• narie24

Varför inte student rabtt på sl?!

Hej hopp!
    Sitter här och funderar. Ska förhoppningsvis börja studera till hösten och penga frågan känns tung.. Och varför har inte Sl följt många andra och infört studentrabatt på sl korten?! Är man student har man ju mindre pengar än en pensionär?!
    Vad tycker ni?!

• Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!
  • penapöna

Visst skulle det vara skönt om det fanns studentrabatt på sl, men jag tycker faktiskt inte att 600 kr är så fruktansvärt dyrt ändå. Vi har studerat båda två flera terminer och inte har det varit så dåligt ekonomiskt för oss att vi inte haft råd med det. De flesta jag känner som klagar på SL och plankar, dricker, röker eller äter (tex restaurang varje dag vid skolan fast det finns billigare alt) upp de pengarna istället.

• Molnet

penapöna

för mig som (tidigare ensamboende) hade en hyra på nästan fem tusen och var 600 kr en hel förmögenhet och jag vet att jag inte är ensam.
    Har en kompis som bor i nybyggd studentlägenhet (30 kvm) för 4700/månad. Det går liksom inte logiskt ihop att man ska ha råd med sl kort när hyran, elen och telefonen är betald.
    600 kr var för mig min månatliga matbudget när jag pluggade. Ibland hade jag inte ens råd att köpa kursböckerna.
    Och glöm inte en sak, att det faktiskt är billigare och mer ekonomiskt att vara sammanboende!
    Jag blir faktiskt irriterad när folk menar att 6500/månad inte är så farligt lite! Vad är det för fel att ge studenter lite rabatt?

• JosefinU

Hyrorna kan ju vara groteska i Stockholm! Där är en STOR bov i ekonomin hos studenterna. Det är en otrolig skillnad om man (en person) har en hyra på 2000/mån eller 4500/månad!!! Det kan vara hela skillnaden för om man tycker sig "ha det bra" eller lever på existensminimum. Även för en liten skrubb nånstans, som t.o.m kan liggga långt ut, så kan man få betala massor. Det ÄR inte lätt att bara välja ett mer ekonomiskt alternativ. Och man måste ju ha tak över huvet nånstans. Man kan annars ex bo i Eskilstuna och pendla varje dag. Men även det kostar skjortan, totalt sett, för månadskortet för tåget (för en student) är svindyrt.

• Åsa

Här i Gbg kostar månadskortet 500 kronor. (Det finns ett s k lågtrafikkort som kostar 375 kr också men då får man inte åka utanför lågtrafiktiderna på det.). Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Enkelbiljetten kostar 20 kr och förköpt på rabattkort 13:30. När jag pluggade hade jag ett regionkort som kostade 1100 och det gick att få extra studielån för om man ville.

Men visst, det är en sympatisk idé med studentrabatt. Risken är att lokaltrafiken tycker hanteringen runt blir alltför dyr. Titta på det strul SJ har med intyg hit och dit och studentkort som kommer ett halvår för sent för att studentkårerna ingår avtal med företag som inte är solventa. Också roligt om SAS insåg att studenter över 26 inte är rikare än dem under och också gärna skulle åka standby (säkert sant om andra låginkomsttagare också iofs).
    Om lokaltrafiken ska ge rabatt måste de för övrigt antingen tro att de kan kompensera bortfallet med fler resor (kanske inte så troligt) eller få kompensation från stat eller kommun om de ska tycka att det är intressant.

Lilla Snigel: Menar du att man åker gratis på buss i Stockholm om man har barnvagn med sig?

• LillaSnigel

åsa--> Precis,, nu bor ju jag en bit ifrån så det blir inte så mycket buss.. Men varför jag tror man får åka gratis, är för att det blir så bökigt att springa fram när man har barnvagn..

Pia

• Åsa

Åhå. Bökigt i Gbg också, men ingen sådan regel här

• morotsland

Jag förstår inte resonemanget "men då får du avstå från saker". Vad ska man avstå ifrån? Hyra, el, kurslitteratur? Ibland har man helt enkelt inte råd att köpa kort, så enkelt är det. Och likadant med musik. Skivor är ruskigt dyrt och det är bara att inse att skivbolagen har spelat ut sin roll, den nya tekniken är här för att stanna. Precis som radion en gång i tiden sågs som ett hot för att den spred musik gratis hotas konservativa krafter idag av internets möjligheter. Se istället till teknikens goda möjligheter, att sprida och demokratisera tillgången på musik/film/information!

• missteddy

jag läste att någon tycker att studenter har det förspänt det tycker inte jag... läste på komvux för två år sedan bara 2 terminer men det var mina västa terminer imitt liv man fick bara ut 6000 och det lever man inte loppan på efter hyran var betald

• ronja3

För fyra år sen pluggade jag i Västerås, och ett månadskort till tåget kostande 950 kronor. Ändå var man aldrig säker på att man kom dit man skulle, för tågen kunde inte rulla om det var för kallt (!) Många var de gånger då jag fick ringa efter skjuts hem när man bara kommit halvvägs och tåget vägrade rulla längre. Mycket pengar för dålig service.... Jag tycker också att det är alldeles för dyrt!
    /Ronja

• VIVO

Ushh jag tycker det är fruktansvärt dyrt med ett sl kort rimmligt skulle vara om det kostade max 500 kr!

