring?

Har era 7-åringar egen dator?
    Funderar på om en mini-pc kan vara nåt för en tjej på 7 år?
    Tips? Idéer? Råd?

• Svar på tråden Dator till 7-åring?
  • vampyria2

Ja absolut, det har mina ungar när de är i den åldern och yngre. Men man bör ha ett tänk i deras andvändande så de inte sitter hela tiden efter som barn behöver mycket annat ockå {#lang_emotions_dreamer}

• solskina

Min 7åring har en gammal dator på sitt rum och en tv till playstation.
    Mina stora barn har netbook och bärbardator i skolan och stationära hemma.
    Jag har en laptop och min man en stationär.
    Vi har ett ganska stort nätverkande här hemma :O)

Vi har inget vardagsrum så ser vi på tv så gör vi det i min säng.

Jag skulle inte köpa en netbook till min 7åring för han vill spela spel ochdet är den för svag för. En netbook är en mini dator. Den är till för att skriva på.

Vad är det din dotter vill göra på datan då?

• c0ol

High Heel Bitch skrev 2009-06-21 16:39:51 följande:

Många får just såna problem, vad kan det bero på då?
    Nej många får inte alls sådana problem, men visar du lite forskning på att det är så kanske?
  • c0ol

High Heel Bitch skrev 2009-06-21 16:46:46 följande:

Ah den där, rätt gammal forskning, och crt skärmar är ett problem, men det är strålningen som är värst på dom.
  • enny signatur
    Em00 skrev 2009-06-21 14:29:26 följande:
    men hur gjorde ungarna förut för att "varva ner"? nej, 7 är för ungt för en dator... vanlig tv, pennor och papper, egna leksaker och leka själv med riktiga leksaker, funkar inte det eller..? Om man vill roa barnen under bilfärd så kan man ju köpa en bärbar dvd...
    men varför inte en dator?
  • LitenKyckling

Det är väl inget fel att som barn sitta vid en dator ibland. Men jag kan tycka att barn idag alltid måste underhållas hela tiden. När de åker bil måste de ha en dator för att inte bli uttråkade osv.

• Dynamic
    LitenKyckling skrev 2009-06-21 20:56:01 följande:
    Det är väl inget fel att som barn sitta vid en dator ibland. Men jag kan tycka att barn idag alltid måste underhållas hela tiden. När de åker bil måste de ha en dator för att inte bli uttråkade osv.
    VIlket jag blev utan dator när jag var liten, bättre och trafiksäkrare nu med de små vandalerna lugnt tittande på film/spelandes spel än sparkar i ryggen och "ÄR VI INTE FRAMME SNART!!!???*
  • LitenKyckling
    Dynamic skrev 2009-06-21 20:58:29 följande:
    VIlket jag blev utan dator när jag var liten, bättre och trafiksäkrare nu med de små vandalerna lugnt tittande på film/spelandes spel än sparkar i ryggen och "ÄR VI INTE FRAMME SNART!!!???*
    Haha så gjorde inte jag när jag var liten,jag läste en bok eller nåt
  • solskina

Bara för att barnen har tillgång till data och tv och andra digitala spel betyder det ju inte att dom sitter där hela tiden.

Våra barn växer inte upp på 70-80 talet när jag växte upp.
    Våra barn är vana vid dom här sakerna, så dom sitter inte vid dom som klistrade eftersom det är vardagsmat för dom.

• Dynamic
    LitenKyckling skrev 2009-06-21 20:59:16 följande:
    Haha så gjorde inte jag när jag var liten,jag läste en bok eller nåt
    Testade det, spydde. Testade igen. Spydde. Sen fick jag en gameboy
  • xenaa

Alltså jag ser inget fel med att barn sitter vid datorn och lär sig av spel osv. Det jag reagerar på mest att många verkr KÖPA en NY dator till sina 7 åringar.

Varför kan man inte använda en dator när de är så små och egentligen inte sitter där så ofta?

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • solskina
    xenaa skrev 2009-06-21 21:03:55 följande:
    Alltså jag ser inget fel med att barn sitter vid datorn och lär sig av spel osv. Det jag reagerar på mest att många verkr KÖPA en NY dator till sina 7 åringar.Varför kan man inte använda en dator när de är så små och egentligen inte sitter där så ofta?
    Vem har sagt att hon ska köpa en ny?
    Och om man har pengarna och vill köpa en dator eller cykel det spelar väl ingen roll, det är ju deras pengar.
  • Ullrik

Vår dotter har haft egen daror sedan hon var 2 ½. Men då har hon fått ta över gamla från nån i släkten som fungerat med hennes enkla spel. Mest för att man då har kunnat ha en arbetsplast anpassad för henne + att man inte behövt vara rädd att hon ska ställa till något med den vanliga. Ser ofta här på FL att barn ställt till det med inställningar m m.

Hon är nu 6 år och är säkert inne på sin 4:e dator nu. Eftersom det är gamla, i många fall uttjänta, hon haft så har de gått sönder eller helt enkelt blivit för gamla för att fungera bra. Vi har internet på den också. Bra som reservdator om den vanliga är upptagen, krånglar eller nåt.

Och om man vill köpa en ny har väl helt med ens ekonomi att göra. En del lägger enorma pengar på märkeskläder till sina barn, andra kanske handlar på H & M och ger barnen en ny dator istället (finns för ett par tusen) och ytterligare några har säkert råd med både märkeskläder och nya datorer.

• c0ol
    xenaa skrev 2009-06-21 21:03:55 följande:
    Alltså jag ser inget fel med att barn sitter vid datorn och lär sig av spel osv. Det jag reagerar på mest att många verkr KÖPA en NY dator till sina 7 åringar. Varför kan man inte använda en dator när de är så små och egentligen inte sitter där så ofta?
    Jag köper hellre en ny dator då har man ju garantier osv, när den pajjar.
  • Midka

Jag tror att datorn kommer styra stora delar i vår framtid, (styr nästan allt redan idag....) så jag tycker det är nästan livsviktigt att vårt barn blir van och lär sig så tidigt som möjligt! Sen är det upp till oss som föräldrar att se till att det blir variation i tillvaron så som barnet måst lära sig samt att kolla var barnet är på nätet.

Det är en jättebra träning för mig som inte är så duktig på dator att se var han varit nu, när han är fyra. När han är tonåring måste jag vara expert för att hänga med misstänker jag.....

• R Franklin

7 år gammal? Då fick jag min första dator, vore väl märkligt om ungarna idag skulle behöva vänta längre än vad jag fick göra för över 20 år sedan...

• Midka

R Franklin skrev 2009-06-22 21:46:05 följande:

7 år gammal? Då fick jag min första dator, vore väl märkligt om ungarna idag skulle behöva vänta längre än vad jag fick göra för över 20 år sedan...
    Jag håller med!
Svar på tråden Dator till 7-åring?