• narie24

Varför inte student rabtt på sl?!

Hej hopp!
    Sitter här och funderar. Ska förhoppningsvis börja studera till hösten och penga frågan känns tung.. Och varför har inte Sl följt många andra och infört studentrabatt på sl korten?! Är man student har man ju mindre pengar än en pensionär?!
    Vad tycker ni?!

• Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!
  • Molnet

upps ta bort min sista rad, lite upprepning...

• Villebusen

Ni ska inte klaga ni som bor i stockholm i sundsvall kostar en enkelbiljett 20 kr och det FINNS inget månadskort Däremot ett laddningsbart kort med invecklat rabattsystem ju mer man åker desto billigare MEN det funkar INTE i praktiken. Dessutom åker en vuxen gratis med barnvagn på buss i stockholm här får vi snällt betala. Det är trots allt billigt med busskort om det nu kostar 700 kr det skulle jag gladeligen betala OM det fanns busskort i sundsvall.

• krut larsson

Ladyline

Förstår inte ditt resonemang... Du gillar planka.nu och att ladda ner musik från nätet för att du inte har råd att betala...du har inte funderat på att sånt som på så sätt blir gratis för dig kostar ÄNNU mer för de som betalar. Har man inte råd så får man avstå från saker.

• Molnet

En enkelbiljett kostar här 45 kr, det är inte rimligt tycker jag att tvinga folk att köpa kort för 600 (snart 700)kr. För det är ju det man är, tvungen att köpa ett månadsmärke eftersom man "tjänar" mer på det än att åka för 90 kr t/r. Vansinnigt!

• JosefinU

Jag skulle aldrig planka hos SL, inte heller ladda ner från nätet. Jag kan inte leva med att andra får sota för mitt beteende. Även om jag nu inte vet exakt vem som, och när, som slutligen får "betala" för mig, eller hur mycket pengar de har eller inte har. Allting har ju en verkan nånstans.

Däremot tycker jag (som jag sa förut) att studenterna har det alldeles för dåligt, i Stockholm iaf. De har för lite pengar att leva på när allt som är ett absolut måste, är betalt. DET är nåt som borde ändras! På andra ställen i landet vet jag inte riktigt hur det är.

Jag skulle kunna tänka mig se större del av SL skattesubvensionerat, OM det nu fanns möjlighet till det. Men då måste jag också säga att jag tycker att det finns andra saker som borde prioriteras högre och tas itu med, först. Sjukvården och skolan (som knappt längre är nån skola att tala om! ) ex, är viktigare.

• Villebusen

Molnet du har inte hört talas om 24 och 72 timmars kort... då är man ju inte tvingad till att köpa månadskort. Som sagt jag tycker inte 6-700 kr är dyrt utan det är billigt om man jämnför med andra städer. Och du kommer ju VÄLDIGT långt på sl kortet.

• LillaSnigel

Villebusen --> Visst är det billig om man kollar så.. Men hur ofta sitter man och åker runt överallt ?
    Sen om man nu tex ska till Bålsta dit pendeln har börjat gå nu så är det x-tra avgifter. Visserligen avsa dom sig att bli del av sthlm län..

Själv så har vi inte några enorma summor att röra oss med och 2 st SL kort i månaden skulle då ligga uppe i 1400:-,, vilket är mycket pengar.. Speciellt om man inte åker varje dag.. Det som är det positiva att man åker gratis med barnvagnen på bussen.. Men bor man så långt ifrån stan som jag gör så går det tyvärr inga bussar.. Jo visst med 100 byten..

Så jag förstår absolut att folk plankar... Dessutom under höst/vintern när dom nästan aldrig är i tid, pga lövhalka och snö..

Ojoj nu hamnar jag utanför tråd frågan...

Vilket fall som helst borde det vara billigare att åka.. Speciellt för tex studenter..

Pia

• LillaSnigel

Villebusen --> Själv är jag en gammal s-vallbo.. När jag bodde där så hade dom ju kort.. Visserligen var det 98 så det är juh ett tag sen ..

Pia

• Villebusen

Lilla snigel- jag håller med dig att visst skulle det vara billigare för studenter att åka. Men ju mer man plankar desto dyrare blir det i längden. Tyvärr.

I sundsvall tog bort månadskortet för några år sedan för att det skulle bli bättre MEN det är trots allt billigare att ha bil häruppe så folk åker inte buss i samma utsträckning.

• LillaSnigel

Villebusen --> Absolut så håller jag med om ju fler plankare ju mer får vi som åker "hedrligt" betala...
    Men jag förstår att det plankas så mycket, iaf här nere..

Vad dåligt att dom tog bort busskortet, det var ju nån fiffig grej så man inte ens behövde ta upp den hur plånboken men som sagt det var juhe länge sen..

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!