• zigzig

Jag tycker att dagens kolumn i metro är otroligt passande "En snyltare är
    alltid en snyltare". Det går fin att klara sej på 6500kr i månaden om man bara prioriterar. Varför ska alla vi skattebetalare stå för era billiga SL-kort? Väljer mana tt plugga så kan man antingen flytta till en billigare studie ort eller jobba vid sidan av studierna. Jag och alla som pluggade ihop med mej klarade oss hur bra som helst på våra studiemedel.

• missteddy

zigzig: säg så här man har en hyra på 3500 sedan vatten och el på det så har man kanske 1000 eller 1500kr kavar att leva på det är inte mycket att hänga i julgranen.sedan är det inte så lätt att hitta jobb vid sidan om heller!

• vårsol

Man sparar en hel del på att bo ihop med någon också. Det gjorde jag när jag pluggade, innan jag flyttade ihop med min sambo. Allt blir billigare om man är två.

• missteddy

i mitt fal så fanns det ingen att bo ihop med för kramfors var och är en liten stan och hemma ville jag inte bo. så det fans bara ett sätt att snåla och åter snåla i två treminer

• vårsol

Jag kan tänka mig att det är jättesvårt att klara sig ekonomiskt i Stockholm som student men i övriga landet går det bra även om det inte är något lyxliv man lever. Om man känner att man inte har råd att vara student i Stockholm så kan man antingen börja jobba istället eller byta ort...

• MHN

Orkar inte kommnentera allt som inte har med att göra varför SL inte ha rabatt för studenter.

Javisst kan studenter ha det knapert ...men det vet man väl förhoppningsvis innan man börjar studera. Går utmärkt att vänta med barn, om man vill det till dess man pluggat klart. Märkligt att en del har tid med barn, men inte jobba extra? Förhoppningsvis får du en hyfsad ink efter studierna och kan då unna dig. Om nu hyrorna är så höra så är det väl inte SL:s problem utan det finns ju bostadsbidrag...det är ju staten och/eller staden som ansvarar för hyror och bostadsbidrag. SL ska koncentrera sig på att trafiken funkar och ta ut rättvisa avgifter för det. Dessutom se till att alla plankare åker dit.

Börjar tröttna på detta ta för sig samhälle på andras bekostnad, så nu är det dags att skaffa körkort och bil...så vet jag vad jag får och slipper alla plankare och annat stök på t-banan.

• morotsland

Klart man har tid att jobba extra. Däremot är det väldigt svårt att få jobb, särskilt jobb som fungerar ihop med studier. Vissa månader klarar man sig bra och kan lyxa till med ett SL-kort och ibland funkar det inte. Juni t.ex. funkar sällan, man får bara 3000 av cns och även om man lyckats få sommarjobb kommer lönen inte förrän i augusti. Så då får det bli till att planka.
    Att plugga ska inte vara en klassfråga. Så är det tyvärr idag i viss utsträckning och det måste motarbetas. Även de som inte har rika föräldrar att låna pengar av etc måste kunna utbilda sig.

Och MHN, det handlar inte om "ta för sig på andras bekostnad". Jag har jobbat i flera år och betalat skatt och efter min utbildning kommer jag jobba ännu mer och bidra till det gemensamma. Det handlar bara om att man i olika perioder av livet bidrar och behöver mer eller mindre och att vi alla efter förmåga ska hjälpas åt för att skapa ett samhälle där alla har det bra.

• MHN

Jag tycker att det ät att ta sig för andras bekostnad att planka på t-banan. Jag går inte in en affär och stjäl om jag inte har mat. Det handlar om priorteringar. Samtidigt om man har det tufft så är det csn som ska höja lånedelen eller så får man gå till soc (vet att de kan vara tuffa) eller låna av ngn vän, familj. jag har vänner som avstår från att resa om de inte har råd. Det är inte SL och landstingets skattebetalare som ska stå för att studenter har det taskigt i sthlm. Om många plankar så kommer priserna att höjas igen och det vill väl igen. Idag är plankningen så utbredd och de som gör det...gör det inte ens snyggt. Jag har också pluggat och jobbat och vill till varje pris göra rätt för mig oavsett period i mitt liv och samtidigt styra över det själv och nu är det dags att sluta åka kommunalt och ta ett körkort och köpa en bil. Det är ju väldigt bra för miljön, men står man inte ut med plankare, skräp och annat skit i t-banan...så finns inget annat val och ännu värre lär det bli när trägselsaktterna införs, men det är en annan fråga.

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!