• narie24

Varför inte student rabtt på sl?!

Hej hopp!
    Sitter här och funderar. Ska förhoppningsvis börja studera till hösten och penga frågan känns tung.. Och varför har inte Sl följt många andra och infört studentrabatt på sl korten?! Är man student har man ju mindre pengar än en pensionär?!
    Vad tycker ni?!

• Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!
  • JosefinU

Ok, läste mitt inlägg en gång till. Jag förstår att plankarna inte menar att det ska vara "gratis" verkligen utan att det ska skattefinansieras. Men ni förstod vad jag försökte säga ändå va? Min poäng?

• morotsland

Jag gillar planka.nu. Precis som att jag gillar att ladda ner musik från nätet eftersom jag inte har råd att köpa skivor. 600 kr är nästan 10% av min månadsinkomst. När räkningarna är betalda och studielitteratur köpt (och ja, jag köper självklart begagnat) så är det nästan ingenting kvar. Så vad pratar du om för prioriteringar MHN? Nya kläder köper jag nästan aldrig. Vissa månader står valet helt enkelt mellan mat och SL-kort. Och jag tänker då inte skämmas för att jag väljer mat.

Låt kollektivtrafiken vara gratis (tänk vad mycket samhället skulle spara, alla pengar som går till att bygga spärrar, trycka kort, kontrollera m.m) och dra allt på skatten. Då blir det en rättvis betalning också. Varför ska jag betala 10% när nån som tjänar 25000/månaden bara betalar drygt 3%?

• Signatur

Ladyline, det går ju att extrapolera detta resonemang om allt: Varför ska du betala mer av din inkomst procentuellt sett för en liter mjölk? För ett par byxor? För telefonabonnemanget?

Tycker inte att det ska vara skattefinansierat. Då måste ju alla som ALDRIG utnyttjar kollektivtrafiken betala mer. Vari ligger rättvisan i det? Jag cyklar, varför skulle jag vilja betala mer skatt för att andra ska få åka kollektivtrafik gratis t ex. Man få väl ändå betala för de tjänster man utnyttjar.
    Och 600kr är faktiskt inte så dyrt med tanke på vad man får för pengarna. Mycket mindre dyrt än i de flesta andra städer. Med det vill jag inte ha sagt att man som student har det särskilt förspänt ekonomiskt och jag kan förstå att det svider med ett månadskort. Men alternativet är banne mig inte rättvist det heller!!

• LillaSnigel

Det ända jag kan säga är SL priserna är föööör höga.. Nu ska dom höjas ytterligare.. till 700:- är nu inte 100% säker men det ryktas om det..

När det gäller studentrabatt så fins väl det, som reducerat, men man måste ha ett csn kort för att bevisa att man är student.. eller är jag helt ute och cyklar..

Sen håller jag med ladyline nästan till 100%.. Borde inte vara gratis men inte så fasligt dyrt..

• Molnet

Jag håller helt med Ladyline.

Jamen, vaddå man ska betala för det tjänster man utnyttjar!? Jag betalar skatt för att andra ska få sjukvård, gå i skola, få socialbidrag, bostadsbidrag, barnomsorg osv fast jag själv inte nyttjar dessa delar av systemet. För mig är det självklart, vad menar du, att alla ska betala för precis det de utnyttjar?

Och att andra skulle tjäna sämre än studenter (gällande den ekonomiska biten), skulle jag gärna vilja veta vilka de är!

• Molnet

LillaSnigel

tror nog att du är ute och cyklar för så länge jag har pluggat (5 år) har det aldrig funnits någon sl-rabatt för oss studenter, tyvärr!

• LillaSnigel

Molnet --> usch då,, som student har man ju inte mycket pengar att leva på.. Det borde SL tänka på.. Vet faktist inte vad dom tänker på när priserna sätts..

• Signatur

"Och att andra skulle tjäna sämre än studenter (gällande den ekonomiska biten), skulle jag gärna vilja veta vilka de är! "

Öö, menar du mig så har jag aldrig påstått något sådant.
    Det som inte var rättvist är att de som inte utnyttjar kollektivtrafiken måste betala mer. De finns faktiskt de som inte har råd med ett kort alls utan måste gå, cykla eller stanna hemma istället. Är det ok att dessa människor ska behöva betala ännu mer?

Sedan tycker faktiskt jag att det är viktigare att folk får gå i skolan och får sjukvård än att folk får åka tunnelbana gratis. Skattepengarna räcker uppenbarligen inte till allt och måste man prioritera så tycker jag att kollektivtrafik hamnar långt ner på listan. Jag betalar gärna skatt för att folk ska kunna få någonstans att bo och få mat för dagen och livsviktiga mediciner om de av någon anledning inte klarar av att betala detta själva. Jag är inte beredd att betala mer skatt för att folk ska åka kollektivtrafik, det är faktiskt en lyxgrej i jämförelse!

• Molnet

Signatur
    Nix, jag menade inte att du skrev det där om att många tjänar sämre än studenter. Någon annan skrev det och jag skulle gärna vilja veta vilka som tjänar sämre än 6.500/månad, ja alltså borsett från deltidare och pensionärer.

Du skrev:
    "Det som inte var rättvist är att de som inte utnyttjar kollektivtrafiken måste betala mer. De finns faktiskt de som inte har råd med ett kort alls utan måste gå, cykla eller stanna hemma istället. Är det ok att dessa människor ska behöva betala ännu mer?"

Fast om kollektivtrafiken blev gratis så skulle de kunna utnyttja den också. Jag är säker på att de hellre betalar 0,01% mer i skatt (eller vad det nu blir) per månad än 600-700 kr.

Flera exempel på saker vi betalar skatt för och inte får något för: kungahuset och epanaget, flygbolaget sas. Varför inte betala för kollektivtrafiken istället/också?
    Eller kungahuset? Jag vill inte betala en massa ska

• morotsland

Precis. Man får komma överens om vad som är viktigt i samhället och betala det gemensamt. Dit hör att kunna åka till jobb/skola tycker jag. Dessutom: på de ställen där man har gratis kollektivtrafik (finns kommuner i Sverige och större städer i europa) har det gått med plus! För all administration man slipper, kort, spärrar etc. Och bra för miljön och trafiksäkerheten är det ju också!

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!